- Mit tegyünk, ha nem kapunk levegőt a buszon és nem nyithatóak az ablakok?
- Kihez forduljunk, ha elviselhetetlen a hőség, mert nincsenek bekapcsolva a légkondik?
Idén elnézést kértek és érdemi választ kaptam a feltett kérdéseimre. A májusi korai kánikula kifogott ugyanis a BKV-val és emiatt sajnos a kerület iskolásaival. 35-ös buszon kulcsra zárt ablakok fogadták a kisgyermekes szülőket, a légbefúvás valamiért nem működött, a légkondit pedig a vezető nem kapcsolta be, mert a fődiszpécser csak 11 után tette kötelezővé annak bekapcsolását. Így sem légbefúvás, sem levegő, csak forróság és ájuldozó gyerekek voltak az adott járaton.
Az akkor benyújtott panaszomra közel egy hónappal később, de érdemi választ kaptam. Szerződés kötelezi a 35-ös járatot üzemeltető VT-ARRIVA Kft.-t arra, hogy elfogadható hőmérsékletet biztosítsanak az utazóknak.
A cikk elején feltett kérdéseimre:
- Mit tegyünk, ha nem kapunk levegőt a buszon és nem nyithatóak az ablakok?
Egyszerű a válasz: a vezetőnek kell jelezni a problémát. Amennyiben jelzik az utasok a járművezető felé, hogy a klímaberendezés nem a megkívánt hőfokon működik és ablakot szeretnének nyitni, a járművezető köteles biztosítani a légáramlást.
- Kihez forduljunk, ha elviselhetetlen a hőség, mert nincsenek bekapcsolva a légkondik?
Ebben az esetben is a vezetőnek érdemes jelezni a problémát, ugyanis bár a fődiszpécser klímahasználat elrendelése kötelező érvényű, azonban nem jelenti azt, hogy egyéb időpontban tilos üzemeltetni a klímaberendezést. Vagyis a vezető önállón is dönthet annak bekapcsolásáról.
Ha ez nem jár sikerrel akkor már a buszon bejelenthető a probléma a Közlekedő Tömeg Tudatos közlekedő alkalmazásával, utólag pedig a BKV Zrt. E-ügyfélszolgálatán.
Itt olvasható a teljes válaszlevél:
Tárgy: tájékoztatás
Tisztelt Mach Péter!
A BKK Zrt.-hez 2018. május 28-án érkezett elektronikus bejelentésére az illetékes szolgáltató, a VT-ARRIVA Kft. állásfoglalása alapján az alábbiakról tájékoztatjuk.
A Szolgáltató úgy nyilatkozott, hogy szerződés kötelezi a VT-ARRIVA Kft.-t arra, hogy elfogadható hőmérsékletet biztosítsanak az utazóknak. Az emberek hőérzete azonban nagyon eltérő, ezért nyáron a klíma, télen a fűtés okoz kellemetlenséget. Az utastér hőmérsékletét a külső hőmérséklet és a klíma/fűtés erőssége is befolyásolja, továbbá a megállók és az utasok száma, az ajtónyitás gyakorisága is, amelyek rendkívül változó adatok. Amikor a külső hőmérséklet nem indokolja a klímaberendezés használatát, járó motor esetén mindig működik a gépi szellőző rendszer, az autóbuszvezető nyitva tartja a tetőszellőzőt, és az ablakok az utasok által is nyitható állapotban vannak. Az autóbuszvezető az oldalsó ablakokat csak a végállomáson tudja kinyitni. Működő klímaberendezés esetén az ablakok reteszelt állapotban vannak.
Amennyiben jelzik az utasok a járművezető felé, hogy a klímaberendezés nem a megkívánt hőfokon működik és ablakot szeretnének nyitni, a járművezető köteles biztosítani a légáramlást.
A fődiszpécser 11 óra 15 perckor rendelte el központilag a klímaberendezések használatát a járművezetőknek, addig a hőmérséklet nem tette indokolttá azok üzemeltetését.
A vizsgálat során a Szolgáltató a járművezető bevonásával elemzi az esetet. A tanulságokat rögzítik, és felhívják a járművezető figyelmét a hasonló esetek elkerülésére, esetlegesen akkor is, ha nem kerül szankcionálásra az esemény.
A BKK Zrt. nyomatékosan felhívta a szolgáltató, a VT-ARRIVA Kft. figyelmét ismét, hogy a fődiszpécser klímahasználat elrendelése kötelező érvényű, azonban nem jelenti azt, hogy egyéb időpontban tilos üzemeltetni a klímaberendezést. A BKK Zrt.-nek fontos az utaselégedettség, ezért a járműveken kialakuló hőfokot folyamatosan, szúrópróbaszerűen ellenőrzi.
A BKV Zrt. az állásfoglalásában úgy nyilatkozott, hogy valóban informatikai probléma volt a honlapjukon, emiatt a bejelentések nem működtek. A hibát a BKV Zrt. fejlesztője elhárította, így most már a BKV Zrt. e-ügyfélszolgálata újra működik.
Az okozott kellemetlenség szíves elnézését kérjük.
Budapest, 2018. június 26.
Tisztelettel a BKK Zrt. megbízásából
Vajon a 60-as,70-es években halomszámra hullottak el a gyerekek osztálykirándulás közben, mert nem volt a klíma kellően hatékony? Nem rémlik ilyen jellegű tömegkatasztrófa. Mintha egy kicsit átesnénk megint a ló túloldalára.
@zenitó: akkoriban a klíma helyett még nyitható ablakok voltak a buszokon. Kb. tizenéve van ez az elmebaj, hogy konkrétan behegesztik a buszablakot, a légkondi meg ilyen kis biszbasz lukakból áll, amiből pontszúró technikával süvít az északi szél…
A közlekedési cégeknek is lehetne szólni, hogy 15 fok felett már bőven nem kell fűteni a buszokon, villamosokon.
@Mónika Bódi: Persze, mert ki is van írva az olvasni tudók miatt, hogy a légkondi csak csukott ablakkal működik normálisan. Utaztam már olyan, légkondit működtető buszon, ahol a megállóban fölszállt a jövő nagy tudásu reménysége és azonnal az ablakot tépte fel, de a következőnél leszállt:)neki kevés volt a beállított hőmérséklet, ő úgy szereti, ha a jegesmedve is télikabátért könyörög….
Persze, ez nem magyarázza a spórolós sofőröket.
Imádom, amikor a t. Utastárs felszáll az autóbuszra/villamosra és fellépés lendületével egyből az ablakhoz rohan és azonnal sarkig tépi fel az ablakot. Se egy előzetes környezettanulmány a jármű aktuális hőmérsékletéről, se egy kérdés a többiekhez az ablak kinyitására vonatkozóan, a t. Utastársnak azonnal ablakot kell nyitnia.
Kedves Utastárs! Ha felszállsz egy járműre, amin utazik 30 ember és csak neked van meleged (neked kevés a ‘zokszigén), akkor nem a járműben van a hiba!
Különös kedvencem az a t. Utastárs típus, aki már nagy profizmussal kezeli a buszok tetőszellőzőjét. Ha a szellőző előtt áll, akkor előre nyitja fel a szellőzőt (hogy a szellőző mögött állók pofájába fújjon a vihar), ha viszont mögötte áll, akkor a hátsó részét nyitja fel, hogy előrefelé kanyarodjon a huzat.
A saját autójában mindenki úgy nyitja/csukja az ablakot, kapcsolja be/ki a klímát, ahogy neki tetszik, de egy tömegközlekedési járművön tessék megkérdezni a többieket az ablak nyitására vonatkozóan, mert lehet, hogy nagyon nem lesz népszerű az, aki rögtön ablaknyitással kezd.
@Pierr Kardán: Tökéletesen igazad van….
csak szólnék, hogy a klímából nem jön oxigén, szóval simán meg lehet fulladni akkor is habekapcsolják.
@Pierr Kardán: Imádom, amikor tisztelt kommentelő nem rája át magát egy rövid poszton és anélkül szól hozzá. 😉
Az adott esetet a válaszlevél szerint kivizsgálták:
„A vizsgálat során a Szolgáltató a járművezető bevonásával elemzi az esetet. A tanulságokat rögzítik, és felhívják a járművezető figyelmét a hasonló esetek elkerülésére, esetlegesen akkor is, ha nem kerül szankcionálásra az esemény.”
„Amikor a külső hőmérséklet nem indokolja a klímaberendezés használatát, járó motor esetén mindig működik a gépi szellőző rendszer, az autóbuszvezető nyitva tartja a tetőszellőzőt, és az ablakok az utasok által is nyitható állapotban vannak.”
Vagyis vagy működik a légkondi, vagy nyitható az ablak. Ha sem az ablakok nem nyithatók, sem a légkondi nem működik az szabálytalan.
Erről szól a cikk.
@gono: Gondolom, hogy a jármű szellőztetése ( oxigén) a klímával együtt működne, kiszámítva, nem külön-külön, AS szabvány szerint.
Egy találós kérdés:Régen vajon miért festették a buszok tetejét ezüstszínűre? Mert ma a végállomáson álló busz az bezony átmelegszik, és a felszerelt légkondi nem hűti le annyira a járművet….
„Mit tegyünk, ha nem kapunk levegőt a buszon és nem nyithatóak az ablakok?”
Az igazi probléma ott van, hogy nyithatóak az ablakok, amit balkáni suttyó polgártársak ki is használnak a légkondícionálás kifektetésére. A többiek meg fulladozzanak csak a dugóban ácsorgó buszt átjáró forró levegőtől, mert hát Magyarisztánban az a szokás, hogy „Ki a f***t érdekelnek mások?”…
@Mach Péter:
” Imádom, amikor tisztelt kommentelő nem rája át magát egy rövid poszton és anélkül szól hozzá. ;-)”
Arról van szó, hogy milyenek a klímakörülmények egy tömegközlekedési járművön, és hogy mit lehet tenni.
És teljesen igaza van.
@Powerslave:
Ott a pont.
@Powerslave: Régóta mondom, hogy a magyar embernek két dolgot nem szabadna beépíteni: Légkondi és az ajtóbehúzó.
@zenitó: Abban az időben nem állt elő olyan helyzet, hogy se klíma, se ablak. Előbbi nem volt, utóbbi meg mindig nyitható, és nem a mai kultúrájú közönség utazott a buszokon, hogy tönkretegye azokat, és még a karbantartás is jobb színvonalú lehetett. Tehát volt mit kinyitni!!
@Pierr Kardán: a tetőablaknak egy volt kollégám fedte fel a titkát, akinek a régi Mercedesén volt ilyen. Azt mondta, ha azt kinyitja, és oldalt le vannak húzva az ablakok, olyan megfelelő légáramlás van, hogy nincs melege. Nyilvánvalóan e célból raktak ilyet a buszokra is.
@Névtelen betelefonáló:
„a tetőablaknak egy volt kollégám fedte fel a titkát, akinek a régi Mercedesén volt ilyen. Azt mondta, ha azt kinyitja, és oldalt le vannak húzva az ablakok, olyan megfelelő légáramlás van, hogy nincs melege.”
És a többi utasnak? Melege vagy elege?
Ja, a többi utas le van szarva.
@Terézágyú: amelyik buszon kinyitható, ott a rendes ablak is nyitható, és amelyiken nyitható, nem mindegyikben van klíma. Pont ez a poszt tárgya, hogy se klíma, se nyitható ablak, tetőablak se. Tehát a legrosszabb párosítás!
@Névtelen betelefonáló: Biztos nem olvastad a feliratot, hogy vészkijárat….
@öreg baka nem rakéta: tegyük fel, hogy itt mindenki baromira okos rajtam kívül, tegyük fel, hogy én nem értem az olvasott szöveget. Viszont akkor már csak az nem hagy nyugodni: az utasok akkor miért tudják nyitogatni a vészkijáratot azokon a járműveken, amelyiken amúgy az ablakot is? És amelyiken nem nyitható, ott hogy lehet, hogy sem ablakot nem lehet nyitni, sem a klíma nem működik? Vajon erről az utastársak tehetnek vagy ott is én néztem el valamit?
@Névtelen betelefonáló: Nem vagy baromi okos, talán a magort sem érted. Tudod, van ott két piros gombú kar, amit veszély esetén el kell fordítani. Távcsővel ülő helyzetből is olvasható. E legújabbakon is ott van, amit a hozzád hasonlók is elolvashatnak.
A cikkben pont a légkondi a téma, ha értően olvasol.
@öreg baka nem rakéta: miből gondolod, hogy kedvenc szórakozásom vészkijáratokat nyitogatni és miből azt, hogy nem értem, amit olvasok? Tudod, csakhogy okosodjak, mert hát… De biztos jobban tudod, és kifejted.
@öreg baka nem rakéta:
A cikkben pont nem a légkondi az igazi téma (persze arról is szól), hanem az, hogy mi van akkor, amikor sem légkondi, sem nyitható ablak, csak kornyadozó utasok.
Erre vonatkozik a BKV határozott válasza: ilyennek nem szabad megtörténnie, az ablakok akkor zárhatóak kulcsra ha van légkondi.
Ha nincs légkondi (vagy mert rossz, vagy mert …), de kevés a levegő, akkor tetőablak nyitva és nyitható ablakok a szabályszerű. S ezt jelezni is kell a vezető felé.
@Mach Péter: Szerintem az ablak a légkonditól függetlenül zárható. A sofőr a lényeg a témában, mert rajta múlik minden. Na azt a sofőrt kellett volna kihúzni, és apránként a fejét ütögetve a bezárt ablakok nyitására rábeszélni, vagy a légkondi beindítását forszírozni.
Az tény, hogy sok sofőr a majdani légkondizás miatt már korábban lezárja az ablakokat. Ezt a BKV-BKK vízfejnek kellene rendbe tenni. Minimum úgy, hogy a vezetők is közhasznúval utazzanak, ellenőrizve a dolgok betartását.
@Névtelen betelefonáló:
A kérdés az, hogy önjelölt utasocskák nyitogathatják kényükre-kedvükre az ablakokat…
@zenitó:
Én 2-szer is ehunytam a 70-es években iskolai buszkiránduláson.
@maxval balcán bircaman: Ha kétszer elhunytál, akkor hogyan kommentelsz most itt ?!?!