Szólj a vezetőnek, ha fulladozol a buszon!

  • Mit tegyünk, ha nem kapunk levegőt a buszon és nem nyithatóak az ablakok?
  • Kihez forduljunk, ha elviselhetetlen a hőség, mert nincsenek bekapcsolva a légkondik?

Tavaly is hasonló problémákkal foglalkoztunk, akkor csupán pimasz semmitmondó válaszokra futotta a BKV-nak.

Idén elnézést kértek és érdemi választ kaptam a feltett kérdéseimre. A májusi korai kánikula kifogott ugyanis a BKV-val és emiatt sajnos a kerület iskolásaival. 35-ös buszon kulcsra zárt ablakok fogadták a kisgyermekes szülőket, a légbefúvás valamiért nem működött, a légkondit pedig a vezető nem kapcsolta be, mert a fődiszpécser csak 11 után tette kötelezővé annak bekapcsolását. Így sem légbefúvás, sem levegő, csak forróság és ájuldozó gyerekek voltak az adott járaton.

19143186_1138625992910780_1650636539172182522_o.jpgAz akkor benyújtott panaszomra közel egy hónappal később, de érdemi választ kaptam. Szerződés kötelezi a  35-ös járatot üzemeltető  VT-ARRIVA Kft.-t arra, hogy elfogadható hőmérsékletet biztosítsanak az utazóknak.

A cikk elején feltett kérdéseimre:

  • Mit tegyünk, ha nem kapunk levegőt a buszon és nem nyithatóak az ablakok?

Egyszerű a válasz: a vezetőnek kell jelezni a problémát. Amennyiben jelzik az utasok a járművezető felé, hogy a klímaberendezés nem a megkívánt hőfokon működik és ablakot szeretnének nyitni, a járművezető köteles biztosítani a légáramlást. 

  • Kihez forduljunk, ha elviselhetetlen a hőség, mert nincsenek bekapcsolva a légkondik?

Ebben az esetben is a vezetőnek érdemes jelezni a problémát, ugyanis bár a fődiszpécser klímahasználat elrendelése kötelező érvényű, azonban nem jelenti azt, hogy egyéb időpontban tilos üzemeltetni a klímaberendezést. Vagyis a vezető önállón is dönthet annak bekapcsolásáról.

Ha ez nem jár sikerrel akkor már a buszon bejelenthető a probléma a Közlekedő Tömeg Tudatos közlekedő alkalmazásával, utólag pedig a BKV Zrt. E-ügyfélszolgálatán.

zwembad-bus_1jpg-500x332.jpg

Itt olvasható a teljes válaszlevél:

Tárgy: tájékoztatás

Tisztelt Mach Péter!  

A BKK Zrt.-hez 2018. május 28-án érkezett elektronikus bejelentésére az illetékes szolgáltató, a VT-ARRIVA Kft. állásfoglalása alapján az alábbiakról tájékoztatjuk.

A Szolgáltató úgy nyilatkozott, hogy szerződés kötelezi a VT-ARRIVA Kft.-t arra, hogy elfogadható hőmérsékletet biztosítsanak az utazóknak. Az emberek hőérzete azonban nagyon eltérő, ezért nyáron a klíma, télen a fűtés okoz kellemetlenséget. Az utastér hőmérsékletét a külső hőmérséklet és a klíma/fűtés erőssége is befolyásolja, továbbá a megállók és az utasok száma, az ajtónyitás gyakorisága is, amelyek rendkívül változó adatok. Amikor a külső hőmérséklet nem indokolja a klímaberendezés használatát, járó motor esetén mindig működik a gépi szellőző rendszer, az autóbuszvezető nyitva tartja a tetőszellőzőt, és az ablakok az utasok által is nyitható állapotban vannak. Az autóbuszvezető az oldalsó ablakokat csak a végállomáson tudja kinyitni. Működő klímaberendezés esetén az ablakok reteszelt állapotban vannak.

Amennyiben jelzik az utasok a járművezető felé, hogy a klímaberendezés nem a megkívánt hőfokon működik és ablakot szeretnének nyitni, a járművezető köteles biztosítani a légáramlást.

A fődiszpécser 11 óra 15 perckor rendelte el központilag a klímaberendezések használatát a járművezetőknek, addig a hőmérséklet nem tette indokolttá azok üzemeltetését.

A vizsgálat során a Szolgáltató a járművezető bevonásával elemzi az esetet. A tanulságokat rögzítik, és felhívják a járművezető figyelmét a hasonló esetek elkerülésére, esetlegesen akkor is, ha nem kerül szankcionálásra az esemény. 

A BKK Zrt. nyomatékosan felhívta a szolgáltató, a VT-ARRIVA Kft. figyelmét ismét, hogy a fődiszpécser klímahasználat elrendelése kötelező érvényű, azonban nem jelenti azt, hogy egyéb időpontban tilos üzemeltetni a klímaberendezést. A BKK Zrt.-nek fontos az utaselégedettség, ezért a járműveken kialakuló hőfokot folyamatosan, szúrópróbaszerűen ellenőrzi.

A BKV Zrt. az állásfoglalásában úgy nyilatkozott, hogy valóban informatikai probléma volt a honlapjukon, emiatt a bejelentések nem működtek. A hibát a BKV Zrt. fejlesztője elhárította, így most már a BKV Zrt. e-ügyfélszolgálata újra működik.

Az okozott kellemetlenség szíves elnézését kérjük.

Budapest, 2018. június 26.

Tisztelettel a BKK Zrt. megbízásából

25 hozzászólás “Szólj a vezetőnek, ha fulladozol a buszon!” bejegyzéshez

  1. Vajon a 60-as,70-es években halomszámra hullottak el a gyerekek osztálykirándulás közben, mert nem volt a klíma kellően hatékony? Nem rémlik ilyen jellegű tömegkatasztrófa. Mintha egy kicsit átesnénk megint a ló túloldalára.

  2. @zenitó: akkoriban a klíma helyett még nyitható ablakok voltak a buszokon. Kb. tizenéve van ez az elmebaj, hogy konkrétan behegesztik a buszablakot, a légkondi meg ilyen kis biszbasz lukakból áll, amiből pontszúró technikával süvít az északi szél…

  3. A közlekedési cégeknek is lehetne szólni, hogy 15 fok felett már bőven nem kell fűteni a buszokon, villamosokon.

  4. @Mónika Bódi: Persze, mert ki is van írva az olvasni tudók miatt, hogy a légkondi csak csukott ablakkal működik normálisan. Utaztam már olyan, légkondit működtető buszon, ahol a megállóban fölszállt a jövő nagy tudásu reménysége és azonnal az ablakot tépte fel, de a következőnél leszállt:)neki kevés volt a beállított hőmérséklet, ő úgy szereti, ha a jegesmedve is télikabátért könyörög….
    Persze, ez nem magyarázza a spórolós sofőröket.

  5. Imádom, amikor a t. Utastárs felszáll az autóbuszra/villamosra és fellépés lendületével egyből az ablakhoz rohan és azonnal sarkig tépi fel az ablakot. Se egy előzetes környezettanulmány a jármű aktuális hőmérsékletéről, se egy kérdés a többiekhez az ablak kinyitására vonatkozóan, a t. Utastársnak azonnal ablakot kell nyitnia.

    Kedves Utastárs! Ha felszállsz egy járműre, amin utazik 30 ember és csak neked van meleged (neked kevés a ‘zokszigén), akkor nem a járműben van a hiba!

    Különös kedvencem az a t. Utastárs típus, aki már nagy profizmussal kezeli a buszok tetőszellőzőjét. Ha a szellőző előtt áll, akkor előre nyitja fel a szellőzőt (hogy a szellőző mögött állók pofájába fújjon a vihar), ha viszont mögötte áll, akkor a hátsó részét nyitja fel, hogy előrefelé kanyarodjon a huzat.

    A saját autójában mindenki úgy nyitja/csukja az ablakot, kapcsolja be/ki a klímát, ahogy neki tetszik, de egy tömegközlekedési járművön tessék megkérdezni a többieket az ablak nyitására vonatkozóan, mert lehet, hogy nagyon nem lesz népszerű az, aki rögtön ablaknyitással kezd.

  6. csak szólnék, hogy a klímából nem jön oxigén, szóval simán meg lehet fulladni akkor is habekapcsolják.

  7. @Pierr Kardán: Imádom, amikor tisztelt kommentelő nem rája át magát egy rövid poszton és anélkül szól hozzá. 😉

    Az adott esetet a válaszlevél szerint kivizsgálták:

    “A vizsgálat során a Szolgáltató a járművezető bevonásával elemzi az esetet. A tanulságokat rögzítik, és felhívják a járművezető figyelmét a hasonló esetek elkerülésére, esetlegesen akkor is, ha nem kerül szankcionálásra az esemény.”

    “Amikor a külső hőmérséklet nem indokolja a klímaberendezés használatát, járó motor esetén mindig működik a gépi szellőző rendszer, az autóbuszvezető nyitva tartja a tetőszellőzőt, és az ablakok az utasok által is nyitható állapotban vannak.”

    Vagyis vagy működik a légkondi, vagy nyitható az ablak. Ha sem az ablakok nem nyithatók, sem a légkondi nem működik az szabálytalan.

    Erről szól a cikk.

  8. @gono: Gondolom, hogy a jármű szellőztetése ( oxigén) a klímával együtt működne, kiszámítva, nem külön-külön, AS szabvány szerint.
    Egy találós kérdés:Régen vajon miért festették a buszok tetejét ezüstszínűre? Mert ma a végállomáson álló busz az bezony átmelegszik, és a felszerelt légkondi nem hűti le annyira a járművet….

  9. “Mit tegyünk, ha nem kapunk levegőt a buszon és nem nyithatóak az ablakok?”

    Az igazi probléma ott van, hogy nyithatóak az ablakok, amit balkáni suttyó polgártársak ki is használnak a légkondícionálás kifektetésére. A többiek meg fulladozzanak csak a dugóban ácsorgó buszt átjáró forró levegőtől, mert hát Magyarisztánban az a szokás, hogy “Ki a f***t érdekelnek mások?”…

  10. @Mach Péter:
    ” Imádom, amikor tisztelt kommentelő nem rája át magát egy rövid poszton és anélkül szól hozzá. ;-)”

    Arról van szó, hogy milyenek a klímakörülmények egy tömegközlekedési járművön, és hogy mit lehet tenni.

    És teljesen igaza van.

  11. @zenitó: Abban az időben nem állt elő olyan helyzet, hogy se klíma, se ablak. Előbbi nem volt, utóbbi meg mindig nyitható, és nem a mai kultúrájú közönség utazott a buszokon, hogy tönkretegye azokat, és még a karbantartás is jobb színvonalú lehetett. Tehát volt mit kinyitni!!

    @Pierr Kardán: a tetőablaknak egy volt kollégám fedte fel a titkát, akinek a régi Mercedesén volt ilyen. Azt mondta, ha azt kinyitja, és oldalt le vannak húzva az ablakok, olyan megfelelő légáramlás van, hogy nincs melege. Nyilvánvalóan e célból raktak ilyet a buszokra is.

  12. @Névtelen betelefonáló:
    “a tetőablaknak egy volt kollégám fedte fel a titkát, akinek a régi Mercedesén volt ilyen. Azt mondta, ha azt kinyitja, és oldalt le vannak húzva az ablakok, olyan megfelelő légáramlás van, hogy nincs melege.”

    És a többi utasnak? Melege vagy elege?
    Ja, a többi utas le van szarva.

  13. @öreg baka nem rakéta: tegyük fel, hogy itt mindenki baromira okos rajtam kívül, tegyük fel, hogy én nem értem az olvasott szöveget. Viszont akkor már csak az nem hagy nyugodni: az utasok akkor miért tudják nyitogatni a vészkijáratot azokon a járműveken, amelyiken amúgy az ablakot is? És amelyiken nem nyitható, ott hogy lehet, hogy sem ablakot nem lehet nyitni, sem a klíma nem működik? Vajon erről az utastársak tehetnek vagy ott is én néztem el valamit?

  14. @Névtelen betelefonáló: Nem vagy baromi okos, talán a magort sem érted. Tudod, van ott két piros gombú kar, amit veszély esetén el kell fordítani. Távcsővel ülő helyzetből is olvasható. E legújabbakon is ott van, amit a hozzád hasonlók is elolvashatnak.
    A cikkben pont a légkondi a téma, ha értően olvasol.

  15. @öreg baka nem rakéta:

    A cikkben pont nem a légkondi az igazi téma (persze arról is szól), hanem az, hogy mi van akkor, amikor sem légkondi, sem nyitható ablak, csak kornyadozó utasok.

    Erre vonatkozik a BKV határozott válasza: ilyennek nem szabad megtörténnie, az ablakok akkor zárhatóak kulcsra ha van légkondi.

    Ha nincs légkondi (vagy mert rossz, vagy mert …), de kevés a levegő, akkor tetőablak nyitva és nyitható ablakok a szabályszerű. S ezt jelezni is kell a vezető felé.

  16. @Mach Péter: Szerintem az ablak a légkonditól függetlenül zárható. A sofőr a lényeg a témában, mert rajta múlik minden. Na azt a sofőrt kellett volna kihúzni, és apránként a fejét ütögetve a bezárt ablakok nyitására rábeszélni, vagy a légkondi beindítását forszírozni.

    Az tény, hogy sok sofőr a majdani légkondizás miatt már korábban lezárja az ablakokat. Ezt a BKV-BKK vízfejnek kellene rendbe tenni. Minimum úgy, hogy a vezetők is közhasznúval utazzanak, ellenőrizve a dolgok betartását.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük