No pasaran! Nem épülhet autóút a Kiserdőnél!

No Pasaran! – Nem törnek át! 

no_pasaran_2.jpgSzeptemberi ülésén Pesterzsébet képviselő-testület egyhangúlag megerősítette azon döntését, hogy nem támogatja a Szabadköz – Alsóhatár út – Vasút sor – Kéreg u. útvonal településszerkezeti jelentőségű gyűjtőúttá tervezett kialakítását. Nem hagyjuk bántani a Kiserdőt, a kockás siklót, a vöröshasú unkát, a dunai tarajos gőtét, a zöld küllőt, a szürke gémeket, a barátposzátát, a tövisszúró gébicset, az erdei pityert. Nem adjuk a Szánkózó-dombunkat, a családi házaink előkertjét. Nemet mondunk a zajszennyezésre.

A Pesterzsébeti Kiserdő kerületünk és a főváros egyik kiemelt természeti értéke. A terület értékét emeli élővilágának változatossága: juharfákból, nyárfákból álló erdőrészt váltanak sűrű sövények, partmenti ligetek és és mélyfekvésű lápmaradványok. A tölgyerdőrész aljnövényzetében ékeskedik két orchidea fajunk, a fehér madársisak, és a kislevelű nőszőfű is. A területen számos védett emlős, madár, kétéltű és hüllő faj él. A teljesség igénye nélkül: közönséges kései denevér, közönséges vakond, barna rétihéja, egerészölyv, vörös vércse, gyurgyalag, fekete harkály, nagy fakopáncs, zöld küllő, barát-, mezei- és kis poszáta,, csilipcsalp-, fitisz- és sisegő füzike, foltos nádiposzáta, tengelic, sarlós fecske, sárga billegető, sárgarigó, héja, fenyőpinty, pettyes gőte, dunai tarajos gőte, vöröshasú unka, zöld levelibéka, nagy tavibéka, mocsári teknős, kockás sikló, erdei sikló.

lapmaradvany2.jpgA terület kiemelten alkalmas rekreációs, oktatási és nevelési célok betöltésére egyaránt, ráadásul Tóth Marietta természetfotós és a Madártani Egyesület kezdeményezésére folyamatban van helyi védetté nyilvánítása is. Akit érdekel a Kiserdő élővilága ezen a linken nézelődhet.

fotók: Tóth Marietta

Zöld képviselőként hatalmas öröm számomra, hogy ciklusokon átívelően, ezt az ügyet pártpolitikától függetlenül a testület egésze támogatja. A Kiserdő védelméért számos képviselőnk dolgozik szorgosan: ha kell takarít, ha kell egyesületeknél, országgyűlési képviselőknél vagy a fővárosnál lobbizik (Nagy Éva, Fekete Kata, Komoróczy Laci).

Ritkán hallani tőlem (no pláne a blogomon olvasni �) fideszes képviselőkről dicsérő szavakat, de ebben az ügyben öröm együtt dolgoznom Juhász Lajosné alpolgármester asszonnyal, aki ezt az ügyet szintén fáradhatatlanul, folyamatosan és hatalmas energiákat befektetve képviseli az egyeztetések során.

Ezért sem volt meglepő, hogy a képviselő-testület mostani döntését is egyhangú szavazással hozta meg: pártoktól függetlenül mindenki elveti az útépítést.

A testületi ülésen ráadásul Szabados Ákos polgármester megerősítette, hogy a Fővárosi Közgyűlés képviselőjeként a testület döntése egy erős mandátumot nyújt számára ahhoz, hogy amikor ez a téma a Közgyűlés elé kerül, akkor ezt ott a többszöri képviselő-testületi döntésekre hivatkozva megvétózhassa, illetve felhívja a figyelmet arra, hogy hiába voltak egyeztetések, hiába jelezték folyamatosan, hogy veszélyeztetik a tervek a főváros egyik kiemelt természeti értékét és rontanák az ott lakók életkörülményeit a tervezők mégis ezt figyelmen kívül hagyták. Pedig ez nem az a probléma, amely pusztán a tervezőasztalon kezelhető.

De sajnos egyik szemem nevet, a másik viszont sír: az elstartolt országgyűlési kampány nyitányaként a Kiserdő és a tervezett út ügye is belecsúszott egy félresikerült „kubatov-listás” aláírásgyűjtésbe, nem kis riadalmat és feszültséget keltve.

Szeretném, ha a pártok felül tudnának emelkedni Önös érdekeiken és visszatérnénk az elmúlt évek hagyományaihoz: a Kiserdő ugyanis, Pesterzsébet minden lokálpatrióta, a környezetét védő és óvó polgár közös ügye! Ráadásul riadalomra semmi ok: NO PASARAN!, nem törnek át – ez az út, ebben a formában nem épül meg.

Utoljára tavaly októberben a 220/2016. (X.13.) önkormányzati határozatában jeleztük a Főváros felé, hogy nem támogatjuk a Szabadköz – Alsóhatár út – Vasút sor – Kéreg u. útvonal településszerkezeti jelentőségű gyűjtőúttá tervezett kialakítását. Ez egy kerületközi út tervét jelenti Soroksár – Helsinki Út – Nagykőrösi út összeköttetéséről. Ezt a több évtizedes elvetélt tervet olyan régen görgeti maga előtt a főváros úgy, hogy pontosan tudja ezt a projektet ebben a formában lehetetlen megvalósítani, úgyhogy ideje lenne végre elengednie.

Egyrészt, mert a Pesterzsébet-alsón lakók részére komoly életminőség romlást jelentene, másrészt, mert veszélyezteti Kiserdő élővilágát.

Persze a tervezőasztalok mögül nem látni el a Kiserdő természeti értékeit, orchideáinkat, a mocsári nőszirmot, a májusi gyöngyvirágot, nem hallani énekes madarainkat. Budapest Fővárosi Önkormányzata süket és vak, ezért egyelőre nem akar lemondani a gyűjtőút tervéről. Indoklásban kifejti, hogy kerületközi útként szerinte szükség van a tervezett nyomvonal kiépítésére. Szerintük a Kéreg utca mentén található ingatlanok új beépítése esetén a telkek építési lehetőségei nem csökkennek, a szabályozás végrehajtását megelőző telekméret szerinti terület lesz beépíthető.

A valóság ezzel szemben az, hogy: jelenleg az említett útvonal több részből áll, alapvetően kevés átmenő forgalommal. A Budapest XX. kerület, Virág Benedek utca és az Eperjes utca között a közúti közlekedés megszakad, a szánkózódombnál közvetlen kapcsolatba kerül a terület az Újtelepi Parkerdővel. A kiszabályozott, tervezett út a természetközeli területeket kettévágja, a környező lakóterületek életminőségét rontva. A Budapest XX. kerület, Kéreg utca menti telkeket a kiszabályozott útszélesség miatt rendezni kellene, az utca déli oldalán fekvő telkek pedig elvesztenék előkertjüket.

Sajnos Kispest Önkormányzata egyelőre támogatja a tervet (de remélem Ferenczi Isti és Varga Attila elkötelezetten zöld kispesti képviselőtársaim kiállnak ezért a Kiserdőért is, nemcsak a Wekerle-telep mellettiért és ez hamarosan megváltozik �). Egyelőre a tervezett közút felüljárón vagy alagúton keresztül kötné össze Pesterzsébetet Kispesttel. A tervezett fejlesztési útvonal mentén a zajterhelés fokozatosan nőne, amely kihatással lenne az útvonal mentén élő lakosokra.

Persze a Fővárosi Önkormányzatot jogilag nem kötelezi semmi, de meggyőződésem ezt az elavult, a közlekedési problémákra választ nem nyújtó, súlyosan környezetkárosító tervet el kell engednie és az érintett kerületeket bevonva kell megtalálni az alternatív nyomvonalat.

NO PASARAN!

Határozat:

Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy:

1.      nem fogadja el Budapest Főváros Önkormányzatának javaslatát, amelyben elfogadásra nem javasolja a 220/2016. (X.13.) számú önkormányzati határozatot.

2.      továbbra is fenntartja a 220/2016. (X.13.) önkormányzati határozat szerinti véleményét, amelyben nem támogatja a Szabadköz – Alsóhatár út – Vasút sor – Kéreg utca útvonal településszerkezeti jelentőségű gyűjtőúttá tervezett kialakítását.

3.      felkéri a Polgármestert a szükséges intézkedések megtételére.

11 hozzászólás “No pasaran! Nem épülhet autóút a Kiserdőnél!” bejegyzéshez

  1. Mi a faszt ugattok??? Elmondták hogy másol vezetik az utat. Nem jutott el a hír?

  2. “A területen számos védett emlős, madár, kétéltű és hüllő faj él.”

    valszeg mellette meg ott van par csaladi haz sok macskosszal
    ha tenyleg zold lenne a poszter, akkor likvidalnak a helyi macskakat, elvegre koztudomasu hogy azok gyilkologepek

  3. Korlűtolt, ostoba emberek akik pár nyavalyás fár hivatkozva akdályozzák a város fejlesztését! Ott egy koszos, hajléktanaokkal teli facsoport, és ezért sírni kell. Inkább örülnétek, hogy egy közlekedhetetlen környéken végre épül egy normális út.

  4. @zsoci: Lakjál főúton! Zajos, a rezgéstől pedig repedeznek a falak. Nem vagyok zöld se liberális, de annál jobb, minél több fa van, oxigént ad.
    Zajos lakótelepről jöttem, nem vágyom ugyanerre a kertvárosban.

  5. @Arcade Macho: Még ha együtt is működik, az ember azért is lakik külső kerületben, kertvárosban, mert az kevésbé zajos. Ugyanakkor megvan a számára szükséges infrastruktúra vagy pedig hamar eléri onnan, amire szüksége van.
    Az időjárásunk pedig egyre szélsőségesebb, az a jó, ha minél több oxigént meg árnyékot adó fa van.

  6. @Névtelen betelefonáló: Főúton lakom 44 éve. Konkrétan a nagykörúton. 2×2 sáv plusz a vilaág legforgalmasabb villamosvonala. További kérdés?
    Egy normális ház falai nem repedeznek a forgalomtól. Ha repedezik, az megérett a bontásra.
    Ahol pedig az út épülne az nem kertváros.

    Az első a közelekedés. Rosz lesz pár embernek? Lehet. Majd elköltöznek, vagy kérnek kártérítést. Jó lesz sok tiz-szazezer embernek igen. Ennyi.

  7. @zsoci: a belvárosból neked tökmindegy. Ha te főút mellett laksz, legyen másnak is. Illetve mégis kérdezek. Ismered a helyszínt? Ha kártérítést kapok, élhetőbb lesz a környezetem? Anyagi megfontoláson kívül nem azért választok kijjebb lakhelyet, mert élhetőbbet szeretnék, mint a belváros? Az utolsó kérdés költői.

  8. @Névtelen betelefonáló: eredeti allitasom az a zold terulet egyuttmukodese volt az autopalyaval
    megneztem pontosabban, es 150 meterre van az autopalyatol

    most az hogy zajos vagy nem, nem tudom… nem kerdeztem a bekakat meg, de ugy tunik elviselik

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük