Viktor, mással szórakozz, ne a fiam jövőjével!

images.jpgTegnap nyílt napon voltam a fiam iskolájában. Két órát: egy olvasást és egy matematikát is végigültem. Reggel felkelésnél érezhető volt a feszültség, a szokottnál és bőbeszédűbb volt, s minden mondatán érezni lehetett már útközben is, hogy most nagyon koncentrál. Fontosak az ilyen visszajelzések, egy teremnyi csillogó szemű fiú és lány, akik napok óta erre készülnek, megmutassák mire képesek. Csoportfoglalkozások voltak és számos játékos feladat, ének, mondóka és mese. Szülőként nem győzök csodálkozni azon, hogy minden nehézség ellenére milyen pedagógusai vannak ennek az országnak, s mi mennyit köszönhetünk nekik. Jó érzés tudni, hogy jó kezekben vannak a fiúk. Persze tisztában vagyok azzal is, hogy ilyen fegyelmezett osztály, jól nevelt gyereksereg csak a mesékben van, meg persze egy zsúfolt teremben 30 szülővel a hátsótraktusban. Ahogy az osztályfőnök mondta, ennél azért hangosabbak szoktak lenni, főleg egy fiú, akinek az apukája hátul ül a sarokban. Köszi Igor! 🙂

Happy-Kids.jpg
Délutánra a büszkeséget harag és düh váltotta fel, belenéztem a jövő évi költségvetés sarokszámaiba, s néhány helyen megpróbáltam értelmezni mi történik jövőre az országban.
Miközben a stadionépítés zavartalanul folyik, az oktatás finanszírozása háttérbe szorul. Úgyhogy szombaton pedig félháromkor a Szalay utcába, az Emberi Erőforrások Minisztériuma elé megyek Igor, Nándor és a többi kisdiák jövőjét féltve.images (1).jpg Ott leszek a Pedagógusok Szakszervezetének demonstrációján, szülőként támogatom a tanárokat, az iskolákat. Katasztrofális helyzetbe hozza ugyanis a köznevelés teljes rendszerét a jövő évi költségvetés tervezete. A Fidesz legszívesebben összeszerelő-országot csinálna hazánkból, ahol milliók állnak némán a futószalagok mellett, s további százezrek robotolnak közmunkásként éhbérért. Ezért jövőre visszavágnák a középfokú oktatás finanszírozását, és kiszakítanák a szakiskolákat, de a szakközépiskolákat is a közoktatás rendszeréből. Miközben a stadionépítés zavartalanul folyik, az oktatás finanszírozása háttérbe szorul. Ez katasztrófához vezet: versenyképtelenné válik az ország, növekszik a munkanélküliség, csökkennek a fizetések, és egy szűk elit termeli újra magát, elzárva a felemelkedés lehetőségét a munkások és alsó középosztálybeliek gyerekei elől. Ráadásul a vidéki városok sora veszítheti el egyetlen gimnáziumát, miközben az onnan a szakközépiskolákba, szakiskolákba áttuszkolt tanulókat ingyenmunkaerőként használja a nagyvállalkozói lobbi.

stadion forma.jpgMárpedig én nem ilyen országban szeretnék élni. Én stadionok helyett inkább az iskoláink, gimnáziumaink megmentésére szavazok. Ugyanis nem mindenki focizik egy csapatban Szijjártó Péter külügyminiszterrel, aki nem csak közeli munkatársát, a kabinetfőnökeként is emlegetett Benkő Szilárdot vette magához a kancelláriától, hanem miközben nemrég bejelentették, hogy a Külgazdasági- és Külügyminisztériumból 107 embert elbocsátanak, Szijjártó Péter teremfocicsapatából hatan is az államtitkár, majd külügyminiszter környezetében kaptak állást.

Ahogy Gallov Istvánné a Pedagógus szakszervezet elnöke fogalmaz: „már tizenéves korban szelektálják a gyerekeket”. Egy 2011-es, a köznevelési rendszer átalakításához készült tanulmány szerint a 16 éves tankötelezettségi korhatár mintegy 4900 pedagógus-álláshely megszűnését fogja eredményezni, és 10-12 ezer 16 éves fiatal fog mindenféle szakképesítés nélkül kijönni a rendszerből. A mostani lépések már ennek a következményei.

Orbán Viktor víziója a közmunkaalapú társadalom, miénk zöldeké pedig a tudásalapú. A szegénységből való kitörés lehetősége ugyanis az oktatáson múlik. Olyan oktatást kell biztosítani a fiataloknak, hogy az iskolából kikerülve ne munkanélküliek legyenek, és ne is a közmunkások számát szaporítsák. Meg kell védenünk a gimnáziumainkat és szakközépiskoláinkat.

Veszélyben a gimnáziumok, veszélyben a jövő nemzedék! Az érettségi: jog, a továbbtanulás: esély a felemelkedésre. Az Orbán-rezsim ezt a jogot, ezt az esélyt akarja elvenni a gyermekeinktől.

Márpedig ezt nem hagyhatjuk: meg fogjuk akadályozni a gimnáziumok megtizedelésének tervét!

gimis.png

Csatlakozom tehát a Párbeszéd Magyarországért kezdeményezéséhez és nyílt levelet írok Hiller Istvánnak, megválasztott pesterzsébeti országgyűlési képviselőnknek.

Csatlakozni ezen a linken lehet.

Tisztelt Képviselő Úr! Kedves Hiller István!

A 2015-ös költségvetés alapján a középfokú oktatásra várhatóan jelentősen kevesebb pénz jut. Egy ilyen forráskivonás rövid távon ellehetetleníti a gimnáziumok működését, és intézménybezárásokhoz, újabb pedagógus-elbocsátásokhoz vezet, hosszútávon pedig növeli a munkanélküliséget, és elveszi az egyetlen kitörési esélyt a szegénységben élőktől. Pedig közismert, hogy az érettségizettek elhelyezkedési esélye sokkal jobb, mint a szakmunkásoké vagy a képzetleneké. Nem véletlen, hogy a fejlett világban nem kivonnak, hanem befektetnek az oktatásba, nem csökkentik, hanem növelik az érettségizők, és így a diplomások számát.

Kérem tehát, hogy ne támogass semmilyen olyan költségvetési módosítást, amely akárcsak egyetlen gimnáziumi férőhely megszűnését eredményezné. Ne veszélyeztesse gyermekeink jövőjét!

Magyarország felemelkedésének esélye a tudásban van!

174 hozzászólás “Viktor, mással szórakozz, ne a fiam jövőjével!” bejegyzéshez

  1. A tanulas is csak egy a sok balliberalis hobort kozul. Egy fiatal sportoljon, focimeccsre jarjon es ennyi.
    Ha ferfiember akkor legyen autoszerelo vagy gyari melos, ha no akkor menjen a varrodaba vagy maradjon otthon.
    Nincs szuksegunk gimnazista es egyetemista aktatologatokra, ennyi!

    Ha meg valakinek ez nem tetszik, huzzon a haldoklo nyugatra, ugysi sirva fogja magat visszakonyorogni amikor majd az oroszok elzarjak mindenkitol a gazt es ok fazni fognak!

  2. jajmár, hirtelen aszittem valami aggódó apuka, aztán most látom hogy ez egy PM-blog 😀 amúgy idén pont hogy 50 milliárddal többet fordítanak az oktatásra mint tavaly.

  3. Magyarországon Alinsky nézetei egyre népszerűbbek azo között, akik egy éven belül három választást is elbuktak. Ezek a politikusok mostanra a háttérbe húzódtak, és maguk helyett független radikális aktivistáknak álcázott csőcseléket küldenek az utcára – feltételezhetően jelentős nyugat-európai és amerikai anyagi támogatással, az Alinsky-módszert jól ismerő trénerek által felkészítve.

    beszelomajom.blog.hu/2014/11/21/a_baloldal_mein_kampf-jabol_tanulnak_a_magyar_radikalis_aktivistak

    Céljuk nyilvánvalóan az, hogy olyan mértékű elégedetlenséget szítsanak az alsó-középosztályhoz és a szegényebb rétegekhez tartozó emberek között, ami általános káoszhoz, folyamatos tüntetésekhez, végül nyílt konfrontációhoz vezet a hatalmi elittel, és puskaporos hordója lehet egy baloldali/kommunista hatalomátvételnek.

    Nem véletlenül volt a CCCP-feliratos pulcsi, meg a vörös sál a Parlament előtti tüntetésen azon a zavartnak tűnő elméjű, magát nyíltan kommunistának valló radikális aktivista gyereken.

  4. @$$$=$$$: Szerintem az általad említett pénz elköltését senki nem kérdőjelezi meg ;)A kérdés , mire költötték, ha a PISA teszt eredményeire tekintünk…

  5. @polyvinyl: A kommunista hatalomátvételen szerintem túl vagyunk, nekem anno a kommunizmusról az államosítást, a pártelithez tartozók a hatalmi koncentrációját,a független hatalmi ágak kontrollálását, és az államgépezet mindenre kiterjedő kontrollját tanították.Persze Chavez óta tudjuk, az egy sikeres modell.Ja, bocs mégsem.

  6. @november13: a picsa teszt úgy tudom mindenhol romlik, nem csak itt. ennek szerintem vajmi kevés köze van valójában az oktatáshoz. aki akar tanulni az tud, senki nem akadályozza meg szerintem most sem.

  7. Gondolom nem kell H.Rózsa munkásságát ismertetnem…Közvetve O.V. felelőssége a kompetens oktatáspolitikust kinevezni.Nem sikerült.A tankönyvpiac centralizálása,első könyves “tankönyvírók” munkásságának felkarolása, 16 éves iskolakötelezettség, sorolhatnám, de nem hiszem, hogy a tényekre vagy kíváncsi 😉 (bocs, ha tévedek)

  8. @polyvinyl: majdnem sikerult a cikk temajaban hozzaszolnod .. mivel agymosott vagy, gondolom tamogatod a gimnaziumok felenek bezarasat, az egyetemi forraselvonast es a tobbi hasonlo oktatast kinyiro dontest. Gondolom a Matolcsy altal haveroknak kiutalt 200 mrd meg a stadionepites az teljesen rendben van, arra kell a penz.
    Jol gondolom?

  9. @november13: fideszhivok miota kivancsiak a tenyekre? ami a fidesz szajan kiesik, azt kell foggal korommel vedeni, aki nem ert egyet az ballibsi aki elvesztett 3 valasztast ugyhogy kussoljon. Ennyi a keplet.

  10. szerintem a német duális rendszer bevezetésével semmi baj. Igen, tudás alapú társadalom kell, de ez a tudás lehet egy jó szaktudás is, nem kell mindenkinek gimzáziumba menni. Látom a gyerekeim osztálytársainál, számtalan van aki végigbukdácsolta a gimit, bepréselték valami főiskolára, esetleg még el is végezte, lett egy semmire se való diplomája és most, 25 évesen kezd el szakmát tanulni.
    Minek ez a 10 éves üresjárat, kudarcok sorozata? Tanuljanak szakmát 14 évesen, és 20 évesen már kereső, boldog emberek lesznek. aki pedig később jön rá, hogy mégis tanulna, az megteheti később is

  11. @november13: nem hinném hogy ez különösebben sokat számítana. aki akar tanulni, érettségizni, diplomázni, az most is tud, semmi sem akadályozza szerintem. igazándiból pár mondatnyi erkölcsi dolgokat érintő általános iskolás tankönyvekből kiragadott példákon kívül minden ugyan olyan maradt. a trigonometria, a fizika nem változik, évszámokat sem írtak át a történelemkönyvekben. szóval szerintem ez csak ilyen hablaty. az meg egy téveszme, hogy az iskolának kell nevelnie a gyereket. egyrészt nevelni a szülőnek kell, másrészt pont a ballibsik lennének a legjobban felháborodva, ha visszahoznák azt a régi jól bevált módszert, hogy a tanár is fegyelmezhet. a balliberális métely látásmód, hogy nem adhatsz egy kokit vagy egy körmöst, vagy egy ordenáré pofont a randalírozó, tanítást zavaró gyereknek, sokkal többet ártott a pisa tesztnek és az oktatásnak mint bármilyen új tankönyv vagy hoffmann rózsa.

  12. @ex-dr. vuk: aha. tehát a jövőben bezárják a gimnáziumok felét. értem. úgy zárják be ahogy minden évben csődbe megy szerintetek az ország, meg elzavaródik az orbánviktor, meg namajdtavasszal már kormányt vált a népharag? tehát sehogy gondolom. majd ha az elsőt bezárják akkor szóljál 🙂 ugye ezt érted, hogy nem hisz már normális ember a balliberális riogatásnak, amiből eddig semmi nem valósult megsoha? 🙂

  13. @$$$=$$$: Szerintem ne menjünk el olyan irányba, hogy ballibsi, meg náci, stb.maradjunk a tényeknél.Ha jól tudom , pl matematikából heti két tanóra az átlagos, ami elég kevés.Persze szükség van a testnevelés órára is, de amíg funkcionális analfabéták tömegét bocsájtja ki az alapfokú oktatási rendszer, nem hiszem, hogy a rendben mennek a dolgok.Munkám során számtalanszor találkoztam olyan emberekkel , akik az eléjük tett kérdőívtől szabályosan megrettentek(tartalmától függetlenül)Ha a gyermek nem tanul meg tanulni általános iskolás korában, később behozhatatlan hátrányba kerül az élet minden területén.Sokan konteóként kezelik, miszerint a kormányok az alul-iskolázott tömegek manipulálására törekszenek, sajnos a mostani oktatáspolitika kivalló táptalaj ehhez.Arról nem is tudom , mit mondjak az ipari automatizálás korában, hogy szakunkásokkal kell feltölteni az iskolákat.Délkorra közismerten hanyatló kapitalista világrendet követ ,ott világelső a munkaképes korú lakosságra vetítve a diplomásak aránya(40%). Persze mi ebben is lehetünk forradalmár különutalok.

  14. @Mach Péter:

    Én nem vagyok kormánypárti. Kiábrándult bizonytalan vagyok. Tudod, mi vagyunk azok, a kiábrándult nem-szavazók, akiket meg akar szólítani a hisztero-baloldal 🙂

    Ezzel az agresszív-nyomulós stílussal, amit toltok, nem fog menni, sajnálom, nagyon kilóg a lóláb.

  15. @ex-dr. vuk:

    ” mivel agymosott vagy,”

    Dehogy vagyok agymosott! Tegnap például egész este Alinsky könyvét olvasgattam 🙂

    Gondolom, te már túl vagy ezen az alapművön, hiszen nálatok nem csak hogy kötelező olvasmány, de tréningeket is szerveznek rá az aktivistáknak.

  16. A hegyekben álló gimnáziumoknak semmi értelme. Kibas*ottul elkeserítő, mikor a cégünkhöz idejönnek az érettségivel rendelkező egyének, de nem hogy az általános műveltségük nulla, de helyesen írni/olvasni sem képesek. Szánalom. A másik eredménye, a jelenlegi “mindenkinek diplomát és érettségit” rendszernek, hogy a szakoktatások színvonala nullára csökkent, hiszen oda már tényleg csak a maradék megy…
    Én meg olyan országból nem kérek, ahol mindenkinek érettségije, meg diplomája van, nulla tudással, és minimális átlagműveltséggel. Az ilyenek a gépsor mellé valók, nem pedig olyan pozícióba, ahol valóban elvárás lenne a minimum középfokú végzettség.

    Mindezeken felül azt természetesen támogatom, hogy a leghatározottabban tiltakozzunk az oktatás súlyos alulfinanszírozottsága miatt.

  17. “Egy 2011-es, a köznevelési rendszer átalakításához készült tanulmány szerint a 16 éves tankötelezettségi korhatár mintegy 4900 pedagógus-álláshely megszűnését fogja eredményezni, és 10-12 ezer 16 éves fiatal fog mindenféle szakképesítés nélkül kijönni a rendszerből. A mostani lépések már ennek a következményei.”

    Ez az – egyébként már ötéves – idézet is egy eléggé demagóg riogatás, ahogy a hasonló cikkek nagy része.
    A 16 éves tankötelezettségi korhatár azt jelenti, hogy addig kötelező az iskola, de utána is járhat, aki akar tanulni. Aki meg nem akar, az minek rontsa ott tovább a levegőt – és a többiek idegeit?

    Ami a gimnáziumokat illeti, az utóbbi évtizedekben rohamosan nőttek a férőhelyek, miközben a gyerekek száma csökkent. Így ma már szinte bárkit felvesznek gimibe, nagyon sok olyat is, aki nem oda való. Nekik tényleg hasznosabb lenne, ha szakmát tanulnának a lézengés helyett. Aki jól tanul általánosban, akkor is bejutna gimibe, ha tényleg csökkentenék a férőhelyeket.

  18. @november13: értem. de gondolom akit annyira érdekel a matek az majd megy matekfaktra ha úgy dönt. másrészt pedig náci nem náci ez nemtudom hogy jön ide, de szerintem a szülőnek kell nevelnie, tanulnia a gyerekkel, megszerettetni vele a tanulást, stb. sosem gondoltam, hogy ez az iskolának lenne a feladata. másrészt ha jól sejtem azért van a napközi, hogy az a szülő aki tojik a gyerekére és nem foglakozik vele, a napközi segítse a kölkét. ha megnézel bármilyen iskolát, az ott lévő gyerekekből x orvos lesz, x meg mihaszna, pedig ugyanazokon az órákon ültek évekig. az igazán fontos szvsz a szülői háttér. amennyi dagadék kölök van manapság, a heti 5szöri tesi pedig nem gáz. amit személy szerint gáznak tartok, az a rengeteg tanóra ami van ezeknek a szerencsétlen gyerekeknek. emlékszem nekem szinte alig volt általánosban hatodik órám, pénteken meg csak 4 volt, gimiben sose volt hetedik órám, és pénteken csak 5.

  19. Jelenleg rengeteg olyan gyerek jár gimnáziumba és egyetemre akiknek nem ott volna a helyük. Az előző 10-15 évben azt hazudták, hogy akinek nincs diplomája, az egy darab szar. Most eljutottunk oda, hogy akinek diplomája van, az jellemzően – 10-ből 8 – a tudása alapján egy darab szar. Jönnek jelentkezők a cégemhez, és konkrétan nem hiszem el, hogy ennek hogy lehet diplomája, mikor olyan primitív dolgokat nem tud, amikre még én is emlékszem 15 év távlatából, és amit első évfolyamon tanultunk.
    Az nyilvánvaló, hogy ha felveszünk 5x annyi gyereket a felsőoktatásba (vagy gimnáziumba) mint előtte, attól nem lesz 5x annyi okos gyerek. Viszont ezzel, hogy ezt meglépték az elmúlt évtizedben a diploma értékét a wc papír színvonalára rontották. Már odáig jutottunk hogy 85 után születettnek esélyt se adunk jelentkezésnél, mert 5-ből 4 szar, és a mi időnk sincs ingyen. Mindenki sokkal jobban járt volna, ha a 3.2-es átlagával nem vették volna fel gimnáziumba, és az ott elért 2.6-os átlagával meg egyetemre, ahol a Bsc-t laza 7 év alatt abszolválta.
    Ez van – akármennyire is fáj, ez az elmúlt évek legjobb döntése a kormánytól, hogy egy bizonyos értelmi színvonalhoz köti a gimnáziumi felvételit, és ezt nem hagyja meg a gimnáziumok saját döntéskörében.

  20. @Mua@$$$=$$$: A nácizást analógiaként hoztam a ballibsizésre, mindkettő igazi balkáni szokás, skatulyázás, undorító másként gondolkodó(írhattam volna fidesznyikezést, azt sem szeretem)
    A napközi nem csak azoknak van akik tojnak a gyerekükre, sokan két műszakban dolgoznak, és már Ők sem kaptak olyan alapképzést, ami alkalmassá tenné őket, hogy saját gyermeküket korrepetálják.Az iksola szerepe(szerintem) pont az lenne, hogy minden gyereket képességéhez mérten fejlesszen, és kihozza belőle a maximumot.Sajnos a szakképzés mai állapota valóban siralmas, de ezt nem hiszem hogy normális társadalmi párbeszéd nélkül(talán erre jött volna létre a nemlétező NER) , pusztán hatalmi szóval levezényelni…A vátesz politikusok időről időre kipróbálják elméleteiket, mi meg asszisztálunk, és szenvedő alanyai vagyunk.Ennek ellenére még itt sem a párbeszéd , a megoldás keresése folyik, hanem egymás cimkézése idaológiai alapon.Ez gáz.

  21. Lenne pár dolog amit leírnék de igazából már megtették előttem. Annak ellenére hogy a oktatásra én is többet költenék, illetve értetlenül állok a stadion bumm előtt egy vicc jut szembe:

    Mit kérdez az elhelyezkedett bölcsész, a munkanélküli bölcsésztől?
    -Lehet nagyobb krumplival, üdítővel?

    Lássuk be nem annak kellene lennie a célnak, hogy olyan emberek kerüljenek be gimnáziumi felsőoktatási képzésbe, akiknek semmi keresnivalójuk ott, csak mert annyi hely van. Képezzenek kevesebb embert, de az legyen minőségi képzés. Ellenkező esetben az az adófizetők pénzének, másrészt a fiatalok életének egy jelentős részének elpazarlása a nagy büdös semmire.

  22. @november13: nemhiszem hogy felcimkéztelek volna. mindenesetre szerintem az ember boldogulása nem a kormányon múlik, hanem elsősorban saját szorgalmán és szülői hátterén, neveltetésén. általában akit magam körül látok és saját sorsának alakulásáért mindig a mindenkori kormányokat okolja, általában kb ennyit is tesz saját magáért, vagyis kb. semennyit. csak eddig ezért kapott segélyt, most meg nem kap. én pedig nem sajnálom.

  23. A stadionok szvsz EU-s pénzből épülnek. Amit nem lehet elkölteni akármire. Nyilván nem véletlen, hogy idáig leginkább térfelújítások, tömegközlekedés (4-es metró), stadionok, stb. épültek belőle. Amennyire én tudom, idáig egy ország tudta ezt értelmes célra fordítani: az írek, de ők is csak egy rövid ideig. Az EU-s támogatásnak nem az a célja, hogy az erős régi EU tagországok felfejlesszék a gyarmatokat az ő szintjükre, hanem az hogy lenn tartsák őket a béka segge alatt. A németek nem tudják kizsákmányolni a franciákat és viszont. Ehhez csóró tagországok kellenek.

  24. @november13:

    Pontosan.
    Most zajlik éppen a következő ipari forradalom. Amit a kormány csinál, az nagyjából olyan szintű baromság, mintha okj-s teknővájó képzést pénzelne a tömegeknek.
    Nagyon cuki, meg unortodox, de ettől még éhendöglik majd a jóember az oktatás végén.

  25. @jacint70: pár helyen biztos, de a tornaterem nem annyira fontos. lehet kinn tornázni a szabad levegőn is. sőt, amíg csak lehet, ott kell lenni.

  26. @$$$=$$$: Tudsz mondani konkrét helyet is? És szerinted mennyire célszerű valamit bevezetni, ha nincsenek MINDENHOL megteremtve a körülmények?
    És mi legyen a tornaórákkal, amikor már nem lehet a szabad levegőn lenni?

  27. Végigolvastam a hozzászólásokat. Egy dolog döbbentett meg. Több hozzászóló felvetette, hogy fölösleges ennyi gimnázium, mert sok gyerek végigbukdácsolja, aztan szerez valami hasznavehetetlen diplomát büfé-ruhatár szakon, majd veri az asztalt, hogy nem tud elhelyezkedni diplomásként. Az érem másik oldala: mindeközben nagyon sok szakmunkásra volna szükség, akik akár a diplomásoknál is kereshetnének jobban – ha másutt nem, külföldön.

    Szeretném, ha valaki végre megválaszolná, mindezek fényében miért baj az, ha a kormány a korábbinál nagyobb teret ad a szakképzésnek? Mi ezzel a baj? Az alacsony színvonalon, fölös létszámban kiképzett érettségizettek jelentős része munka nélkül tengődik, szakmunkásból meg, ami biztos megélhetést nyújtana, hiány van. Miért kellene ezt a helyzetet konzerválni?

    Miért?

  28. Csak annyit jegyeznék meg a nagy felháborodáshoz, hogy jövőre az oktatásra fordított összeg nominálisan több tízmilliárddal nőni fog. A csökkenés csak a GDP-hez viszonyítva jelenik meg, mivel a GDP növekedés idén 3.2%, az oktatási keretet meg “csak” ~2%-kal növelik.
    Kár csúsztatásokkal heccelni a népet…

  29. Na , még egy LMP-s áruló előadja most vízióit a “nemzethalálról”…

    És hogy honnan veszi azt hogy “A 2015-ös költségvetés alapján a középfokú oktatásra várhatóan jelentősen kevesebb pénz jut.”…
    arról persze bölcsen hallgat.

  30. @$$$=$$$: Lószart. Amúgy beleszámolod Viktor kislányának évi 14 milliós tandíját is?

    Egy írás pedig nem attól lesz igaz, vagy hamis hogy ki írja. Ez csak az elmebeteg narancsszoponc kisebbség észjárása.

  31. @Mach Péter: “Minden tiszteletem mellett: egyszerre harcos antikommunistának és kormánypártinak lenni az tiszta monty python.”

    Ha sorbarakod az eseményeket, az egész kormányzat egy Monty Python szkeccssorozat, a döntéseikkel, a kommunikációjukkal, mindennel. Miért pont a híveik ne lennének azok?

  32. @polyvinyl: “Én nem vagyok kormánypárti. Kiábrándult bizonytalan vagyok.”

    ÁÁÁÁÁÁÁÁ mu-ha-ha. Vigyázz, vissza lehet ám olvasni a kommenteket szoponckám!!!

  33. @$$$=$$$:

    Onnan veszem, hogy mondta.

    Ha ennyi, akkor kérdés, hogy Miből? Miért? És hogy jön ez össze az ország miniszterelnöke által azzal, ami itthon az oktatással történik.

  34. Ha a gyerek is olyan okos mint posztiró apja, akkor tényleg felesleges gimnáziumba járnia! De szobafestőnek biztosan elmegy. Esetleg pizzafutárnak!

  35. @jacint70: te idióta vagy! egy tornateremben egyszerre egy osztály tornászhat! Még ha elég nagy is, lehetetlen lenne 50-60 gyereket felügyelni. Ergo, ha csak 8 osztálya van egy sulinak , akkor heti 5 tornaórával az már 40 tornaterem óra lefedés. 5 iskolai nappot véve figyelembe, az napi 8 órás telitettség!
    Amúgy hány tornatermet kellene épiteni egy 16-24 osztályos iskolának?

  36. @bölcsbagoly:

    Öhm… Te láttál már iskolát belülről?

    Csak kérdem, nem baj ha nem. Ettől még véleményed lehet. 😉

    A mindennapos testnevelés persze nyilván megoldható korcsolyaoktatással is télen, úszással, lovaglással.

    Ezt azonban viszonylag kevés iskola engedheti meg magának. Akkor pedig télen tornatermekre, edzőtermekre, futótermekre (ez ugye kisebb helyigény…), van szükség. S igen, egyszerre több osztálynak.

  37. @Mach Péter: dehogy láttam, csak jó pár évtizedet töltöttem el bennük diákként, majd tanárként! Iskolát csak a magadfélék szoktak látni, csak éppen nem tudják,. hogy mire való. Főként gyerekmegőrzőnek tekintitek.
    Csak tudnám, hogy miért nem jó a kölykeiteknek az udvar, a sportpálya testnevelés órához? Elolvadnak?
    Egyszerre több osztálynak tornaóra egy helyen? Te tényleg gyerekmegőrzőnek nézed a sulit!

  38. “Meg fogjuk akadályozni a gimnáziumok tizedelésének tervét!”

    Már látnám! De úgyse csináltok semmit. Otthon a monitor elől lázadoztok. Sokra megy vele az ország.

  39. @Mach Péter: y magadféléknek krónikus kisebbségi komplexumotok van. Ha nem rendelkeztek 2-3 (sok) diplomával, ha a kölykeitek nem okvetlenül gimnazisták , azt kudarcként élitek meg. Szó sem lehet, hogy valamilyen fizikai munkát igéánylő szakmát tanuljon. Az a butapesti belvárosi lumpik önérzete elleni támadás lenne!

  40. @bölcsbagoly:

    A kutya nem kérdezte, mit érnek. annyit írtam, semmit nem tesznek a tiltakozni vágyók…
    illetve vágyakoznak. Na ennyi a tiltakozásuk.

  41. @lavór: de miért kellene tenni valamit egy ész szerű intézkedés ellen? Talán azért kellene, hogy az a generáció amelyet az elvtársak felnőtt korukig iskolapadban (lehetőleg gimnáziumiba) lófráljanak, megtanuljon viselkedni! S nem báván bámulva ( a füleiből kilógó madzaggal) az okostelefonját babrálva s elterpeszkedve az ülésen, ne vegye észre a villamoson/buszon/metrón, stb. hogy mellette terhesek/fogyatékosok/aggastyánok váltogatják a lábukat. S van még jó pár dolog a rovásukon.

  42. @bölcsbagoly:

    Még mindig csak annyi a véleményem: nem fognak tiltakozni.
    Hőbörögnek otthon meg a blogokon kicsit, és ebben ki is merül az összes tenni akarásuk. Az oktatási rendszert nem minősítettem, az egy másik kérdés részemről. Ha úgymond elértéktelenedik az érettségi, a kutya nem akar majd gimnáziumba járni.

  43. @bölcsbagoly: Nem értelek… Feltettem egy kérdést, hogy van-e elég tornaterem… Erre az volt a válasz, hogy pár helyen igen… Vagyis a többi helyen meg nincs… Értem a számolásodat, viszont azt nem, hogy ha annyi tornaterem kell, amit nem lehet megépíteni, akkor hol tornázzanak a gyerekek rossz idő esetén, illetve, ahol nincs sportpálya/sportudvar.

  44. @jacint70: sok tornaterem van, gyakorlatilag minden az utóbbi évtizedekben épült iskolának van. DE abszurd az a kivánság, hogy minden testnevelési órát okvetlenül csak tornaterembe lehessen megtartani. Udvar van mindenütt, de van folyosó is. Szerintetek 50 éve hol tartották a tornaórákat télen?

  45. @lavór: az érettségi nem elértéktelenedni fog, hanem ezután fog felértékelődni, ha nem kerülhetnek be a tökhülye, de szorgalmas tanulók is. A fizikai munkát igényló szakmák felértékelődése ennél sokkal fontosabb. Azokra kevés a jelentkező.

  46. @bölcsbagoly:

    Most azt mondogatod nekem, amit a kormánykommunikáció próbál belénk sulykolni?
    Tudható volt, hogy nem lesz elég szakmunkás, nem új keletű probléma. Inkább kellett a sok ruhatár és büfészakos diplomás, akik semmihez nem értenek, csak lógnak az állami csecsen.

  47. @bölcsbagoly: Ha sok tornaterem van, akkor minek kellene építeni, szerinted?
    A folyosó nem balesetveszélyes?
    Illetve a folyosó általában nem túl széles, hosszúkás épület, tornafelszerelések nélkül…
    Esőben, sárban, hóban, szélben szerinted az udvar optimális hely? És miben tornázzanak ilyenkor a gyerekek? Tornacuccban vagy nagykabátban?

  48. @lavór: s azt kitől örököltük? Ki tiltakozik most is a felsőoktatás átalakitása ellen? Kik tüntettek a tavaly a reformok ellen?
    @jacint70: sok van, de sohasem lesz annyi ( s sehol sincs), amennyit az elkényeztetett kölykeiknek követelnek egyes fafejűek!
    Miért kellene a gyerekeket sztaniolba csomagolni? Ezért van annyi vézna/túlkövér, szellőtől is megfázó, allergiás gyerek, mert alig vannak szabad levegőn, pláne a mostani net őrületben.
    A folyosó nem ideális hely, de nagy szükségben megteszi.

  49. @bölcsbagoly: De ha ekkora nagy a szükség, akkor miért kell erőltetni a mindennapos testnevelést? Ott is, ahol erre nincsenek meg a megfelelő körülmények?
    Ja, és egy kérdés, hátha segít a helyzeten. Te mit csinálsz a gyerekeiddel, hogy ne legyenek véznák/túl kövérek, szellőtől is megfázóak?
    Kérlek, írd le, hátha abból tudnak tanulni legalább az olvasók, és ennyivel is javul a helyzet!

  50. @jacint70:

    Sok iskolában alakítottak ki (hol kényszermegoldásból, hol tényleg jól) futófolyosókat, ezeknek megoldották a padlózatát, egyebeket.

    Nyilván erre gondolhatott ;-).

  51. @jacint70: a gyerekek fizikai állapota miatt! Ép testben ép lélek! ismered ezt a mondást?
    Az unokáim versenyszerűen sportolnak, jó eredményekkel.

  52. @$$$=$$$: Tudom, hogy nem érdekel a véleményem, de azért leírom. Az a baj, hogy 14 éves gyereket kényszerítenek arra, hogy eldöntsék a jövőjüket. A jövőt nem látom, csak a múltat. Aki 14 éves korában nem tudta, hogy mit is akar, az ment gimibe, aztán volt még négy éve eldönteni, merre tovább. Akinek volt valamilyen szakmához köze, az mehetett technikumba, vagy szakközépbe, érettségit bizonyítványt is kapott a szakma mellé, és eldönthette, hogy dolgozni kezd, vagy továbbtanul. Értsd, én egy ipari technikumban végeztem, de mehettem volna bölcsésznek is utána, ha közben rájöttem volna, hogy nem tetszik a választott szakma. A szakiskolába az ment, aki nagyon nem akart elméleti képzést vagy nem ment neki, vagy már akkor megszállottja volt valaminek (pl. az öcsém, aki három éves kora óta autóbuzi). A szakiskolából viszont nincs tovább út (hiába derül ki róla, hogy tervezni is ugyanúgy képes, mint kalapálni), mert hogy munka mellett majd érettségi, és felvételi, ez irreális. (lehetséges, de nem lesz gyakori, és időben sokkal tovább tart). Én csak attól félek, hogy már 14 éves korban eltanácsolnak valakit azoktól a lehetőségektől, amit, kicsit már felnőttebb fejjel elérhetne.

  53. @Muad\\\’Dib: „Kibas*ottul elkeserítő, mikor a cégünkhöz idejönnek az érettségivel rendelkező egyének, de nem hogy az általános műveltségük nulla, de helyesen írni/olvasni sem képesek”. Most akkor képzeld el, milyen lesz a színvonal, ha már az érettségi sem kell (Mert azért, ha az oktatás színvonalával is törődnek, akkor valami csak ragad rájuk négy év alatt). Három év alatt megtanulnak reszelni, aztán annyi? (Persze, de azt majd jól megtanulják). Hatdollárnak írtam hosszabban, ha ráérsz, keresd meg, nem akarok ismételni.

  54. @élhetetlen:

    “az általános műveltségük nulla, de helyesen írni/olvasni sem képesek”.

    Kb. semmi köze az érettségihez. Írni, olvasni az általános iskolában kell megtanulni. Vagyis kéne.

  55. @$$$=$$$: „nem a kormányon múlik, hanem elsősorban saját szorgalmán és szülői hátterén, neveltetésén.”. Én nem vagyok ilyen határozott, mint te, és inkább múltam van, mint jövőm, de vitatkoznék. Számomra annak is megvolt a varázsa, hogy anno kis falumban ötödiktől behozták hétfőn a tanyasi gyerekeket, mert volt labor, nyelvoktatás, stb, és csak pénteken vitték őket haza. Nem indultak hátránnyal egy középiskolában. A szülői háttér olyan, amilyen, és, ha nem elégséges, akkor azt a helyzetet kezelni kellene. Bentlakásossal, jó napközivel, akármivel, és erre érdemes lenne költeni a kormánynak, ha a szülőnek nem telik rá, vagy nincs igénye rá.

  56. @lavór: Őszintén sajnálom, hogy négy év gimi alatt nem kaptál semmi pluszt, függetlenül attól, hogy jó, vagy gyenge általánosba jártál. Egy jó gimi sokat segíthet, ha viszont vége a képzésnek az általánosnál, akkor annyi. (csak úgy tűnt, hogy te is feleslegesnek tartod az érettségit). Te sem gondolod, hogy egy szakiskolában még művészettörténetet is fognak tanítani. Ja, minek is az? Elég megtanulni reszelni. Azért írom a reszelést, mert egy ipari technikumban egy évig reszeltem szombatonként, ami nem volt felesleges, de elégséges sem lett volna nekem.

  57. @Nancsibacsi: nem tudom, mit tudsz a mai szakképzésről, autószerelő, négy év tanulás, és a gyakorlatot az jelentette, hogy EGYSZER megmutatták neki, hogy kell csinálni. A valódi szakmunkásképzéshez ugyanis műhely és anyagok kellenének. Hát arra 20 éve nincs keret. Kellenének mesterek is, de a jó szakembereknek nem kell az alamizsna bér, a szakmájából él inkább. Én dolgoztam együtt autószerelővel, zeró gyakorlat. Szóval a szakmunkásképzés igazából drágább lenne, de persze nem lesz az. Eltöltik majd az időt ott a gyerekek.
    Az én fiam négy év villanyszerelői képzés, 2 év technikum után döntött az egyetem mellett. (Hát nem tudom, mit tanult a híres szakképzés alatt.)

  58. @lavór: Na, jó vagyunk, már megint. Megtanulhat általánosban is, de miért gondolod, hogy négy év gimi, az felesleges? „Még könyvtárba sem megy senki gimnáziumi végzettség nélkül értem”. Nem ezt mondtam, de te se akard azt mondani, hogy ha érettségije is van, akkor majd nem megy könyvtárba, mert a gimi megártott.

  59. @élhetetlen:

    Ha valaki nem akar intelligens lenni, annak mindegy hány iskolába jár. Aki meg valami értelmet akar magába plántálni, nem biztos, hogy más iskolában vagy az életben nem teheti meg. Önmagában a gimi semmit nem ad. Elbliccelgetnek 4 évet a szülők pénzén, azt jóvan’. Addig sem kell semmit csinálni, felelősség nélkül lehet élni az életet. A csóró szülő meg azt hiszi, hogy az idióta gyereke okosabb lesz, mint a nem érettségizett. És mint írtad is, nem lesz okosabb.

  60. @élhetetlen:

    Valami ilyesmi lehet szerintem is a probléma strukturális oka, csak pont fordítva látom, mint Te. Szerintem nem az a tragédia, hogy 14 éveseket “kényszerítenek” dönteni, hanem épp az, hogy nem 14, de még 18-20-25 évesen sincs halványlila miniszteri fogalma _tömegeknek_, hogy mégis mihez kezdjenek az életükkel, mert ha megkérdezed, mit szeret csinálni, akkor kábé a netezés/csajozás/ivás szentháromságon kívül semmi nem jut az eszébe. Abból meg némileg bajos megélni, így végül kap az ország egy rakás 30-40 éves mamahotel-tölteléket, jobb esetben valami semmiresejó büfé-ruhatáros diplomával.

    Nem is olyan nagyon régen a 14 éves az már a “majdnemfelnőtt” kategória volt, aki gőzerővel készül a felnőtt életre, amit 18 évesen meg is kezdett: családot alapított/szült, szülőktől elköltözött, vagy legalábbis erősen törekedett rá, és mindez igen erősen motiválta az önálló boldogulásra. Ma meg a huszonévesek is úgy viselkednek, mint a gyerekek, azt hiszik, örökké tart a haverokbulifanta. A fejekben van baj, kéremszépen!

    Egy 14 éves ugyanis nem hülye. Nem azért nem tud dönteni a jövőjéről, mert szellemileg képtelen volna erre, hanem azért, mert dönteni csak a szükséges információk birtokában lehet. Amíg ki lehet jönni úgy az iskolarendszerből 25 évesen, hogy az ember _kizárólag_ elvont elméleti tudással találkozott, addig az égadta semmi támpontja nincs a fiataloknak a szakmaválasztáshoz. Pedig igenis az kéne, hogy már általános iskola felső tagozatban bele kéne kóstoltatni őket mindenféle szakmákba, gyárlátogatás, irodalátogatás, hivatallátogatás, kórházlátogatás, kutatóintézet-látogatás, közlekedésiüzem-látogatás, mindezt úgy, hogy amibe lehet, segítsenek is be, próbálják ki, kérdezzenek, érdeklődjenek. Sokkal életszerűbb tudás lenne ez, mint XY költő életútja, meg hogy melyik matektételt hogyan kell bebizonyítani. Ezekre pont a középiskola lenne való, amikorra már nagyjából tudná az ember, hogy mi érdekli, és abba az irányba terelgetné az életét.

    Gimnáziumba meg annak és csakis annak érdemes mennie, aki felsőoktatásba akar menni, mert egy érettségi önmagában semmire nem jó. Nagyon elfuserált módja a gyerekkor kitolásának (bár azt se értem, minek kitolni) az, hogy ha nem tudja, mi legyen, hát nosza rajta, húzzuk az időt egy általános tantervű gimnáziummal. Aztán ha még ezek után se tudja, akkor megy büfé-ruhatárosnak a kommunikációs főiskolára, és máris ott tartunk megint, ahol elkezdtem azt a hosszas eszmefuttatást.

  61. @lavór: „Aki meg valami értelmet akar magába plántálni, nem biztos, hogy más iskolában vagy az életben nem teheti meg. Önmagában a gimi semmit nem ad”. Ne engedd el magadat ennyire. Persze, megteheti, hogy az életben. Tele van a világ olyan zsenikkel, akik nyolc általánossal váltották meg a világot. Ne gyere két kivétellel, mert begurulok. A gimi négy éven keresztül ismeretet ad, amiből válogathatsz, hogy mire építesz. Mondom ezt úgy, hogy nem gimibe jártam, hanem egy ipari technikumba, de megkaptuk a teljes gimis anyagot, annyi, hogy nem négy, hanem hét tantárgyból érettségiztünk kötelezően. Nem tartottam/tartom a gimnáziumi anyagot feleslegesnek. Ne menj tovább, mert még kiderül, hogy az egész oktatási rendszer felesleges, majd az autodidakták. Csak tudnám, honnét szerzik majd az ismereteket, ha nem a tanultaktól. Egyenként felfedezik majd a kereket?

  62. @bölcsbagoly: És ahol nincs lehetőség versenyszerű sportolásra? Pl. a gyerek semmiben sem tehetséges annyira, hogy ne hajtsák el a versenysportra szakosodott helyről?
    Konkrétan hogyan tette az apjuk és a nagyapjuk?

  63. @élhetetlen:

    Én annyit tudok, hogy gyakorlatilag 2 év ismétlésre megy el, meg kínlódnak a pedagógusok (nem tanárok) a kölkökkel, hogy tanuljanak. Szóval mi a kiút? Így se jó, úgy se jó.

  64. Teljesen egyetértek a leírtakkal. Egy kérdésem van csupán: ha valami módon Ön döntéshozó helyzetbe kerül Magyarországon, bízhatunk-e benne, hogy ellenszélben is ugyanígy fog gondolkodni? Hogy nem lesz “ha a Béla is eltett 3-4 milliócskát, akkor én csak nem hagyom már itt!” politikus Önből is?

    Egy ismerősöm mesélte az alábbi sztorit. Egy közelebbről meg nem nevezett Volán járatra új sofőr jött. Az első nap annak rendje és módja szerint minden utasnak kiadta a jegyet, beütötte a gépbe, papír szerint csinált mindent. A nap végén a bevétele háromszor annyi volt, mint a járat bármelyik másik buszának azon az útvonalon. Körbeállták hősünket aznap este az öltözőben a többi sofőrök és tartottak egy továbbképzést: “Bélám! Te kedves, aranyos, becsületes gyerek vagy! Ha még egyszer ennyi pénzzel állítasz be, mi szétverjük a fejed, egyenként! Na ide figyelj, nyuggernak ennyibe kerül, diáknak annyiba, a gépbe nem ütöd be, csak minden harmadikat, ha meg ellenőrzés van, majd mi szólunk neked a rádión, amiatt ne fájjon a fejed. Vili?”.

    Így működik ez az ország minden szinten, ezért teszem csak fel a kérdést.

  65. @lavór:

    Igen, az meg a másik elfuserált elv a magyar oktatásban, hogy először tanítanak valamit felső tagozatban, aztán még egyszer ugyanazt elölről gimnáziumban, aztán az egyetemen az első előadáson közlik, hogy a gimis módszereket felejtsd el, mert itt teljesen másképp kell megközelíteni a dolgokat. Ez megy fizikából, biológiából, matekból, magyarból, történelemből… szinte az összes tárgyat háromszor kell elölről tanulni, ha az ember az adott tárgyat is tartalmazó irányban tanul tovább. És ezt csak még tovább aprózza szét a bolognai rendszer a maga külön szétosztott BSc-MSc rendszerével, amivel sikerült elérni, hogy egy diplomás 8+4+3=15 évig tanul kizárólag elméletet, aztán az MSc-n jó esetben 2 évig a tényleges szakmát, de azt is közel nulla gyakorlati foglalkozással.

  66. @Girhes Joe: Igazad van. Ott értettél félre, hogy nem a szakközépiskolák ellen beszéltem, mert ott, ha leérettségizett, magamat hoztam példának egy másik kommentben, és nem szakközép volt, hanem egy technikum, de mehettem volna utána akár pszichológusnak is az ELTE-re, mert teljesen normális érettségi bizonyítványom volt, plusz egy szakmám. De csak 18 évesen kellett eldöntenem, hogy dolgozni megyek, vagy tovább tanulok a szakmában, vagy tovább tanulok tök másik vonalon. A tizennégy éves, az gyerek, akkor is, ha 180 cm magas, esetleg már szexuális életet is él. Az a bajom, hogy, ha belekényszerítik a 14 éves korban történt szakmaválasztásba, és három év alatt rájön, hogy utálja, akkor nincs kiút. „Ezekre pont a középiskola lenne való”. Igen, de nem a szakmunkásképzés, azaz erre a gimnázium is jó. „Aztán ha még ezek után se tudja, akkor megy büfé-ruhatárosnak”, ezen meg semmi nem segít, ha nem tudja, mit akar, akkor hiába kap szakmát három év alatt, akkor sem lesz belőle szakember, tehát ez nem érv, mondom én.

  67. @lavór: Inkább kínlódjanak, mintsem kirúgják a gyerekeket az oktatási rendszerből, mert az aztán sehova sem vezet. A 14 éves korban eldöntött szakmaválasztás, és „gyakorlati” képzés meg végképp sehová. De, persze, valahová, de azt nem kívánom egyik gyereknek sem..

  68. @élhetetlen:

    Akár 40 évesen is válthatsz szakmát…
    Te pityogtál az élőbb a sztaniolba csomagolt kölkökről… És te is abba csomagolnád őket.

  69. @élhetetlen:

    Én azt mondom, a szakmunkás meg a gimnázium az a két véglet, és a maga módján mindkettő féloldalas. Én gimnáziumba jártam, elég jóhírűbe, mégis inkább a szakközépiskolát érezném ideálisnak.

    Valahogy úgy képzelném el:
    – 4 év elemi: _kizárólag_ írás, olvasás, és négy alapművelet, semmi más. Tényleg semmi más, de ezek menjenek mindenkinek készségszinten 10 éves korára. Felejtsük már el azokat a marhaságokat, hogy elsősöknek tanítunk matematikai logikát, másodikosoknak fizikát, harmadikosoknak egyenleteket, negyedikeseknek irodalmi műelemzést (merthogy mindezt tanítják, csak nem ezeken a neveken futnak akkor még).

    – 4 év általános: nevéből is adódóan a tudományágak általános alapjainak lerakása. De tényleg mindenből csak az alapok, emellett viszont az élet mindenféle területére el kéne vinni a 10-14 éveseket ismerkedni a munka világával. Milyen szakmákat lehet választani, melyikben mikkel tölti az ember a napját, milyen készségeket igényel, milyen érdeklődésűeknek való, milyen személyiséggel kell inkább máshol próbálkozni.

    – 4 év (szak)közép: igenis 14 évesen ki kéne választani egy szakmát, és egy műveltségi irányt (humán, reáltudomány, természettudomány, stb.), ezalatt a 4 év alatt a választott irány elmélyítő oktatása és a választott szakma gyakorlati megtanulása lenne a lényeg, minden más csak szigorúan az általános műveltségre szorítkozna.

    – Eddig lenne kötelező, és innen lehetne aztán 18 évesen dönteni, hogy (a) elhelyezkedik a tanult szakmában, (b) felsőoktatásba megy, (c) meggondolja magát, és megcsinálja a szakközepet egy másik választással.

    Ezeket végiggondolva tény, hogy jelentősen szűkülne az általános műveltség köre, ez lenne az ára annak, hogy tisztességesen meg lehessen tanulni a választott irányt. Fogadjuk már el, hogy a 21. században akkorára duzzadt az emberiség tudása, hogy nem lehet mindenkit minden területen magasan műveltté tenni, muszáj válogatni valahogy a tudás területei között.

  70. @lavór: Na, most kész. Negyven évesen is válthatsz szakmát, aztán csak magánvállalkozó lehetsz, mert 40 éves kezdőt senki nem vesz fel. Eddig rendben. „Te pityogtál az élőbb a sztaniolba csomagolt kölkökről… És te is abba csomagolnád őket. „. Ezt nem értem, nem tudom, mire utalsz, de ha már így van, igenis sztaniolba csomagolnám, és melegen tartanám őket, míg meg nem érnek.

  71. @lavór: Ne legyél már hülye. Ez egyéni probléma. Ne mondd, hogy az összes harmincéves ismerősöd a mama mellet ül. Az én ilyen korú ismerőseim párkapcsolatban, házasságban, külön háztartásban, egy, két gyerekkel élnek. Aki meg nem, azon nem segített volna, ha 14 évesen szakmunkásképzőbe küldik, és nem megy gimibe. Mert innen indultunk, hogy minek is az, mert anélkül is lehet valaki valaki.

  72. @jacint70: lehetőség valamire mindenütt van! Csak egy kis találékonyság, akaraterő és munka kell hozzá.
    Nekünk szerencsére meg volt adva a lehetőség. De nem volt kötelező sportolni, edzésre járni, mig a társaink szórakoztak.

  73. @oszt jónapot: ezt honnan veszed? Nem a fidesz szüntette meg, sülyesztette a béka segge alá a szakképzést, nemde? S pont ő akarja ismát felélénkiteni az érdeklődést és a lehetőséget hozzá.

  74. @lavór: de akit nem tudtak a 4-ik osztályig megbuktatni ismétlőre az soha nem fog jól, helyesen írni, olvasni, illetve nem fogja utolérni az osztálytársait. Viszont a 18 éves korhatár következtében hajánál fogva elcibálták akár az érettségiig is!

  75. @Girhes Joe: Na az elképzelésed nálam megbukott. Az a baj veled, hogy a munka nálad is csak a reszelés. 10 és 14 éves kor között megmutatod a munka világát. Persze azt is, hogyan lehet atomfizikus, persze szigorúan csak az általános műveltségre szorítkozva emellett. „ez lenne az ára annak, hogy tisztességesen meg lehessen tanulni a választott irányt.” Itt tévedsz nagyon nagyot a világgal szemben. Kőlapot lerakni megtanulhatsz tisztességesen, semmi mást nem. Én számítástechnikában húztam le az életet, ez a szakma öt évente teljesen kimegy alólad, tehát értelme csak annak van, ha megtanulsz tanulni (gimiben, szakközépben, egyetemen). Ezért aggaszt, a tanuljanak meg „három év alatt egy szakmát” elképzelés.

  76. @élhetetlen: egy gyerekről már 14 éves korban is kiderül hogy van e benne spiritusz a szellemi munkához! Sajnos , a szorgalmat sokan összetévesztik a tehetséggel s ezért aránytalan a nemek aránya a gimnáziumokban! Kell a szorgalom, a kitartés, az ambició is- enélkül nem lehet fejleszteni a nativ képességeket – viszont kiemelkedő képességeket (átlagon felüliek) senkibe sem lehet beleoltani! vagy vannak, vagy sem! Akiben meg nincs, az nem való később felsőoktatásba. Márpedig a mai hülye rendszerben (tényleges felvételi nélkül), az érettségi a belépő.

  77. @lavór: Eltévedtél. Nem én mondtam, hogy írni, olvasni sem tudnak. De ha nem tudnak az általánost végzettek, akkor ezen a helyzeten biztosan nem ront a gimnázium. A gimnázium négy éven keresztül általános ismereteket ad (és esetleg pótolja a hiányosságokat). Van még kérdésed? Mert ha nincs, azt már ne írd le mégegyszer, hogy a gimi felesleges, mert aki intelliges akar lenni, az gimi nélkül is lehet az.

  78. @jacint70: azokat a körülményeket amelyek valamilyen sporttevékenység űzését lehetővé teszik! Ha van uszoda az úszást, vizilabdát, ha van sportcsarnok, tornát, küzdő és csapatsportokat, ahol van lovarda lovaglást, ahol van lőtér céllövést, ahol van tekepálya tekézést, ahol van sipálya sízést, ahol egyik sincs ott futást, szabadvizi úszást, tájékozódási futást, gyaloglást, stb. S aki kiemlkedően tehetséges valamiben az tovább léphet.

  79. @élhetetlen: de biza ront, mert már az 5. osztályban lemaradnak a gyorsabban olvasó, a szöveget jobban megértő, a példákat megoldótudó társaik mögött és a szakadék egyre mélyebb és tágabb lesz köztük.

  80. @élhetetlen: sejtetem,hiogy informatikus lehetsz! Ti valamennyien jobban értetek mindenhez mint mi többi földi halandó! Függetlenül a szakmánktól és az abban létrehozott teljesitménytől! Saját szűkebb szakmámban, sőt kutatóterületemen is oktattak ki belőle szakmabelijeid.
    Csak kérdem, ezt tudatosan belétek nevelitek valahol, vagy csak rátok ragad? Van ilyen “betegség” az orvosoknál is, persze más tekintetben.

  81. @élhetetlen: pont forditva áll a helyzet! Mivel fizikai, szakmunkásként kezdtem a z életpályám majd szellemi tevékenységként folytattam, van fogalmam a két útvonalat illetően!
    A bölcsködő szakiknak szoktam mondani, hogy egy értelmiségi sokkal rövidebb idő alatt megtanulja azt amit ő tud, mint forditva! Egy orvos pl. pár hónap, vagy egy-két év alatt szinte valamenyni fizikai szakmunkát elsajátithatja, de vajon egy szobafestő, villany/viz/gáz szereplő hány év alatt tudna sevész/belgyógyéász,s tb. tudásra szert tenni?
    Ugyanis, ahogy az értelmiség jórésze lenézi a fizikai munkát, a másik oldal is szinte semmibe veszi a ” vasalt nadrágos” foglalkozásokat!

  82. @bölcsbagoly: Lebombáztál. Nem is tudom, melyik leveleddel kezdjem. Talán: „a fenti rendszert pont a most óbégatók elvtársai tették tönkre s pont a fidesz akarja felújitani!”. Ha jól értettem, nem a technikumokat, nem az érettségit is adó szakközépiskolát akarják nyomatni, hanem a szakmunkásképzést.
    „egy gyerekről már 14 éves korban is kiderül” kezdetű leveledre. Vennéd a bátorságot, hogy egy szorgalmas, jó tanuló gyerekről kijelentsd, hogy nem alkalmas felnőtt korában komoly szellemi munkára, vagy egy lustább, még nem magára találtról, hogy később nem lesz az? Vagy hiszel a fejméret, vagy homlokmagasság mérésében? (na, ez durva volt, bocs). Tehát részemről megadni a lehető leghosszabb időt a választásra, beérésre, döntésre.
    „de biza ront”: tényleg ismersz olyan jó képességű gyereket, aki azért nem tudott fejlődni, tanulni, mert volt gyengébb képességű iskolatársa? Erre ne válaszolj, kérlek.
    „ezt tudatosan belétek nevelitek valahol, vagy csak rátok ragad?” Ez már bonyolultabb kérdés, az orvosokba belenevelik, mert az emberi szervezet nem igazán változik, csak a róla szóló ismeretek, amit vagy tudomásul vesznek, vagy nem, ez a beteg szerencséjének kérdése. Nálunk más a helyzet, ránk ragad. Tudod, leélni egy életet úgy, hogy te azt hiszed, hogy tudod, hogy kéne működnie valaminek, de nem úgy működik, akkor szembe kell nézned azzal a ténnyel, hogy akkor te b..ál el valamit. Tehát nálunk nem működik az, hogy, ha azt mondom, úgy van, akkor úgy van. Csak akkor van úgy, ha úgy van. És csak akkor mondjuk. (Általában, persze nálunk is vannak kóklerek, mint minden szakmában). Van barátom, aki azt mondta, hogy az a legundorítóbb tulajdonságom, hogy mindig igazam van, pedig nem erről van szó, csak ha nem tudom, hogy igazam van, akkor befogom. Ettől olyan az arány, amilyen.

  83. @bölcsbagoly: Na, akkor most éljünk lelkiéletet. „pont forditva áll a helyzet!” – ezt most nem értem, mert mivel fordítva, ugyanis ezt mondom folyamatosan, hogy semmilyen elméleti képzés senkinek nem árt. A leki élet. Fiatal mérnök koromban, na bassz, most bevallom, hogy nő vagyok, egy vasúti kocsiban mellettem ülő szakik kifejtették, jó hangosan, hogy halljam, hogy hogyan mártogatnák fejjel lefele a wc-be a hosszú körmű p—kat, ugye ez voltam én. Ők az életben nem dolgoztak egy órát sem túlóradíj nélkül, és bármikor éjjel kettőig. Annyi volt a különbség, hogy én értettem őket, ők engem soha nem értettek volna meg. Egy tervezőmérnök hozzájuk képest nudli, mert ők dolgoznak.

  84. @élhetetlen: igen, mert sem a jól tanulás (ami szubjektiv meghitélés kérdés, ui. kihez képest jól tanuló?) sem a szorgalom nem egyből előszoba az értelmiségi léthez! csak feltételei, de nem a legfontosabbak. S közismert a hogy a 7-8. osztályos lányok sokkal jobb eredményeket érnek el tanulás terén mint a fiuk. Nem főleg az eszük mint inkább a szorgalmuk és ambiciójuk következtében. Ez az előny kitart sokszor az érettségiig, ergo a megfelelő pontszám megszerzéséig a felsőoktatásban való részvételhez. De azokon a szakokon ahol már a veleszületett képességek egyre szükségesebbé válnak, a fiúk beérik őket. Egyetem után, főleg a kutató és gyakorlati pályán pedig megfordul a kocka.

  85. @élhetetlen: ha egy osztályban a lemaradottak aránya eléri a kritikus 20-25%-ot ott már a jóknak sincs esélyük a megfelelő ritmusban haladni. A 10% az ami még elviselhető. tapasztalatból mondnom!
    Igen, “proli” gondolkodású körökben gyakran tapasztalni ezt a mentalitást, ahogy a forditottját is az értelmiségi körökben, főleg a ruhatáros/büfézsakos álértelmiségiektől. De ez csak őket minősiti!

  86. @lavór: Na, ez már sok. Mondd meg nekem, hogy, ha egy szakmunkás rendelkezik „általános ismeretekkel” is, az mennyivel van rosszabb helyzetben a munkaerőpiacon. A szélsőséges eset, egy burkoló miért ne mehetne el kéthavonta akár az operába? Mert neki ez nem jár, vagy ne is halljon róla, mert erre nincsen szükség a munkaerőpiacon? Nem utazza be a világot, de ha idehoznak ötévente egy szuper kiállítást, akkor ne nézze meg, mert fogalma sem lehet róla, hogy miről van szó?
    Tudom, szerinted majd pont ezeket keresi ki az interneten, ha elég intelligens, egyébként csak árt neki az ismeret.

  87. @élhetetlen:

    Egyszerűen elhalad felettünk az idő és nem akarjuk észrevenni. Ma egy 8 éves gyerek leül a világháló elé, ás olyan dolgokat szívhat magába az agya, ami nekünk még felnőtt korunkban sem adatott meg. Úgyhogy az általános ismeretek fogalma ma már kissé ódivatú. Mert ha mindenről valóban tanulni kéne, akkor soha nem lenne vége a giminek, ugye? Alapvetően ugyanazokat az évszámokat biflázzák egyfolytában, ált. iskolában, gimiben, fősulin. Tudom, az ismétlés a tudás atyja, de ma ez már nevetséges. Nem kell hülyének nézni az embereket.

  88. @bölcsbagoly: „Vennéd a bátorságot, hogy egy szorgalmas, jó tanuló gyerekről kijelentsd, hogy nem alkalmas felnőtt korában”. Erre mondtál igent? Egyébként nézz körül a valóságban, biztos-e, hogy a fiúk jobbak, vagy csak rámenősebbek, és belőlük lesz vezér, de az osztályvezető. a központvezető, a projectvezető, magyarul, akinek naponta meg kell tervezni, oldani valamit, azok (legalábbis a volt cégemnél) mind nők voltak.

  89. @élhetetlen: több ezer gyereket tanitttam már V. osztélytól egyetemmel bezárólag minden szinten. Igen , találkoztam nem is egy félresiklott életpályával. vagy fatális pech, szerencsétlen véletlen, de legtöbbször saját gyarlóságai következtében.
    Nem okvetlenül jobbak a fiuk, de mivel a férfi agyat az evolúciója a koncentrált tevékenységre szelektálta ki, mig a nőit a szórt figyelemre, nyilván, hogy ott ahol koncentrálni kell, ott jobbak átlagban a férfiak! Ami nem jelenti azt, hogy nem lehetnek jelentős egyéni eltérések s így olyanok akik rosszabbak a nőknél, viszont szórt figyelemben jobbak is lehetnek sok nőnél. Szakmája válogatja.

  90. @lavór: csak az a gond ezzel a világhálóval, hogy :
    1. felületes tudást ad, mert minden információt hosszú gyakorlással be kell vésni, hogy maradandó legyen;
    2. tévútra vezet, mivel azt az illúziót kelti, hogy nincs szükség lexikális tudásra, hiszen minden megtalálható pár kattintással. Ez gondolkodási restséghez vezet. Amit nem dolgoztatunk, működtetünk az elsatnyul. nemcsak az izomzatunk vagy az emésztőcsatornánk, érrendszerünk, hanem a memóriánk is.

  91. @bölcsbagoly:

    Hát igen, aki gimit végez, mindet részletesen tud. Ne nevettesd már ki magad!

    Nincs szükség lexikális tudásra. Nincs is olyan, csak jól hangzik.

  92. @bölcsbagoly: Na látod, máris megvan a megoldás! Nem is kell tornatermeket építeni, csak az államnak kéne megszervezni, hogy a gyerekeket vigyék – ingyen, pontosabban a befizetett adóért cserébe – úszni, lovagolni, lőni, tekézni, síelni, stb… Ugye, ez mennyivel gyermekbarátabb megoldás, mint esőben egy szál klottgatyában kizavarni őket az udvarra, vagy a balesetveszélyes folyosón futtatni őket?

  93. @lavór: aha, csigának vagy remeteráknak képzeled magad, aki a héátén hordja a tudását az okostelefonjában, vayg eféle ketyeréjében?! láttam már eféle csodabogarat a piacon. 10 db. 100 forintos áru estében is számológépen pötyögtette ki az 1000 forintot! Mert ma már az 1×1 is elviselhetetlen memorizálást igényel részükről!
    Biza van lexikális tudás, minél intelligensebb és okosabb valaki (nem ugyanaz!), annál inkább szüksége van rá, pláne ha műveltebb. Hiszen már egy idegen nyelv, vagy egy szakma ismerete is ezt igényli!

  94. @jacint70: nem kellene a sültgalambot várni, ugyanis egy életünk van és mi kell megszervezzük s nem másra kell azt hagyni!

  95. @jacint70: nem kellene a sültgalambot várni, ugyanis egy életünk van és mi kell megszervezzük s nem másra kell azt hagyni!
    @lavór: bocsi de n most sem érzem azt, hogy túlhaladt volna! Attól mert más, még nem okvetlenül jobb is minden.
    A saját szakmai területemen sem érzékelem hogy valaki akár csak meg is közelitse azt a tudást amivel rendelkezem! Nem azért mert zseni lennék, hanem mert másoknak nem volt egyszerűen ideje ezt a tudást, tapasztalatot megszerezni. S olyan a szakmám amelynél az évszázados tudás sem évül el, legfeljebb frissiteni kell és adaptálni a technikai fejlődéshez.

  96. @lavór:
    Na, itt feladom, mert, ha te komolyan gondolod, hogy minden általános műveltségi alap nélkül valaki majd kiműveli magát az interneten, akkor nem vagy normális. Az ember vagy keres valamit, de akkor tudja, hogy mit, vagy végigolvassa a világhálón levő dolgokat, vagy hogy képzeled?

  97. @élhetetlen:

    Általános iskola… Benne van a nevében.
    De reménytelen dolog, gyakorlatilag helyben járunk, mint az ország. Kövületek vagyunk.

  98. @lavór: bocsi, de miért amostani iskolások a mércvéid? Kérdezd meg nagyapád nemzedékét, amelyik aggastyán korában is tudta nagyjából azt amire anno megtanitották. beleértve a verseket, dátumokat, neveket, stb. S nem kaptak tőle agysérvet, de bármikor lexikonok vagy net nélkül is megtudtak felelni az általános műveltséget érintő kérdésekre! Nézd meg most a kviz játékok szereplőinek szégyenletes tudását! Persze, ennyi ismeret birtokában velük lehetetlen egy értelmes társalgást lefolytatni, ha nem a VV-ről, X-faktoról s hasonlókról van szó!

  99. @bölcsbagoly: Akkor mégsem értem… Ha a szülőnek kell megszerveznie, hogy a gyerek járjon úszni, lovagolni, lőni, tekézni, síelni, stb., akkor minek a mindennapos testnevelés, amit vagy a balesetveszélyes folyosón vagy klottgatyában az esőben kell abszolválni jópár helyen?

  100. @lavór: meglepődsz, de a piócával való kezelést újból alkalmazzák, klinikákon is! Ahogy a köpüt is! (tudod mi az?)

  101. @bölcsbagoly:

    Ha azt tudnád, mennyivel kevesebbet tanultak…
    Így meg is tudták jegyezni. Szakmunkásképző se volt, inasnak kellett állni, kitanulhattad a szakmát.

    Nem tudom, engem mostanában nem piócáztak meg.. 😀 Tudom mi a köpü.

  102. @jacint70: mert a szülőknek csak lehetősége, de nem élnek vele általában. A sportoló gyerekek ugyanis fel vannak mentve egyes tornaórák és a délutáni iskolai tevékenység alól.

  103. @lavór: csak gondolod, hogy kevesebbet tanultak. Csak éppen a lényeget tanulták. kevesebb volt a tankönyv, viszont jobb voltak a tanárok. S fegyelem, szigorúság volt. Ami nem okvetlenül ment az emberi kapcsolatok, a tanár/tanuló kapcsolata ellen.
    Az inasok is jártak iskolába, kötelező volt az elméleti képzés. S felszabaduláskor vizsgát kellett letenni elméletből és gyakorlatból.A segédeknek mestervizsgát. nem véletlenül már évszázadokkal ezelőtt vándoroltak egyik mestertől a másikig, hetedhét országon át!

  104. @bölcsbagoly: Na, most már tényleg nem értelek…
    Ha a szülő nem él azzal a lehetőséggel, hogy vigye a gyereket úszni, lovagolni, lőni, tekézni, síelni, stb., akkor minek kell a gyereknek amindennapos testnevelés, amit vagy a balesetveszélyes folyosón vagy klottgatyában az esőben kell abszolválni jópár helyen?
    Ha meg nem él a lehetőséggel, akkor miért gondolod, hogy a balesetveszélyes folyosón vagy klottgatyában az esőben végzett testnevelés helyettesíti ezeket?
    Nem az jellemzi a jó államot, hogy ezeknél többet biztosít?

  105. @jacint70: mert nem hájfejű, nagyseggű szobatigrisekre van szüksége az országnak, hanem egészséges, edzett fiatalokra! S edzettséget nem a számitógép mellett vagy Tv előtt ücsörögve lehet szerezni! Néha meg kell ismerkedni a széllel, esővel, faggyal, hóval is!

  106. @bölcsbagoly: hogy ott ahol koncentrálni kell, ott jobbak átlagban a férfiak!”, „viszont szórt figyelemben jobbak is lehetnek sok nőnél”. Na, most ez tök jó, de mit is jelent? Mindenhol jobbak lehetnek a férfiak? Nem nő vagy férfi kérdése, hogy valaki „egy processzoros, vagy több processzoros”. Ne akard bedumálni, hogy a férfiak mindkét vetületben jobbak. Azt még beláthatnám, hogy egy nő képes egyszerre több dologra figyelni, reagálni(van ellenpéldám, ne szólj hozzám, elvesztem a fonalat, én viccre is tudtam reagálni programírás közben, engem soha nem lehetett megzavarni), ja, de hogy erre a férfiak is jobban képesek, mint a nők? És egy dologra is jobban képesek koncentrálni, mint a nők? Ne válaszolj, bízz magadban.

  107. @bölcsbagoly: Na, akkor megint nem értem! Ha ez ilyen égető probléma, akkor az ország miért nem biztosítja a tornatermeket az edzettség megszerzéséhez?
    A faggyal például a jégpályán is meg lehet ismerkedni, nem kell azért beszereztetni tüdőgyulladást a gyerekekkel…
    Ezek szerint nem csak tornatermekre, hanem iskolai jégpályákra is szükség van! Szerintem, a XXI. században, pláne egy keresztény országban, ez sokkal humánusabb módja az edzésnek, mint kizavarni a gyerekeket, hogy “Te most aztán itt megedződsz, ha beledöglesz is.”

  108. @élhetetlen: ez nem számitástechnika, hanem agytudomány kérdése! nem kell nekem higyj, de vegyél elő egy idegélettani/bonctani könyvet, vagy olvasd el MTE-mén Hámori József agykutató akadémikus előadását.
    Mint írtam vannak egyedi eltérések,a hogy a szexualitásban is bő a sáv az abszolut melegektől az abszolut heterókig. Ugyanis vannak férfias nők, ahogy nőies férfiak is.
    Azt meg antropológiából illene tudni, hogy az ember evolúciója során több mint egy millió évig a férfiak vadásztak/halászta mig a nők gyűjtögettek, gyerekeket neveltek, a tűzre vigyáztak. Ez az illető területekne komoly szelekciós hatásokkal járt, kiszűrve az alkalmatlanokat. Márpedig a vadászat/halászat változatos, de koncentrált figyeléssel jár, mig a gyűjtögetés a szórt figyelmet követeli meg. Az utóbbi 7-8.000 év ezen már nem sokat változtatott, pláne az utóbbi évszázadok.Humánetológia.

  109. @jacint70: nehéz a felfogásod, mert a legtöbb iskolának van ilyen terme, viszont a kényes szülők szerint több is kellene legyen iskolánként, nehogy elolvadjanak/ázzanak a csemetéik. Tessék humánusan a padban tartani a kölyköket, meg ne fújja őket a szél! nagy az isten állatkertje, csak láthatóan alacsony a keritése….

  110. @bölcsbagoly: De mi kifogásod van az ellen, hogy az állam jégpályákat építsen az iskolákban?
    Sokkal ésszerűbb téli sport a korizás, mint a síelés egy olyan országban, ahol nincsenek magas hegyek…
    Ja, és mi van akkor, ha a gyerek – aki nincs hozzászokva ahhoz, hogy egy órát ázik klottgatyában az esőben – megbetegszik, esetleg tüdőgyulladást kap, a szülőnek meg otthon kell maradnia vele hetekig? Ekkor kiesik a termelésből, ami nagyobb károkat okoz, mint az, hogy a gyerek nem szokja meg az esőben klottgatyázást?
    Ja, és ne haragudj a nehéz felfogásom miatt, és köszönöm, hogy már órák óta a számítógép előtt ülsz miattam, ahelyett, hogy kinn edződnél a csillagfényes, kristálytiszta égbolt alatt a jó levegőn!

  111. Elolvastam a bejegyzést, és egyetértek az abban foglaltakkal, egy dolog azonban nem hagy nyugodni. Ez pedig rögtön az elején olvasható, a bemutató óráról írtak. Szintén gyermekes szülőként elképeszt engem, amit szülők leszűrnek az iskolákról, tanításról ezen órák alapján. Szülők rendre elájulnak, milyen szuper az oktatás, a helyes, lelkes pedagógusok szuper órákat tartanak, játékosak, ötletesek, stb. Ez szinte mindig szemfényvesztés. A valóság az, hogy az órák unalmasak, a gyerektől elvárják, hogy egész nap csöndben üljön szar feladatlapok, könyvek fölött, és szépen felyelmezetten körmöljön. De leginkább ne legyen gyerek. Csak meg kellene ilyenkor kérdezni a gyereket: – Mondd csak, kisfiam, máskor is ilyen az óra? Meglepődne sok szülő, mit mond a gyerek 🙁 (Tisztelet a kivételnek)

  112. @Nyers Anna:

    A szülők általában beszélgetnek a gyerekükkel. Speciel én is szoktam. 😉 S a többségünk hosszú hónapokig keresi gyermekének a legjobb iskolát, a legszimpatikusabb, elkötelezett tanárokat, mi is ezt tettük.

    A fiaim szerint az órák nem unalmasak, tényleg gyakori az egy hetes csoportfoglalkozásos óra, tehetséggondozás és felzárkóztatás is van.

    Élvezik, még számomra teljesen érthetetlen módon az erkölcstant is sikerült a pedagógusoknak tartalommal megtölteni, s minden félelmem dacára élvezik azt is.

    A tankönyvpiac államosítása miatt az elsős tankönyvek tényleg szarok, ezért él minden tanár alternatív módszerekkel. A gyerekes szülők munkahelyeiből él a fénymásológép-értékesítés hazánkban.

    Amúgy bevezetőben utaltam is rá, hogy tisztában vagyok vele, hogy a gyerekek napok óta erre készülnek, az oktatók is, és nem ilyen egy normál óra.

  113. Biztos vagyok benne, hogy nagy körültekintéssel választottak iskolát, és hogy valóban léteznek lelkes pedagógusok, jó iskolák. Ezért is írtam, hogy vannak kivételek. A én kisebbik lányom elsős, ő is rendkívül lelkes, és amennyire tartottam tőle, mégis az erkölcstan a kedvenc tantárgya. Ezzel együtt fenntartom, amit írtam, mert egy-két kivételtől eltekinteve, az a jellemző az oktatásra, és szerintem sokszor a szülők sem kellően körültekintőek/érdeklődők. ( Itt nem feltétlenül önökre gondolok 😉
    Már csak azért is fenntartom az iskolákról, tanórákról a véleményemet, mert más nem igazán magyarázza, hogy szinte nagyítóval sem találni olyan negyedikest, aki szeretne iskolába járni 🙁 Addigra hova tűnnek az érdekes, színes órák?

  114. @élhetetlen:

    Azt persze nem is mondtam, hogy a vázolt elképzelés tökéletes lenne, ellenben az ellenérveidet nem értem. Akkor szerinted teljesen rendben van az, hogy az ember tizensok évig csakis azért tanul meg egy csomó kevéssé használható elméleti/lexikális tudást, hogy “tanuljon tanulni”, miközben a gyakorlati életnek a közelébe se megy, és huszonévesen se tudja, mégis mi a fityfene érdekelné? Mégis, ez a “tanulás tanulása” szerinted akkora őrdöngősség, hogy erre önmagában tizenvalahány év kell, és bármiféle életszagú tudás átadása emellett lehetetlen és/vagy fölösleges?

    Mellesleg én is infós vagyok, szóval ha valaki, hát én egész biztosan nem gondolom, hogy csak a kétkezi munka a munka. De ettől még röhejesnek tartom, hogy emberek érettségiznek (érett… hahahahahaha) le úgy, hogy dolgozó embert (a szellemi dolgozót is ideértve) maximum a tévében láttak.

  115. @bölcsbagoly: Köszönöm a felvilágosítást. Ha te nem vagy, hülyén halok meg, és azt hiszem, hogy egyik ember koponyájában egy agy van, míg a másikéban több. (processzor). Megismétlem, mit írtál. „ahol koncentrálni kell, ott jobbak átlagban a férfiak!”” és „viszont szórt figyelemben jobbak is lehetnek sok nőnél”. Még az értekezésed elolvasása után sem értem, ezt a következtetést miből vontad le. Tudod, kicsit úgy hangzik, mintha a férfiak úgy általában jobb szellemi képességekkel rendelkeznének, mint a nők, pedig általában csak erősebbel.

  116. @Girhes Joe: Bocs, tegnap már kikapcsoltam. Igen, szerintem teljesen rendben van. A tanuljon tanulni csak a folyamat összefoglalása volt részemről, mert ugye, azért elég sok ismeret ráragad az emberre ezen idő alatt. Ráadásul szerintem pont azokat a dolgokat kell megtanulni, amik a hétköznapi életben nem láthatók. Csak egy szélsőséges példa, belebotlik egy festménybe, de nem érti, mert nem tanult görög mitológiát. Jobb, ha tanul. Az, ami később feleslegesnek tűnik, úgyis kihullik majd. Az élet nem csak a gyakorlati élet. A „bármiféle életszagú tudás” elég tág fogalom. Mit tanuljon meg valaki 18 éves korára kötelezően. Mozdonyt vezetni, vagy padlót lerakni? Nekem még általánosban volt egy év, amikor volt valami politechnika óra, ahol föztünk zöldségleves, vartunk egy kis kötényt, és csináltunk egy kis állólámpát, aminek a talpát is nekünk kellett kifaragni, és nekünk kellett összeszereni is. Nem mondom, hogy haszontalan volt, de annyit nem is ért, nem lettem ettől szakács. Egy 14 éves még gyerek. Ne akard, hogy megtanuljon egy szakmát, főleg úgy, hogy mellette szígorúan csak az általános műveltség, mert akkor nincs esélye még idejekorán, veszteség nélkül változtatni. 18 évesen sem tudja, mit akar, Tököl még egy kicsit, aztán vagy megtalálja az igazit, vagy végigdolgozza úgy az életét, hogy utálja, amit csinál, de még mindig jobb, mint 14 évesen belemászni valamibe. Aki meg tudja 14 évesen, az most is megteheti, hogy elkötelezze magát, nem kellene ezt erőltetni.

  117. @bölcsbagoly: @élhetetlen: Hollandiában élek lassan 8 éve.Kömüvesként dolgozom egy holland ( nem arab vagy töröknek ) cégnek ahol kezdtem.A munkások mind szakmunkás !Mellé C+E jogositvány ,nehézgépkezelő ( bagger 7 Tonnás ) villástargonca jogis a melosok felénk van! Mindegyik alapból perfekt angol nyelvből de nem ritka aki mellé németül és franciául beszél !120 lakásos lakoparkot 1 azaz egy db épitész technikus koordinál.Reggel annak a 25 embernek személy szerint kiadja a munkát ami elkészül MINDIG IDŐRE !Sosincs csúszás !Példa az erős szél ,leboritotta a falat .Másnapra készen kellett lennie ujból ,hiszen a kapcsolodó viz és villanyszerelés ez kellett.Semmi gond fönök szólt maradsz ?Naná 125 % + a vacsorát amit interneten rendel ( kötelező ) azt eszem amit akarok .Este 8-a megcsináltam a melot,emilben fénykép a fönöknek hagy aludjon nyugodtan X DD .Nos a lakopark a határidőre mindig kész hibajegyzék 0 % .Mivel Budapesten is dolgoztam hasonlo épitkezésen láttam : 2 épitészmérnők 10 technikuspotló hajcsár müvezető,20 semmit sem végző alvállalkozó és 80 db brazil gépsor aki annyira képzett hogy ha tudja hogy két tégla közzé malter tesz az már fal.Esetleg a román traktoros tanitja a falazás rejtelmeire az ukrán juhászbojtárt !A lakopark sosem készül el időre viszont a hibajegyzék 70 % hibát talál de ha nem kennék meg az átvevőt 90 % lenne az a szám .Szóval gimnáziumokra semmi szükség !Technikus és szakmunkás képzés kell ,nagyon jó angol és német nyelvtanitással egybekötve !Az egyetemeket is lehetne ” felezni ” A szinvonal emelése létfontosság és ezért FIZETŐSSÉ kell tenni !Tehát aki tanulni akar az fizesse meg a diplomája árát.Most ezért fél Budapest jogász végzett vagy egy büfé és népmüvelő szakos diplomás.Ha beszél angolul még pincér is lehet belőlük Londonban vagy egy tengerjáró luxushajon.De mosogatni is remekül lehet ezekkel a diplomákkal .Jo de nem Mari néni fizesse meg aki takarit havi 50 000 ft-t.

  118. @Sir Galahad:
    “…. Az alacsony színvonalon, fölös létszámban kiképzett érettségizettek jelentős része munka nélkül tengődik, szakmunkásból meg, ami biztos megélhetést nyújtana, hiány van. Miért kellene ezt a helyzetet konzerválni?…”

    Ez a helyzet a szándékok ellenére is konzerválódni fog. Több okból is.
    legfőképp azért, mert a fizikai szakmunka nincs megfizetve.
    Hiány lenne? Lófaszt. Csak hiába keresel 100 ezerért ács-állványozót, mert csak a szakma alját kapod meg, olyat, amelyik egy százas szeget nem tud egyenesen beütni…mert a java kinn dolgozik és félgőzzel keresi meg ennek akár az ötszörösét is.
    Amíg ebben nem történik változás, addig nemcsak a dokikat, de a céencé forgácsolókat is nyugatnak képzünk.

    Itt van az eb elhantolva, eftásak.:)
    Csak ugye a blogok világában meglehetősen alulprezentáltak a fizikai melót végző muksók, itt a szobatudós köldöknézegetők és az agybajos pártcsicskák osztják a nemlévőt.:)

  119. @hoplita: Na most azért ezt meg kell változtatniuk mert akkor az ország csődbe kerül.Vagy megfizeti a melóst aki termel ,vagy ….nincs más út !Most tetszik hogy a szociális segélyeket megszünteti ( 26 éve nem kellett volna bevezetni )de az eü ellátást is gyökeresen meg kell változtatni.Aki nem fizet, annak ne járjon semmilyen ellátás,kivéve életmentés !Meg aki börtönbe csücsül az fizesse meg a saját ellátását .Mint ez Hollandiában, a rab napi 16 €-t fizet minden napra amig csücsül és persze a kárt is behajtják rajta .Igaz ehhez az igazságszolgáltatást is át kellene alakitani meg a magyar rendőr is vagy fusson a tolvaj ,rablo után ,ha meg nem éri el akkor küldjön golyót a hátába mint Dél Afrikában vagy Amerikában !Orbán Viktort a mostani pereputtyával az összes volt kommistával együtt ki kell tiltani ÖRÖKRE a politikai életből .Szakértő kormány kellene ,hiszen a 24 -k órán már túl van Magyarország csak a káosz erősödik tovább és jönn a kollapszus.

  120. @les miserables: Sok mindenben igazad van. Egy dologban nincs, hogy egy gyereknek 14 évesen kelljen eldöntenie, hogy mivel akarja eltölteni az életét. Van olyan is, aki tudja, például az öcsém, aki háromévesen már megmondta a hangjáról, hogy milyen típusú kocsi megy az utcán, magyarul autóbuzi, tanulni sokat nagyon nem szeretett, elvégzett egy karosszéria lakatos szakiskolát. Ez is felesleges volt, (pontosabban arra volt jó, hogy korhatár előtt kapjon jogosítványt), mert egy napot sem dolgozott a szakmájában. A kamion az istene, öt évig dolgozott Németországban (ott tanult meg németül), most magyar cégtől zömmel Moszkvába jár, jól elboldogul a ciril nyelvterületeken is, mert a nyelv ragad rá, mint a kosz, Angliában is elboldogul, és nem akar mást csinálni. Most képzeld el, hogy 14 évesen beiratták volna egy építőipari szakiskolába. Érted, hogy mit akarok kihozni ebből? Az érettségi kitolja a választás idejét, ami nem baj.
    Még a középiskolákról. Az én időmben volt gimi, technikum, szakközépiskola, szakiskola. Én technikumba jártam, ami azt jelentette, hogy megkaptuk a teljes gimis anyagot, nem könnyítve, és a szakmát hozzá, és nem négy, hanem hét tantárgyból érettségiztünk kötelezően, plusz szombaton műhelygyakorlat, mikor a gimisek már pihiztek. Imádtam, de ha nem imádtam volna, akkor még elmehettem volna bölcsésznek is, ha úgy gondolom, (mert megvolt a teljes gimis anyag). A szakközépből (mert volt érettségi), lehetett menni tovább is. A szakiskola az, ami befejezett (meló mellett érettségi, felvételi, irreális), és, ha 14 évesen eltolta a választást, akkor kakukk. És most ezt nyomja a kormány. Abban nagyon igazad van, hogy aki tudja 14 évesen, hogy mit akar, kapjon sokkal színvonalasabb képzést, de ezt meg nem preferálja a kormány, mert még elmegy a paciens az országból.
    A diploma. Rendben lenne, hogy fizessen a tanuló, (diákhitel), ha lenne egy normális jövőkép. Egyébként a „büfé” szakos szociális munkásra is nagy szükség van, a baj az, hogy hogy, ha felveszi valaki a diákhitelt, mert elkötelezett, akkor sincs arra esélye, hogy vagy egy szarul fizetett állásból, vagy közmunkásként visszafizethesse öt éven belül, ami normális lenne. Na, jó hosszan írtam, csak szeretném, ha megértenéd az én álláspontomat is.

  121. 14 évesen nem tudja eldönteni ,tudom mert fiam hasonló utat járt be.Kitanult hidegburkolonak ( tőrmelék és sirköves munka ) mert az iskola nem tudott gyakorlati oktatást adni.Ujságban is kerestem neki mestert 200 000 ft kináltam de nem találtam aki gyakorlatra oktatta volna.Nem gond végzett és letett egy nehézgépkezelő + targonca vezető tanfolyamot és Bp-n dolgozott Tesco raktárban egy évet .Majd magánuton programozást tanult weboldalakat csinált.De látta ez nem megy szintén odahaza.Elment Angliába és mivel ott nem ismerik el a magyar tanfolyamokat 3 évig horukkolt egy butorgyárban nevetséges fizetésért.Majd meggyöztem települjön át Magyarországra .Igy kap angol áttelepülési segélyt és most végzett C kategoriával.Januárban kezdi a + E kategoriát és kamionozni akar ő is.Mivel perfekt angol és lenygelül is megtanult fényes jövö áll előtte pedig 25 éves mult .De továbbra is ezt irom semmi szükség ennyi humán szakra .Inkább 10 osztályos érettségit ado iskolák kellenének angol nyelv oktatással .Egyébként itt apa hozza a fiát a céghez sokan vannak igy de ehhez a bér se piskota !Jobban keresünk mint aki az irodában dolgozik.Sőt sokan részmunkaidőben 4 orát dolgoznak ( könyvelés stb ) majd este csomaot vagy reklámot ,ujságot hord a postáról !Mig nekünk szakiknak emeltek minden évben a pénzen az irodában a diplomások minimálbérért dolgoznak !Ez volt a feltétel vagy becsuklik a cég és igy mindenki munkanélküli lett volna .62 éves leszek de még fél éve én is vasárnap tanultam tanfolyamokat végeztem hétközben pedig dolgoztam .Itt küzdeni kell nagyon ha az ember elesik ,átgázolnak rajta !67 év amugy a nyugdijkorhatár Hollandiában férfinak nőnek egyaránt .Kivéve ha 20 évesen eldönti hogy 40 évig tőbb nyugdij járulékot fizet .Diploma kell, de ez ami most van káosz .Nem azért kell a diploma ” nyelvvizsgával ” hogy valaki rokon besegiti egy láblógató állásba hanem hogy produkáljon abból amit tanult .Igaz ehhez a magyar oktatásnak gyökeresen fel kéne pörögni ,mint itt .

  122. @hoplita: Bocsánat, de ellentmondásban vagy saját magaddal. Szerintem igenis sok fiatalnak jelentene megoldást, ha nem egy haszontalan büfé-ruhatár szakos diplomával lenne munkanélküli, hanem lenne egy jó szakmája. Igen – akár külföldön.

  123. De beteg már!
    Egyszerű kereskedőként sem viszem haza a munkám,
    vagy keverem össze a családot az üzletfeleimmel,
    sőt eszembe sem jut posztolni róla.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük