Lehet más a forgalomszabályozás!

A 2011. július 14-i testületi ülésen – tolmácsolva a Gubacsi lakótelepen lakók kérését – jeleztem, hogy a Téglagyár téren megnőtt az átmenő forgalom. Az elmúlt években mind a fitneszterembe érkező vendégek száma, mind a mellette található GPRS rendszereket forgalmazó cég vevőköre bővült. A téren keresztülhaladnak a Zöld Oviba és a Német Nemzetiségi Gimnáziumba igyekvők is.

Véleményem szerint érdemes volna meggondolni a tér egyirányúsítását. A környező utcákban a 119-es járat útvonalának átalakításakor ráadásul megváltoztatták a környező utcákban a forgalmi rendet – ami az adott tér forgalmát is befolyásolta – időszerű lenne újragondolni a lakótelepen a forgalom szabályozását.
 
A forgalomszabályozást biztosító eszközök összességét forgalomtechnikának hívjuk.  Az elmúlt évek európai gyakorlata ezt a kérdést onnan közelíti meg, hogy a forgalomtechnika nem tudomány, hanem jogalkalmazási és műszaki praktikum, és ízlés, felfogás kérdése is.
 
Ennek a megállapításnak is köszönhető, hogy számos településen, önkormányzatban alkalmazzák a közösségi tervezés eszközrendszerét a forgalom szabályozásakor is. Ideje elkezdeni Pesterzsébeten is.

 
Szóljunk bele közvetlen lakókörnyezetünk forgalmának szabályozásába!
 
 

Ahol tartunk:

 
 
 
 
 
Némi szakmai segítség a véleményalkotáshoz:
 
A forgalomtechnika egyik legfontosabb célja a közúti forgalom szabályozása; azoknak a helyi viselkedési szabályoknak a közlése, amelyeket általános érvénnyel nem lehet előírásokba – például a KRESZ-be – foglalni.
 
A forgalomszabályozás technikai eszköztára
• közúti jelzések: jelzőtáblák és burkolati jelek
• forgalomirányító berendezések (jelzőlámpák)
intelligens telematikai rendszerek (változtatható jelzésképek)
sebességcsökkentő eszközök (a vonalvezetés megtörése)
parkolás-szabályozási és irányítási eszközök (jegykiadó automaták és parkolási irányítórendszerek)
• behajtás korlátozó berendezések (fix és süllyedő oszlopok)
• úthasználati díjbeszedő rendszerek (nagyfrekvenciás OBU, GPS, mobiltelefon)
elkorlátozó berendezések (baleseti mobil készletek)
forgalomszámláló automaták (detektorok).
A forgalomtechnika tehát a forgalomszabályozás fizikai megjelenése, gyakorlatilag a szigorú jogszabályok gyakorlati alkalmazása.
 
A forgalmi rend a forgalomszabályozás eredménye.
Az önkormányzati utak forgalmi rendjének kialakítása átruházhatatlan képviselőtestületi hatáskör.
Főbb elemei:
• az elsőbbségi viszonyok szabályozása
• az egyirányúsítás
• a behajtási és a kanyarodási tilalmak
• a korlátozások (sebesség, előzés, behajtás, méret, megállás és várakozás korlátozások.)
forgalomcsillapítás
• korlátozott behajtási (gyalogos) és lakó-pihenő övezetek
gyalogos úthálózati elemek (kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és megállók)
kerékpáros úthálózati elemek (kerékpárutak és sávok, csomóponti átvezetések)
kötöttpályás keresztezések (vasúti átjárók)
parkolás-szabályozás
A forgalom szabályozásában a gyalogos és kerékpáros forgalomra, a csomópontokra és a vasúti átjárókra kiemelt figyelmet kell fordítani.
 
Az egyirányúsítás indokai lehetnek:
• nagyon keskeny utca (pl. autóbusz nem férne el)
a másik sávra parkolás, kerékpárút, villamos, stb. céljából szükség van
hosszú utcák átmenő forgalmát csillapítani akarják.
Előnyei:
egyszerűbb csomópontok, mert kanyarodó irányok megszűnnek
több parkoló és rakodó hely
biztonságosabb.
Hátrányai:
úthossz növekedés
• az indirekt csomóponti mozgások miatt ugyanaz a forgalom egy csomóponton kétszer is áthaladhat.
Alapelv, hogy a párhuzamos utcákon párosával ellentétes irányú forgalmat engedjünk meg.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük