Végre kérdezhettünk a kínai vasút pesterzsébeti szakaszáról is!

A december 4-én a Díszteremben tartott tájékoztatást és bemutatót Nyul Zoltán helyettes államtitkár úr a Tátra téri piac terveiről. Pesterzsébeti képviselőként és a „Vonattal a belvárosba” mozgalom kezdeményezőjeként számomra ez a december 4-i tájékoztatás egyfajta mérföldkő volt.

Végre olyan helyzetbe kerültem, amikor az előzetes ígéretek szerint nyíltan és érdemben is kérdezhettem a vasútfejlesztésről, és a minisztérium képviselője nem csak hallgatott, hanem válaszolt is. Ez az első olyan pillanatvolt, amikor a város érdekei és a közösség hangja közvetlenül eljutott a döntéshozókhoz. Nagyon sokat kellett várni és ez hatalmas mulasztása a fideszes városvezetésnek, de talán egy picit előrébb léptünk.

Az alábbiakban megosztom veletek a felvetett kérdéseimet és a kapott válaszokat, amelyek a vasútvonal újraindításával, a fapótlással és a zajvédelemmel kapcsolatosak.

Mach Péter: Azt az ígéretet kaptam, hogy a vasúttal kapcsolatban is tehetek fel egy-két kérdést. Megpróbálok visszafogottan fogalmazni és három ügyben szeretnék kérdést tenni.

Az egyik, ami nekünk, itt élőknek és az agglomerációnak is nagy segítség lenne – a Vonattal belvárosba társaságunkat néhány agglomerációs képviselő is segítette – ezért azon dolgoztunk, hogy ez a vasút, amikor újraindul, akkor ne a Kőbánya-kispesti külső fejpályaudvarra kerüljön ki, hanem a Keleti pályaudvarra vigye be a közlekedőket. Van-e már erről az EKM-nek és a vasútnak egy közös döntése erről? Lehet-e tudni azt, hogy melyik vasútállomás lesz a végállomás a Budapesten, hogy az itt élők azok valóban 17 perc alatt vagy annál gyorsabban bejussanak a belvárosba.

A másik kérdésem, ami szintén nagyon sok lakot érint: ez a fapótlás kérdése. A vasút megépítése miatt a délpesti szennyviztisztitónak mindkét oldalán kivágták a teljes véderdőt. Nyilván ez részben a Pilisi Parkerdő üzemeltetésében van, másik része pedig a MÁV-hoz tartozik. Én azt szeretném megkérdezni, hogy ott a tarvágás után pótolva lesz-e, és mikor? Ez három lakótelepet érint Pesterzsébeten, Gubacsot, a Mediterránt, a Vágóhíd utcait, és most már amiatt, hogy a másik oldalán is kivágták a véderdőt egy jelentős családi házas övezetet is.

Utolsó kérdésem pedig a zajvédőfal kérdése. Pesterzsébeten az előzetes ígéretek szerint arról volt szó, hogy lesz zajvédelem, de most, hogy nagyjából majdnem késznek tűnik a vasúti pálya Pesterzsébeten, nem látunk zajvédőfalat, s hogy milyen módon lesz biztosítva a zajvédelem.

Nyúl Zoltán helyettes államtitkár: Három kérdés érkezett a vasútfejlesztéshez.

  • Fapótlás: részben a hatósági kötelezés is meghatározza a helyszíneket, de megjelenik természetes igény is a rendezésre. Ennek egyeztetése zajlik, folyamatosan előkészítik. Hosszú távon zöldebb lesz a teljes környezete a vasútnak. Ez azt jelenti, hogy nem csak a tarvágásoknak a direkt pótlásáról, hanem egy komplexebb zöldfelületi rendezésről is beszélhetünk.
  • A menetrendi egyeztetések is zajlanak, ugye miniszter úr két nappal ez előtti országgyűlési bizottság előtt tartott meghallgatásán keretezte a 2026 februárt, mint lehetséges indulási időpontot, ugye más időpontot én sem tudnék mondani, nagyjából ehhez igazodunk. A törekvés az, hogy a 150-es vasútvonalnak a bekötése Keleti-pályaudvari kapcsolattal történjen meg. Ezeknek a részleteknek a kidolgozása folyik jelenleg, – reményeink szerint pozitív végeredménnyel -és rövid idő belül akkor ezt a menetrend oldalán is meg tudjuk erősíteni.
  • A harmadik kérdés pedig a zajvédőfal kérdése. Ebben azt tudom most ígérni, hogy egy pontokba szedett írásos visszajelzést küldünk, kéthetes időtávon belül.

Röviden: A minisztérium képviselője is osztja, hogy a Keleti pályaudvarra való bekötés elsődleges cél, a fapótlás pedig nemcsak a tarvágások pótlását jelenti, hanem egy komplex zöldfelületi rendezést is. A zajvédelemmel kapcsolatban pedig ígéretet kaptunk, hogy rövid időn belül írásos visszajelzést kapunk a konkrét megoldásokról. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük