Tetőventilátorokkal a globális felmelegedés ellen

Tarlós tetőventilátorokkal küzd a globális felmelegedés ellen, a hármas metró felújítási szerződésének pénteki aláírásával tulajdonképpen a következő évtizedekre is biztosítja a hőséget és a retró hangulatot a hármas metróban.  

A kép forrása: vezess.hu

Három napja foglalkozott az index.hu azzal, mely BKV járatokat érdemes elkerülni hőségriadókor. A cikk szerint a hármas metró teljes vonalát érdemes, amíg meg nem jönnek a felújított szerelvények. Nos úgy tűnik tévedtek, sajnos a felújítás után is érdemes lesz elkerülni. Tarlós ugyanis unortodox módszert választott: klímaberendezések helyett a metrókocsikban hat darab tetőventilátor biztosítja majd a szellőzést.

Júliusban írtuk: Tarlós István nem tudja érvényesíteni a főváros érdekeit, a kormányzat látványosan csicskáztatja Budapestet a közösségi közlekedés adósságai és forráshiánya mentén. A PM álláspontja szerint a haverok zsebeinek tömködése helyett a főváros vezetésének Budapest valódi problémáinak megoldásával kellene foglalkoznia! Az életveszélyesen üzemelő M3 felújítását először kihúzták az uniós támogatások listájáról, majd mégis kap forrást, de azt is a 9 milliárddal drágább és rosszabb ajánlatot tevő orosz cég végezheti.

Magyarázatot vártunk a Főváros vezetésétől arra, hogy miért fogadták el a 9 milliárd forinttal drágább tendert a hármas metró felújítására, valamint arra, hogy milyen pénzügyi, biztonsági és szakmai szempontok alapján döntöttek az új metrókocsik vásárlása helyett a régiek felújítása mellett.

metro_8.jpgMegérkezett a „válasz”: a vezess.hu információi szerint pénteken már alá is írták a 3-as metró szerelvényeinek felújításáról szóló megállapodást. A korábbi tenderen nyertesként kiválasztott orosz Metrowagonmash 37 darab metrókocsit újíthat fel a szerződés értelmében. Mai árfolyamon ez 66 milliárd forintjába fog kerülni a fővárosnak és az adófizetőknek. Korábbi megnyilvánulások során hallani lehetett véleményeket, hogy ez a megoldás olcsóbb az új járművek beszerzésénél, a Figyelő összesítése alapján viszont elmondható, hogy ez nem feltétlenül állja ki az igazság próbáját. 

Tarlós és a fidesz a jövő közlekedési fejlesztéseinél a fenntarthatóság és a városlakók életminőségének javítása helyett Putyin kiszolgálását tartja fontosabbnak. Egyes sajtóorgánumok információi szerint a paksi atombiznisz miatt fizetünk rá a metróra is.

Párizsban olcsóbbak az új metrókocsik, mint nálunk a régiek felújítása. Nem érteni miért, és egyelőre nincs erősebb elmélet annál, mint hogy beígérték a felújítást az oroszoknak. 

Párizsban a budapesti mennyiségnél nyolccal több, de azoknál valamivel rövidebb (120 helyett 100 méter) szerelvényeket vettek 57 milliárd forintnak megfelelő euróért. Érdekesség, hogy az Oroszországban található Szentpétervárra a Škoda 15 darab vadonatúj metrókocsit (szintén 120 méteres szerelvényeket) közel 17 milliárd forintért szállít a közeljövőben. Ha ezt a mennyiséget megduplázzuk, még akkor is 34 milliárd forintnál járunk, amely nevetségesen alacsony a budapesti metrófelújításhoz képest. 

Az első szerelvények a szerződés hatálybalépését követően 16-18 hónap múlva érkezhetnek meg, a prototípusok sikeres próbáit követően pedig havonta két felújított szerelvény állhat forgalomba. A metrókocsikban légkondicionáló helyett hat darab tetőventilátor biztosítja majd a szellőzést. A szerelvények nem lesznek átjárhatóak, a BKV szerint csak veszély esetén nyílik arra lehetőség, hogy az utasok az egyik metrókocsiból a másikba szállhassanak át.

Ezzel tulajdonképpen a következő évtizedekre is biztosítják a retrohangulatot a hármas metróban. Mindeközben elrendelte a fővárosban a szmogriadó úgynevezett tájékoztatási fokozatát a levegő magas ózonszintje miatt Budapest főpolgármestere. A közlemény szerint, az ózonszint emelkedését az ózonelőanyagok (kipufogógázok) jelenlétén túl az intenzív napsugárzás, a magas hőmérséklet, a vegetációs időszakban a növények által fokozottan kibocsátott szerves vegyületek és a szélcsendes időjárás segítik. A tömegközlekedés fejlesztése, a fővárosi zöldfelületek növelése helyett a budapesti fidesz a Városliget beépítését és az orosz érdekek kiszolgálását fontosabbnak tartja.

60 hozzászólás “Tetőventilátorokkal a globális felmelegedés ellen” bejegyzéshez

  1. A 20 méter mínusz kb. 2 IK 260-as busz hossza, nem kevés. És sok másképpen felújított orosz metrókocsi is szaladgál a világban. A médiamunkások elhamarkodottan vonták le a következtetést. És a blogger még a sajtmunkásoknál is rosszabb.

  2. Szerintem a kettes metrón sincs légkondi. És ott speciel nem is kell, mivel az utasok majdnem annyi időt töltenek az alagútban mint a járművön, márpedig egy, a járművet hűtő légkondi az alagutat fűtené. A légkondi nem oda kellene, hanem az alagutak szellőzőberendezéseibe.
    De a hármas metrón jelenleg a legnagyobb gond a hajtásrendszer és a fékrendszer által generált sok-sok hő.

  3. @gmihaly: Ugyanolyan marhaság ez is, mint a „reszelővel is megbontható a kerítés, a Blikk kiderítette”.

    Az a gond, hogy a média eljutott odáig, hogy már csak a koncepció maradt. Vagy reklám, vagy kormányfika, vagy mindkettő, attól függ, hogy a tulajt ki fizeti meg.

    Egyetlen őszinte hírük volt a múlt héten, meghalt egy rabbi.

  4. Linkeket kérek a külföldi megrendelésekhez.

    Vagy cáfolok:
    Berlinbe 1 metrókocsit vettek 4 csilliárd euróért, tehát a magyar olcsó.

  5. @különvélemény2: Azért nem semmi, hogy még olyan áron is megéri nekik Tarlós feketítése, hogy az adófizetőknek óriási bukta lenne.

    Majd jön a sok ballibsi cseléd, hogy Tarlós lepaktál az oroszokkal.

  6. @♔batyu♔:

    Öhm… a cikk új kocsik árát hasonlítja össze a felújítással. De nyilván ez Önt nem zavarja a konklúzió levonásában

  7. @Mach Péter: „a cikk új kocsik árát hasonlítja össze”

    A cikk csak két állítást hasonlít össze, amiből az egyiket rögtön a második kommentben cáfoltak az idézett blogon.

  8. Csak a tisztázás végett, mivel a cikkben többször is előforduló hiba:

    Egy metróKOCSI az egy darab vagont jelent. A több KOCSIból álló vonatot SZERELVÉNYnek nevezzük. Ez független attól, hogy a szerelvény teljes hosszában, vagy részlegesen átjárható-e.
    Ezt csak azért írom, mert éppen ebből a kis tévedésből következik több félreértés.

    A Budapesti metró 3-as vonalán 6 kocsiból álló szerelvények járnak (120 m). Ezekből újít fel 37 szerelvényt, azaz 222 kocsit a Metrowagonmas. A párizsi metrószerelvények, melyek 100 m hosszúak – sosem találná ki senki – darabonként 5 kocsiból állnak tehát összesen 225 kocsiról van szó. A Skoda szerelvényei szintén 6 kocsisak, tehát ott 90 kocsival lehet számolni.

    Így talán egyszerűbb lehet az összehasonlítás.

  9. A globális felmelegedésre biztosan nem a még több légkondi használata a megoldás, mivel ezzel is csak fokozzuk a káros anyag kibocsájtást. Kedvencem mikor még naplemente után is felhúzott ablakkal járatják a motort, hogy menjen a légkondi, álló helyzetben más ablaka alatt akár fél órán keresztül. Meg járó motorral telefonálnak álló helyben. Tarlós meg a szmogriadót esetleg kezdhetné magán példát mutatva, hogy nem a szolgálati autóval jár hanem a BKK-val vagy biciklin.

  10. @Mach Péter: Persze, Önt se nagyon zavarja, hogy a metró karbantartási részlege – szakemberek, technológia – orosz metrókocsikra van ráállva.

    Mellesleg a cikkből süt a koncepció.

    „Tarlós ugyanis unortodox módszert választott: klímaberendezések helyett a metrókocsikban hat darab tetőventilátor biztosítja majd a szellőzést.”

    Látszik a „szakértelem”.

  11. @inuitdog:

    A fővárosi szmogriadók számát befolyásolná a gépkocsiforgalom csökkenése, ezt nagyban segítené a közösségi közlekedés értelmes fejlesztése. Ha a hármas metró ezentúl is meleg lesz és kényelmetlen nyáron, akkor a gépkocsiforgalom kevésbé fog csökkenni.

    Nyilván ez csak egy része a problémának, s amúgy nem is a legjelentősebb.

  12. @♔batyu♔:

    Erre, csak annyit említenék meg, hogy a nem is olyan távoli múltban Budapest többször is ezt a „módszert” választotta.
    Ha visszaemlékszünk a Combinok is klíma nélkül lettek leszállítva, majd utólagosan mégis került bele. Még súlyosabb a helyzet a 7700-s Volvo buszokkal, mivel azokat klíma nélkül a leggyengébb(!) motorral rendeltük meg. Az utólag beszerelt klíma miatt már annyira lecsökken nyáron a teljesítményük, hogy a vánszorgáshoz is túl kell erőltetni a motorjaikat. Már 10 év után vérzik a torka az összesnek, pedig egy busz életciklusa 25-30 évre van tervezve.

    Szóval ez egy ilyen budapesti kórság.

  13. Nos én rákerestem a szentpétervári metróra, és a legújabb hírek szerint 8 szerelvényt vesznek a 3-as vonalukra, 54,3M EUR-ért. Ez egy nagyon nagyvonalú átváltással 2,1 Milliárd Ft szerelvényenként, ami némileg magasabb a felújítás 1,8 Milliárd Ft/ szerelvény áránál. Viszont saz üzemeltetési költsége alacsonyabb – a Skoda szerint 40%-kal a hagyományos metrókocsiknál – a visszatáplálás miatt. Mivel visszatáplál, így nem fűti az alagutat sem.
    Az, hogy egy új szerelvény javítási költsége hogy viszonyul egy felújítotthoz, az a szakértők tudása, nem az enyém. Hogy a felújított szerelvény hány évig üzemképes, és az új meddig, az szintén szakértői tudás. De azért azt követelem, hogy a döntéshozók is klíma nélküli felújított autókkal járjanak, a 80-as évek technikai szinvonalán…

  14. @Mach Péter: Az inkább a szakértelem meglétére és nem hiányára vall, ha egy alagútban közlekedő jármű tetejére Mo-n nem légkondit szerelnek, hanem ventillátorokat. Az alagút hőmérséklete állandóan 25-30 fok között van. Itt a légkondinak nincs akkora szerepe, viszont veszélyt jelenthet.

    Idézek egy profi hsz-éből:

    „Mint emlitettem, hét évet nyomtam le a BKV METRO-nàl a vonali segélyszolgàlatban. Aszem ennyi elég hozzà, hogy még ma is „àlmomban” 10 perc alatt menetképessé tegyek egy „mocskos komcsi” orosz Metro kocsit.

    „Az is ami a nyàron Köln környékén zàrlatot kapott a nyilt pàlyàn 35°C külsö hömérséklet mellett bedöglött a Klimaberendezés és az ajtòkat nem lehetett kinyitni, az ablakokat lehuzni, mivel a vezérlö komputer bexart.

    Gondolj bele ha 1000 ember között pànik tör ki! Az ajtòkat nem lehet légteleniteni, mert a biztonsàgi komputer nem engedi.

    A klimacsatorna miatt az ajtok mechanikàja csak kivülröl hozzàférhetö, az oroszoknàl az ülések alatt van.”

    Miért lenne kényelmetlen? Az oroszok aluminíumlemezzel burkolják az üléseket? nem elég szélesek az ajtók? Ráznak a szerelvények?

    Felhoztál 2 indokot, amiből egyik sem állja meg a helyét.

  15. Föld alá kéne a légkondi….. még egy ekkora sötét baromságot. Miért nem a víz alá követelsz párásítót?!

  16. Tényleg nincs értelme a légkondinak a metróban. Egyrészt, az alagutakban van egy állandó hőmérséklet, ami nem változik. Télen meleg, nyáron hűvös.
    A probléma két dologgal van. Egyrészt a vontatómotorok által megtermelt hővel, ami az utastérben csapódik le. Másrészt pedig az elavult szellőzőrendszerrel, amelyet ha egyszer megnéznél, rosszul lennél. Ha végre felújítanák a szellőztetést, illetve megszabadulnánk ezektől az orosz roncsoktól, akkor nagyon kellemes környezet lenne a metróban.

  17. Azt hiszem, nem volt még az index blogjainak történetében, hogy @♔batyu♔-val bármiben egyetértenénk.
    Eljött ez is.
    A bloggazdának véleménye van metróról, szmogról, de fingja nincs egyikhez sem. Utóbbi esetében még a mérőállomások sem tudják, mit mérnek párás-ködös időben, de rögtön szmogot riadóznak.
    Télen akkor is az autó a bűnös, amikor gyakorlatilag a fűtés szennyezi a levegőt, nyáron meg nincs fűtés, tehát csak az autó lehet a bűnös.
    Az időkép pillanatnyi képe alapján http://www.idokep.hu/szmog ezek szerint minden autós összegyűlt Százhalombattán.

    A föld alatti légkondiról inkább ne beszéljünk…

  18. Egyébként a hideg levegő sűrűbb, ezért a kisebb légellenállás miatt, energiatakarékosságból 40 fokot minden alagútba.
    😀

  19. Ilyen az ha szimpla demagógiából áll ösze egy poszt.

    Mellesleg jelezném a szerzőnek, hogy frissithetné a fejlécfotót, mostanában Simicska már jófej demokrata igazodási pont, nem mocskos ellenség

  20. @HaCS: egy busz nagyjából 15 évre van tervezve, félidőben egy nagyjavítással. Szóval a 25-30 év erős túlzás.

    Viszont mindennek, ami sínen megy, kb. 50 év a tervezett üzemideje, szintén nagyjából félidőben egy nagyjavítással. Ez esetben a nagyjavítás ára kb. 75%-a egy akkor új árnának. Mivel 25 év azért nagy idő, ez a felújítás mindenképpen magában foglal olyan megoldásokat, amik eredetileg nem voltak a kocsikban. Ezzel együtt nagyjából az a nemzetközileg elfogadott standard, hogy ezt a költséges nagyjavítást megejtik, és nem selejteznek.

    Ezek persze körülbelüli számok. Vannak sikeresebb szériák, amik hosszabb ideig is bírják (a kisföldalatti előző kocsiparkja 77 évig üzemelt, persze többszöri javítgatással, alakítgatással, és közben volt 2 háború), és vannak gyengébbek, amiket esetleg tényleg nem érdemes újítgatni.

    Ezek az orosz szerelvények viszont sok helyen közlekednek nagyfelújítás után, nem hiszem, hogy selejt-érettek lennének.

    Gyakorta emlegetik, hogy 40 éves kocsikról van szó. A 3. metró 1. szakasza készült el 40 éve, tehát a legrégebbi oda beszerzett kocsik valóban ennyi idősek. A legújabbak viszont csak 15 évesek. És a legrégebbiek helyére át lettek irányítva a 2.-n felszabadult újabb kocsik. Nem tudom, mennyi idős a legidősebb szerelvény, amit még felújítanak, lehet, hogy túl van az ideális 30-on, de biztos nincs 40.

  21. @Pirx: Ettől még nettó hülyeség klímát szerelni a metrókocsikba. Az alagutak szellőzőrendszerébe viszont nem ártana… Az igazán légyeges amúgy a fékrendszer – a kettes metró anno az orosz kocsikkal sem volt meleg, pedig ott szerintem szintén nem inverteres volt a meghajtás, csak nem fűtöttek a fékezéskor keletkezett energiával, hanem visszatáplálták a rendszerbe.

  22. @Gazsi bácsi lótetű: a felújított kocsik visszatáplálósak lesznek. Tehát nem az akkori műszaki szinvonalon lesznek újra üzembiztossá téve, hanem nagyjából mindent tudniuk kell, ami ma elvárás. Mondjuk átjárhatóak nem lesznek a szerelvények. És igen, légkondi sem lesz, de ennek a metróban nincs nagy jelentősége, az alagútban nincs kánikula. A visszatáplálás révén pedig nem lesz annyi hő termelés.

  23. @xGéza: köszönöm a korrekt választ. Az átjárhatóság szerintem nem akkora gond, mind az, hogy nem lesz légkondi. Mert azért az a fránya metró csak kibújik időnként a földből, ahol süti a nap. Aztán ugye nálunk extrém rövidek a megállók közötti távolságok, emiatt az M3 csak az északi szakaszon bír nagyobb tempót elérni. De lehet, hogy én vagyok a leglaikusabb ebben az ügyben. Azért az eléggé elgondolkodtató viszont – bár nem ide tartozik – hogy a BKK sorban veszi a 10-12 éves buszokat, amikor a hozzáértő szerint a kihordási idejük 15 év. A meghibásodási statisztikákon és az állapotukon mondjuk látszik is…

  24. @xGéza:

    „egy busz nagyjából 15 évre van tervezve, félidőben egy nagyjavítással.”

    Elnézést, buszokban kevésbé vagyok otthon.

    Bár ha igaz, amit írsz, akkor óriási gondok vannak a bkv-nál a járműállományban, tekintve, hogy a buszaik átlagéletkora annyi, mint máshol a teljes életciklus.

    Meg persze a fejekben is, hiszen még 2012-ben is csőstül vették az (ezek szerint) életük vége felé járó használt buszokat külföldről. (A használt Citarokat 9-11, a VanHoolokat 11, a Volvo 8500-asokat 9-10 évesen vették.)

  25. Ha nem jó közlekedni metroval akkor menjenek a zemberek taxival vagy saját autóval ! 🙂

  26. @inuitdog: Éppen ezért lenne fontos, hogy a tömegközlekedésben rendesen klimatizált kocsik menjenek.
    Egy 600 főt szállító elektromos vonat klimatizálása sokkal kisebb környezetszennyezéssel jár, mint 600 db benzines autó utasterének a hűtése.

  27. @Ma Baker: A 2-es és a 4-es metró kocsijaiban van klíma, és eddigi tapasztalataim szerint a kelleténél ritkábban kapcsolják be.
    A 4-es állomásai kellemesen hűvösek, és amint az ember beszáll a metróba, érezhetően melegebb lesz.
    Amerikai városokban, ahol eddig jártam (Boston, New York) is az volt, hogy a peronon meg lehetett főni, a kocsikban pedig ment a klíma.
    Szóval nem olyan egzotikus dolog a metróban a klíma.

  28. @humorpalanta: Ez az állandó hőmérséklet nem inkább csak a mélyvezetésű részekre vonatkozik?
    A 3-asnak van hosszú kéregvezetésű szakasza, pár méterrel a felszín alatt, az állomásan a folyamatosan nyitva tartott ajtókon is beáramlik a meleg.

  29. @Mach Péter: Pedig a benzinestől nem nagyon lesz szmog. A villanyautótól meg pláne nem.
    De mindegy is, mert aki ebben az elmúlt 5 évben sem fogta fel, hogy ezek az emberiség ellenségei, akkor már nem is fogja.
    Ezeket semmi nem érdekli, csak saját maguk. A kinevezeséknél, megbízásoknál meg két kitétel van: Az egyik, hogy tuti jó káder legyen, párttagkönnyvel, a másik, hogy lehetőleg semmihez se értsen, de ahhoz, amit csinálnia kell semmiképpen se!
    És ezekkel vitatkozni, akiket a tények nem érdekelnek? Az se normális, aki nekiáll.

  30. @darvaskristof: Nekem semmi bajom a 4-es metroval. Foleg a 3-asrol valo atszallas utan…De meg a 49-es villamos is emberibb, ha azzal megyek (Kalvinon a 4-es metrorol, Dekon a 49-es villamosrol szallok at a 3-as metorara Ujpestig es vissza. ) Mindig attol felek, hogy hogutat kapok a 3-as metron

  31. @különvélemény2: Ráadásul az az észt cég is orosz tulajdonban van. Persze erről az „objektív” és „független” ballib média elfelejtett tájékoztatni..

  32. @Celtic: Nem baj, mindjárt bebizonyítják neked, hogy te azt a meleget nem érezheted, mert a föld alatt az nincs.
    Bízzunk abban, hogy a felújított kocsik tényleg kevésbé melegítenek és klíma nélkül is jobb lesz rajtuk utazni, mint most. A mostanihoz képest a tetőventillátor is előrelépés, azt hiszem ma csak a menetszél jön be a szellőzőn.

  33. Arról persze megfeledezik a nagy osztrák fizikus (Mach) névrokona, hogy a légkondi az alagútba nyomatná napi 20 órában a hőt, növelve ezzel a mrgállók hőmérsékletét.

  34. Ma utaztam mind a kettes, mind a hármas, mind a négyes metrón. A kettes és a négyes kellemesen hűvös volt, a hármason majdnem megfulladtam a melegtől.

    Kedves batyu és az egyéb szakértők elmagyarázhatnák az okát.

    A kettes és négyesen új kocsikon ültem, a hármason a régi oroszon.

    Csak ennyit szeretnék hozzáfűzni a témához, meg a Fideszes droidok szakértéséhez.

  35. @Etniez: „Érdekes a 3-as metró orosz szerelvényeinek esete is, hiszen a szellős metróalagútnak aránylag hűvösnek kellene lennie. Hát persze! Csakhogy a jelenleg közlekedő elavult metrókocsik mind gyorsításkor, mind fékezéskor jelentős hőt termelnek. Mint Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke elmondta, ennek az az oka, hogy a vontatómotorok, melyek elég nagy teljesítményüek (EV3-as szerelvény 24X72 KW, 81-es szerelvény 24X110KW), erősáramú ellenállások közbeiktatásával, illetve ezeknek az ellenállásoknak a fokozatos kiiktatásával gyorsítják a szerelvényt.”
    index.hu/belfold/budapest/2015/08/06/ezeket_a_bkv_jarmuveket_kerulje_el_a_hosegben/

  36. @cso zsi: Én pont leszarom, hogy milyen a metró gyártója, de jelenleg a hármason dögmeleg van. Legyen ne dögmeleg.
    Hazajövök a hazámba turistáskodni és a metrón fogok meghalni.

  37. @Etniez: Mások naponta használják, és még élnek.
    Az M4 eleve „csal”, mert az állomások háznyi légtérrel bírnak, az M3-on hasonló csak a Lehel tér, a Nagyvárad tér, és valamennyire a Határ úti megállók.

  38. @cso zsi: A hangsúly a „még”-en van.

    Ma utaztam:

    Déli Pályaudvar – Blaha Lujza tér (M2), jó volt
    Blaha Lujza tér – Keleti Pályaudvar (M2), jó volt
    Keleti Pályaudvar – Kálvin tér (M4), jó volt
    Kálvin tér – Újpest-Központ (M3), rémálom volt végig.

    Érdekes, az M2-n úgy éreztem, mint ha a szerelvényen lett volna légkondi és nagyon kellemes hőmérsékletet tartott fent, míg a teljesen hasonló megállós M3-on alig volt oxigén.

  39. @különvélemény2: Tudod, mi, akik utazunk is metróval, és nem csak az eligazításokra járunk, tapasztalatból beszélünk, és nem megrendelésre. Mi azért fizetünk, hogy hátha nem gyullad ki alattunk a metró, neked meg azért fizetnek, hogy fújjad a narancsködöt.

  40. @cso zsi: Mert a globális felmelegedés tényleg működik, az utóbbi tíz évben átlag 2 fokkal volt melegebb.
    Tehát ami ma elég, holnap már kevés lehet. Nem tudom milyen az orosz megoldás, de a másik kettő az biztosan működik.

  41. …. Azért az ész megáll. _Mindenki_ tudja, hogy a hármas metrót már csak a szentlélek tartja üzemben, azt is _mindenki_ tudja, hogy a matuzsálem korú metrókocsik felújítása a XXI. században kész röhej, az is nyilvánvaló _mindenkinek_, hogy az új, korszerű technológiájú metró olcsóbb és főleg biztonságosabb az elavult felújítottnál, mégis mennyien vannak, akik mindennek az ellenkezőjét fújja, és védi a védhetetlent. Vajon ennyire sötétek, vagy ennyire jól fizetik őket?….

  42. @az_igazi_trebitsch: Így van. Minimális spórolás, nagyfokú kényelmetlenségért.

    Utaztam már pár metrón, az M2 és M4 megállja a helyét az egész EU-ban, függetlenül attól, hogy ki mennyit lopott belőle.

  43. @darvaskristof: Az Örs vezér téren, ahol áll egy ideig a nyitott állomáson, érezni, hogy használják a légkondit. Az Alstom jelenleg minden szempontból jobb, mint az M3 jelenlegi szerelvényei, csöndesebb, gyorsítás, fékezés alig érezhető, kérdés, hogy a felújítás után marad-e ez a különbség.

  44. @Etniez: A 3-ason jelenleg nincs visszatáplálva a rendszerbe a fékezési hő. A felújítás után viszont ez már adott lesz. Ezenkívül a szerelvények szellőzési rendszerét is fejlesztik.

  45. Sokkal környezetbarátabb megoldás az alagútban amúgy is meglévő hidegebb levegő bevezetése az utastérbe. A menetszél ingyen van..

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük