Pesterzsébeten épült az új Várkert bazár!

Patyomkin herceg tegnap ismét Pesterzsébeten járt. Öt éve már járt nálunk Grigorij Alekszandrovics Potyemkin herceg, akkor óvodát avatott. Tegnap újra eljött közénk és megnyitotta a vendégek előtt a főváros egyik legnagyobb dél-pesti beruházását, a Pesterzsébeti Jódos-sós fürdőt.

Pesterzsébeti lokálpatrióta képviselőként az elmúlt évek egyik legfontosabb fejlesztésének tartom a fürdőberuházást, így régóta várom, hogy elkészüljön, régi álmunk teljesül ezzel.

Csak sajnos nem most, ugyanis a mostani állapot méltatlan Pesterzsébethez, méltatlan Budapesthez. 

A Soroksári-Duna bal partján 1932-ben fúrtak kutat, melynek során Budapesten egyedülálló típusú, jódot, konyhasót és brómot is jelentős mennyiségben tartalmazó hévízre bukkantak. Ez a fajta víz mozgásszervi és nőgyógyászati panaszok kezelésére alkalmas, ráadásul a jód keringésjavító, gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő, a bróm pedig idegnyugtató, stresszoldó hatásáról ismert. A létesítmény két saját, fúrt kúttal rendelkezett, az egyikből 43 fokos termálvíz, a másikból 15 fokos ásványvíz tört föl. Utóbbit fogyasztás céljából palackozva árusították is, a fürdőzéshez pedig két, Truman mozdonyról származó kazán segítségével melegítették fel. A török jellegű fürdőt 1936-ban építették, s 2005-ben zárt be.

Régi olvasóim emlékezhetnek rá, már többször foglalkoztam a fürdő felújításával. Tavasszal ugyanis immár harmadszor ígérte az éppen aktuális fideszes képviselő-jelölt kampányüzenetként, hogy újranyitja a fürdőt. Négyévente sajnos választási ígéretként mindig előkerült a felújítása, majd a választások után lekerült a napirendről, most azonban valóban megindult a fejlesztés.

Utoljára februárban foglalkoztam a fürdő beruházásával amikor a beruházó úgy készült fel a szokatlanul hideg, február végi időjárásra, hogy 2 méteres sitt, építési törmelékhalom alá temette a Duna-parti fákat. 

A megnyitással egyidőben azonban tegnap este megbénult a Duna-part közlekedése is és az alsó Vízisport utca járhatatlanná vált az összevissza parkoló autók és a megnövekedett forgalom miatt. Folyamatos dudaszó, káromkodva 100 métereket tolató autók zaja zavarhatta a békés fürdőzőket és az itt lakókat egyaránt.

Ennek próbáltam utánajárni és megkeresni az ígéret szerinti 100 férőhelyes parkolót (az ötödik képet arról fotóztam) és a barbár módon kivágott fák pótlását, de sajnos nem jártam sikerrel, nyoma sincs ezeknek. 

A FIDESZ tavaszi legnagyobb és egyetlen komolyan vehető kampányígérete az volt, hogy a fürdő idén átadásra kerül, jövő tavasszal, nyár elején pedig a mellette épülő strand is megnyit. Ezt az idei átadást azóta is havi rendszerességgel megismételték.

Tarlós István úgy látszik betartja amit ígér csak sok jó nem sül ki belőle: ugyanis valóban átadták, igaz csak próbaüzemként fogadják a vendégeket egy építési terület közepén, a tetőn közben dolgoznak, a fejük fölött daru dolgozik, se parkoló, sem gyalogos közlekedésre alkalmas megtisztított normális járda nincs és a zöldfelület helyreállítása, és a parkolók kialakítása is elmaradt.

A mostani Patyomkin-átadás méltatlan Pesterzsébethez, méltatlan Budapesthez!

Ráadásul nem elég, hogy a vendégek nehézkesen tudják megközelíteni a fürdőt és minősítehetetlen környezet fogadja őket, de az itt élők lakókörnyezetét is veszélyezteti, hogy így adták át az intézményt.

Tavaly mutatták be a képviselőtestület ülésén a fürdő látványterveit, beruházási ütemterveit. Akkor azt a tájékoztatást kaptuk az adott tervek komoly beépítésnövekedést jelentenének, amely nem felel meg az adott terület szabályozásának, s nem érdeke a kerületnek a terület átsorolása. A parkolási gondokra sem sikerült akkor megoldást találniuk. A felmerült kérdésre: miként lesz megközelíthető autóval a fürdő, hiszen a régi lejáró már most is túlzsúfolt szintén nem érkezett megnyugtató válasz.

Akkor azt az ígéretet kaptam megismerhetjük a végleges terveket és az elkészült hatástanulmányokat is és választ kaphatunk a felmerült kérdésekre.

Mivel a Pesterzsébeti Önkormányzat végül nem ad(hat)ta ki a beruházáshoz kapcsolódó engedélyeket és műszaki terveket, a felmerült kérdésekre pedig nem tudott érdemi válaszokat adni, így az átadás utáni állapotokat látva a héten Váradiné Naszályi Márta Párbeszédes fővárosi képviselőtársammal folytatjuk az információgyűjtést.

Ismételten megpróbálunk válaszokat kapni a felmerült kérdésekre (parkolás, beépítettség, közlekedési problémák), azzal együtt, hogy pontosan hány fát vágtak ki a fürdő területén, mi lesz a szeméttel és sittel betemetett fák sorsa és miként kívánják pótolni a kivágottakat. A beruházás várható költségvetése már nettó 3,1 milliárd forint körül jár a kezdeti 2 után, mennyi lesz a vége? S mikor készül el és adják át valójában a fürdőt?

Pesterzsébet ugyanis többet érdemel üres ígéreteknél:

  • eredeti állapotában szeretnénk visszakapni a Duna-partunkat,
  • rendezett zöldfelületeket, elégséges mennyiségű parkolót, biztonságos gyalogos forgalmat biztosító járdákat akarunk! 

A fürdőben decemberben 17-től 4 medence üzemel: két termálvizes medence, egy jódos-sós medence és egy súlyfürdő. A szaunavilágban egy finn szauna, egy kombinált, sós infraszauna és egy gőzkamra várja a vendégeket.

 

Hőfok

Mélység

Vízfelszín

Oktogon gyógymedence

36 oC

1 m

24,5 m2

Gyógymedence

38-40 oC

1 m

14,4 m2

Sós-jódos gyógymedence

36-38 oC

1 m

4 m2

Wellness medence

34-35 oC

1,5-2 m

9 m2

Cím: XX. kerület, Vízisport u. 2.
Nyitva tartás: minden nap 9-19 óra között

Ünnepi nyitva tartás:
december 24.: 9-14 óra
december 25.: ZÁRVA
december 26-30.: 9-19 óra
december 31.: 9-16 óra
január 1.: 10-19 óra

Árak:
Felnőtt napi belépőjegy: 1.900 Ft (hétköznap és hétvégén egyaránt)
Nyugdíjas napi belépőjegy: 1.500 Ft (hétköznap és hétvégén egyaránt)

10 hozzászólás “Pesterzsébeten épült az új Várkert bazár!” bejegyzéshez

  1. Sajnos sem a Mediterrán lakóparkban, sem a Gubacsi lakótelepen nem lesz már soha elegendő parkolóhely. Már az utak is járhatatlanok, most már szinte minden napszakban, mert minden négyzetcentiméteren autók vannak. A Gubacsin eleve kicsik, szűkek az utcák, a Mediterránban pedig átlagos a lakásonkénti két autó plusz sokaknak céges kocsi és még ezen felül akik ide érkeznek (pl. uszodába,jégpályához, csónakházakba, oviba, vagy csak ismerőshöz). Ha ez nem lenne elég, akkor még ott van az, egy csomó lakást szerintem csak ezután fognak értékesíteni, az még lakásonként minimum kettő, de inkább több autó. Ez egy Mission Impossible. A fürdő átadását (elnézve a készültségi állapotát) pedig nem is értem….

  2. Na de milyen belül? Nap mint nap látom, és pár hónapja még nem volt lefedve az az épület, ezek szerint 1-2 hónap alatt megcsináltak a belsejének egy részét készre? Ráadásul a teteje még nincs teljesen kész most sem. Ha valamikor lesz idő rá, meglátogatjuk, kíváncsi vagyok.

  3. @Bosses:
    Nem szabadna engedni olyan házat átadni, amelyiknek eleve kevesebb a mélygarázs, illetve udvari parkolóhely száma, mint amennyire várhatóan igény lesz. Persze ez csak az egyik probléma, a másik hogy a lakótelep és a lakópark ki- és behajtása már most szűk keresztmetszet. Csináljanak vele bármit, amíg napi szinten ilyen sokan autóval járnak, nem tömegközlekedéssel, nem oldódik meg a probléma.

    Egyébként az egyik hajnalban 100% szélcsendben dőlt rá egy fa egy autóra, a faállomany nagyrésze hasonló állapotban lehet a Gubacsi-lakótelepen, szóval csak óvatosan a parkolással.

  4. @Zabalint: Persze, jó lenne egy olyan szabályozás ami megfelelő számú parkolóhelyet rendel az értékesített lakásokhoz (tehát ingatlanonként kettő, sok esetben három hely), de azzal még csak a jelenlegi katasztrofális parkolási helyzet konzerválódna (azaz semmiképpen sem javulna). Az utak járhatatlansága és ahogy írja, a két ki- és behajtási pont szűkössége még megmarad. A Meddőhányó utcánál szerencsés az, aki 2-3 lámpaváltáson belül kijut a Soroksági útra, a Csepeli átjárónál pedig ha még egy HÉV sorompó is bejátszik, akkor negyed órában mérhető a kijutás. És mi lesz még ha rendesen beindul az új fürdő is? Már a meglévő uszoda közönsége is jellemzően a Közműhelytelep utcában parkol (ha tud) miután betelik az uszoda saját parkolója.
    Én sajnos nem látok megoldást erre a helyzetre, egész egyszerűen túl sok az autó.

  5. @Bosses:
    Lenne megoldás:
    Fizetős parkolás, lakásonként max. 1 autóra olcsó éves bérlet, továbbira nem lenne bérlet, 119-es busz helyett pedig 23G és 66G a lakópark érintésével az időseknek, nehezebben mozgóknak. Tudom, hogy felháborodás lenne belőle, de korábban kellett volna gondolkodni.

  6. @Dorinda41:
    Nem a 66-os, illetve 23-as helyett, hanem mellettük, a totálisan értelmetlen 119 helyett. Egyébként egészséges embernek elég közel vannak a buszmegállók, aki rászorul, annak meg elég lenne óránként egy 23G és 66G, normál nem csuklósként (jó mondjuk 119-hez ez is sűrítés lenne).

  7. @Zabalint: Ha a 2-es villamost továbbvezetnék az 51-es vonalán Pesterzsébetig oly módon hogy a lakótelepen lenne a végállomása, máris jelentősen kukázható lenne a 23-as buszok nagy része és normális módon lehetne közlekedni ( a 23-as buszra sok esetben csak a negyedikre fér fel az ember)

    Nem ártana a HÉV-et sem megépíteni 5-ös metróként, és sok sok P+R parkolót építeni a HÉV állomásoknál. Egyelőre alig van P+R parkoló ne csodálkozzunk hogy mindenki autóval jár. Dél pest tömegközlekedése amúgyis botrányos.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük