Győztünk! Vonattal a belvárosba!

Egy több, mint 3 éves küzdelemben értünk el egy hatalmas részsikert!

2019 április 7-től az S25 Budapest — Kunszentmiklós-Tass között közlekedő zónázó járat végre betölti elővárosi vasúti funkcióját és a területen élő diákok, munkába járók kényelmesen és gyorsan eljuthatnak a belvárosba. A mostani változásnak köszönhetően valódi alternatívájává válik a kötöttpályás közösségi közlekedés a környezetszennyező autónak.

139132_1.jpgEnnek köszönhetően Pesterzsébetről, Soroksárról, Dunavarsányból, Délegyházáról vagy Dunaharasztiból is gyorsabb lesz bejutni tömegközlekedéssel Budapest centrumába, mint autóval. A pesterzsébeti Duna-partról például 17 perc alatt lehet majd közösségi közlekedéssel a belvárosba jutni az eddigi 60 perc helyett.

Az új menetrend innen letölthető.

Köszönöm a szakmai anyagokat készítő Közlekedő Tömeg segítségét, a félezer aláíró támogatását! Köszönöm pesterzsébeti képviselőtársaimnak, hogy pártállástól függetlenül, egyhangúan szavazataikkal támogatták önálló képviselői indítványaimat, s hogy Szabados Ákos polgármester úr is fogékony volt a kezdeményezésünkre!

2016-ban indítottuk el barátaimmal a „Vonattal a belvárosba!” mozgalmat. Petíciót indítottunk, s megkezdtük az illetékes hatóságok, szervek, vállalatok bombázását.

Akkor javaslatomra Pesterzsébet Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottsága úgy döntött, hogy egyeztetéseket kezdeményez a MÁV illetékes szerveivel és a fővárossal, hogy a Budapest- Kunszentmiklós-Tass menetrend szerinti, ingázókat szállító elővárosi vasútvonal a mostani Kőbánya-Kispest végállomás helyett a Keleti Pályaudvarra érkezzen. Első érdeklődő kérdéseinkre az a válasz érkezett, hogy a Keleti csúcskapacitásra van járatva, nem tud több vonatot fogadni. A déli peremkerületek és Duna-menti települések ügye nem volt kiemelt probléma.

Azonban az M3-as metró déli szakaszának felújítása újabb lehetőséget nyújtott a küzdelem folytatására, hogy az elővárosi vasutat felélesszük.

Ráadásul komoly szakmai segítséget is kapott Dél-Pest: javaslatcsomagot egy fiatal, ambiciózus, a fenntartható közösségi közlekedésért dolgozó szakemberekből álló csapattól.

2017 júliusában a A Közlekedő Tömeg szakmai anyaga alapján készült önálló képviselői indítványomat elfogadva a Képviselő-testület úgy döntött, hogy felkéri a polgármestert, hogy kezdeményezzen egyeztetéseket a Budapesti Közlekedési Központtal, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal annak érdekében, hogy a Pesterzsébetet kiszolgáló vasúti- és villamosjáratok az M3-as metró pótlása alatt a metrópótló buszokat elkerülve egyenesen a belvárosba szállítsák az utasokat, a kerület számos levelet írt és folytatta a küzdelmet.

A metró pótlása az elmúlt 10 év legnagyobb közlekedésszervezési kihívása, hiszen ilyen sok utast közel lehetetlen a felszínen elszállítani, a pótlóbuszok térségében pedig beláthatatlan mértékű torlódások prognosztizálhatóak, melyek természetesen nem csak az autóval, hanem az autóbuszokkal közlekedőkre is jelentős negatív hatással lennének. 

Az M3-as metró évek óta húzódó felújításának egyetlen pozitív öröksége lehet azonban, ha a pótlás keretében bevezetett fejlesztésekkel a MÁV elővárosi vasútvonalai Budapest közlekedésének szerves részévé válnak.

A vasútvonalak pótlásba való bevonása nélkül a lakosságnak csak két rossz választása maradhatott volna: a tömött metrópótlók használata, illetve dugóban álló autókban való üldögélés.

A mostani menetrend változás a Dél-Pest megyei települések (Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Délegyháza) és a Dél-pesti kerületek (Soroksár, Pesterzsébet, Ferencváros) hatalmas előrelépést jelent.

Három éve tettem fel ezeket a kérdéseket:

  • Miért kudarc a Kunszentmiklós-Tass-Kőbánya-Kispest vonal?
  • Miért nem váltja fel a kora reggeli dugókat, miért nem segíti csökkenteni a dél-pesti és agglomerációs autósforgalma?
  • Miért csak a dél-pesti középiskolások használják a vonalat, miért nem járnak vonattal munkába az emberek?
  • Miért nincs és miért nem is fontos, hogy Pesterzsébetnek saját vasútállomása legyen a bádogmegálló helyett? Miért nem használják a pesterzsébetiek és a soroksáriak is a vasutat?

A válasz egyszerű:

Ma a déli peremkerületek (Soroksár, Pesterzsébet) és a Dél-Pest megyei települések (Dunaharaszti, Dunavarsány…) a városközponttal történő összeköttetése az egyik legégetőbb problémája a fővárosnak. Egyik kötöttpályás közlekedési eszköz – sem a HÉV, sem a vasút – nem képes ugyanis alternatívát nyújtani a személygépkocsival történő közlekedésnek. Pedig a kelebiai vasútvonalon már most minden adott lenne hozzá: modern, csendes és gyors szerelvények, kiépített vonal a Keleti pályaudvarig, a sebesvonat be is megy odáig, a bejárókat, ingázókat szállítók azonban nem. 

Abszurd, hogy a délről a peremkerületekből, vagy alvóvárosokból érkező utas eljut Ferencvárosig, majd mielőtt 4-6 percen belül onnan a belvárosba érkezhetne Kelet felé fordul és kimegy a város legszélére a 3-as metró végállomásáig. 17 percet utazik azért, hogy a déli elővárosból kijusson keleti szélére a fővárosnak, hogy onnan visszautazhasson a belvárosba.

Gyakorlatilag a délről érkezők megkerülik a fél várost, hogy bejussanak a belvárosba, miközben adott rá a lehetőség, hogy a Keleti-pályaudvarra menjenek be az elővárosi vonatok.

Három indulási pontot szimuláltam:

Dunavarsány – belváros: (30-35 km)

  • Vonattal most:42 perc Kőbánya-Kispest onnan átszállással 3-as metróval + 25-30 perc a belváros: ez nagyjából 65-70 perc. A 3-as metró felújításakor pedig ez akár 80-100 percre is nőhet.
  • Autóval csak 40-45 perc, így a vonat belváros felé érkezőknek nem versenyképes.
  • Vonattal, ha a vonat a Keletibe érkezne: 43 perc.Így már versenyképessé válna, hiszen háromnegyed óra alatt biztonságosan bejut valaki a belvárosba és egy közösségi közlekedési csomópontba.

Pesterzsébet városközpont:

  • Pesterzsébet Városközpont – belváros 23E-es busszal és átszállással 2-es vagy 4-es 6-os villamosra kb. 35 – 45 perc.
  • Autóval kb. 25 perc.
  • Vonattal, ha a vonat a Keletibe érkezne: 17 perc alatt lehetne bejutni a belvárosba.

Pesterzsébet, Gubacsi lakótelep:

  • Gubacsi lakótelep – Pesterzsébet Városközpont – belváros 2 átszállással: 119-es buszról, 23E-es buszra és végül 2-es vagy 4-es 6-os villamosra kb. 60 perc.
  • Autóval kb. 30 perc.
  • Vonattal, ha a vonat a Keletibe érkezne: 17 perc alatt lehetne bejutni a belvárosba.

Reggelente a pesterzsébeti vasútállomáson nagyjából 80 és 100 ember száll le, többségük a 23-as, 35-36-os vagy csepeli buszokra próbál meg átszállni, vagy erzsébeti iskolák felé veszik az irányt. Pesterzsébeten is felszállnak néhányan erre a reggeli vonatra, ami Ferencvárosba az 1-es villamoshoz, vagy Kőbánya-Kispestre viszi őket, ahonnan a kék metróval visszajuthatnak a belvárosra.

Április 7-től ez most megváltozhat. Szívből remélem, hogy a főváros és a MÁV felkészült a megnövekedő forgalomra és az M5 metró megépítéséig hosszú távon is megoldás nyújt a mostani menetrend és évvégén (december 8-án) vagy a 80a vgz feloldása után nem áll vissza a régi, aberrált menetrend.

124 hozzászólás “Győztünk! Vonattal a belvárosba!” bejegyzéshez

  1. Ez egy igen időszerű intézkedés volt. Hatalmas respect. A következő lépés a járművek kapacitásának növelése csúcsidőszakokban, valamint a délegyházai betétjáratok beindítása.

  2. Gratulálok, ez nagy győzelem, de várjuk ki a végét, azt javaslom. Majd ha álltok negyedórát a Keleti előtt, mert nincs üres vágány, ahová befusson a vonat, akkor kevésbé lesztek lelkesek.
    Vagy akkor, amikor a kínaiak elkezdik építeni a szupervasutat.

  3. @Hörömpő cirkusz világszám:

    Köszi a lelkesítést! 😀
    Amúgy eddig is használtam ezen a vonalon a Keletibe befutó járatot (a kelebiai oda megy), 5-10 percnél nem kellett többet várnom, annyit pedig sajnos néha a Kőbánya előtt is képes állni.
    De rémhíreket én is hallottam, reményhal.

  4. @Mach Péter: Kívánom, hogy ne legyen igazad. Itt az északi végeken (szobi vonal) naponta szopkorászunk az Állatkertnél. Még nem fordult elő, hogy pontosan beértünk volna.

  5. Gratulálok… És az a pár száz aki mondjuk pont a Kökibe vagy annak környékén dolgozott???
    Mellesleg még a kallerek is mondták, h kökire jobb érkezni mint a keletibe mert ott MINDIG késnek a vonatok… Kökibe csak néha….

  6. Bizonyára tudjátok, hogy a 80-as (Miskolci) vasútvonal felújítása miatt számos vonat nem közlekedik Keleti – Hatvan között.

    Ezekre a szabad menetvonalakra van most jelenleg kapacitás, ahova a 150-es (Kunszentmiklósi) vonatok be tudnak férni.

    Ha befejeződik a vágányfelújítás (várhatóan 1 év múlva) akkor ugyanúgy Kőbánya – Kispest lesz a vonatok végállomása, mivel a Keleti pályaudvarnak nem lesz további kapacitása ennek a vonatnak a befogadására.

    Megoldás az lenne, ha Kőbánya Kispest előbb épülne egy elágazó vágány, amivel rá lehetne kanyarodni Kőbánya – Zugló – Nyugati Pu. irányára. Nyugati is eléggé tele van reggelente, de ott volna még további szabad hely, ahol ki lehetne alakítani 2 vágányt, és ahova be lehetne közlekedtetni ezeket a vonatokat.

    Szóval sajnos korai még az öröm!

    üdv: egy vasutas

  7. @Ryohei Taicho: Az nem volt párszáz, gyakran utaztam a 8 órással, a többség Pesterzsébeten és Ferencvárosban leszállt egy csuklós busznyi utas maradhatott.

    De ha lenne párszáz az akkor is töredéke lenne annak, aki a centrum irányába megy iskolába vagy dolgozni.

    Amúgy az utóbbi időben már többen késtek le csatlakozást Kőbányán (10 perc késést mostanában össze képes szedni Ferencváros előtt és a Ferencváros-Kőbánya szakaszon álldogálva, úgyhogy az ottani pontosság már a múlté).

    Nekem is van három, azaz 3 ismerősöm akit ez a változás rosszul érint, 13 perccel nő az utazási ideje ha Pesterzsébeten a 151-es buszt választja.

    S van kb. 100 akinek kedvező, nekik ez kb. 35-40 perc előnyt jelent.

  8. @Mach Péter: Akkor azt magyarázd meg amit írtál, h melyik univerzumba 25 perc 3-as metróval a belváros?? Mert hogy a corvin az már igencsak a belváros és az kb 13 perc…. Felújítás nem számít.
    Nekem fordítva, én vagyok az egyetlen aki fradiba száll le és a családból mindenki más arra menne, de nektek hála most mehet körözni egyet, ráadásul az erzsébeti zebra az vagy át vált vagy nem. így vagy lekési a buszt vagy nem. ami vagy be áll a dugóba vagy nem…

    Mellesleg, h ha netán tényleg elkezdenek erre járni az emberek akkor majd tök jó lesz ha nem lesz szabad hely, mert most se sok van már 6tól, délután hazafelé meg kb lehetetlen…. És sűríteni nem fogja a máv….

  9. @Ryohei Taicho: ezen persze el lehet vitatkozgatni, de a tény tény marad az utasok harmada leszáll Pesterzsébeten, több mint a harmada Ferencvárosban és csak a maradék (kb. az utasok negyede-ötöde) ment ki Kőbányára, nyilván az M3 felújítása miatt annyi sem menne.

  10. @Ahoj-: Igen, ezt a részét sajnos értem, a cikk utolsó mondatában hivatkoztam is rá.

    Abban reménykedem, hogy egy év alatt találnak megoldást, főleg ha valóban jelentős változást hoz az új menetrend.

  11. @Becsky András: korai az öröm, az egész csak ideiglenes, decembertől megy vissza minden Kökire, ahogy vége a 80a vágányzárnak. Illetve májusban is 2 hétig a Keleti zárásakor. Másrészt már hallani olyat, sokaknak, akiknek Köki jó volt, ez bizony rossz megoldás és ezek között sok a középiskolás. Szvsz egy érintett véleményét olvashattad.

  12. @Sir Gombóc: Az utasok 85% a Keletit preferálja! Ők eddig szívtak az elmúlt 14 éveben. A legfőbb ideje hogy most a kisebbségben lévő 15% is szívjon 14 évig! Így korrekt. Másrészt a Keletibe már több mint egy éve befértek volna a kunszentmiklósiak, amióta a Prága, Berlin útirányt átrakták a Nyugatiba. Csupán a MÁV vonakodott, de ennek most vége!

  13. @Sir Gombóc: Az iskolás részére reflektálnék pesterzsébetiként: a többségük leszáll nálunk (kb. százan, többsége diák a leszállóknak) és Ferencvárosban (itt már vegyes a korosztály, jelentős részük átszáll vagy az 1-es villamosra vagy a fehérvári vonatra Kelenföldre), idősebbek utaznak tovább.

    Népszerű középiskolák Csepelen, Pesterzsébeten, és a XVIII. kerületben és a belvárosban, a Újbudán vannak, Kőbányán kevesebb.

    A 80a vágányzár hivatkozást örülök, hogy megtaláltad a cikkemben. 😉

  14. @Ryohei Taicho: Amúgy megnéztem, M3 átszállással együtt valóban nem 25-30 perc kiesés a Corvin negyedig, csak 23 perc ha 1 perc alatt átérsz a vonatról a metróba, a Kálvin tér 25 perc. Ha lassabban mész akkor ez a különbség nő.

    Ez zónázó vonatoknál hatalmas idő, nem is versenytársa az autónak, nem véletlen, hogy arányaiban ilyen magas a tanulók száma. Ha valódi alternatívát jelent akkor nő az átlagéletkor.

  15. @Becsky András: a tiéd rossz, ugyanis az 1-es pótlékban ott van a Dec 8.-tól érvényes menetrend (a betett linken az a rész hiányzik), és ott Köki a végállomás. Ez több forrásból is megerősítve.

  16. @Mach Péter: Nem tudom, h te mit látsz de a BKK honlapja szerint 12 perc a metró menet ideje Köki és Corvin között
    bkk.hu/apps/menetrend/pdf/5300/20171104/1.pdf
    Szóval h ha kényelmesen 3 perc alatt ársétálok akkor pont negyed óra alatt bent vagyok a belvárosba, amihez képest te egy 153%-os értéket adtál meg, ami szerintem nem kis mértékű info ferdítés.

    És még mindig ott tartunk, h a megnövekedett utaslétszám hova fog ülni? Vagy most valaki aki a keletibe megy azért nem fog be érni mert nem fért fel a vonatra?

  17. A belvárosi főpályaudvarok kapacitáshiányára egyetlen megoldás van, országosan valamint agglomerációsan is. A vonatok egy részének átmenő rendszerben kell közlekednie, hiszen nem minden budapesti úticél a belvárosban van. A körvasút kihasználatlan, és tehermentesíteni tudja a belváros-központúságot. Az utasoknak is több választási lehetőséget kínál, ha egy pesterzsébeti Vác felé, vagy egy budaörsi Miskolcra utazik, és talál közvetlen járatot, azáltal egyből versenyképessé válik az autóval szemben.

  18. @Sir Gombóc: Már ne haragudj! Ez egy mekkora hülyeség! 1. A december 8-tól érvényes menetrend még max elméletben létezik, de ilyenkor általában ott is csak részben. 2. A metrópótlás állatira nem is ér véget december 7.-én! Vagyis semmi ok sem lenne akkor változtatni, mert Kökin akkor sem lesz metró! Ezért írtam hogy amit állítasz, finoman szólva is falls!

  19. @Mach Péter: A 8 órási vonat ebből a szempontból egyáltalán nem jó viszonyítási alap. A 7-es vonaton vagy 5x annyian vannak, mozdulni se lehet rajta, ezáltal nem egy csuklós busznyi ember marad kökig.

    Értem én, hogy van akinek jó, ha keletiig megy a vonat, de akiknek nem, azok meg Erzsébeten fognak szállni, ahol már alapból nem lehet 7:30 környékén felférni a 151-esre köki irányába.
    Tudom, ilyenkor jön az a rész, hogy várjak egy másik buszt… vagy hármat. De az meg ugyanúgy késést jelent, mint Ferencvároson átszállni.

    Ha már Ferencvárosnál tartunk. A csatlakozások sehogy se jönnek ki, legalább húsz percet kell várni a vonatra, hogy aztán 8-ra, mire becsöngetnek az első órára, beérjen kökire. Ez a diákoknak kicsit megnehezít a dolgát. És a várakozási idő ugyanúgy a délutáni órákra is vonatkozik. Akkor is legalább fél órát kell várni a csatlakozásra.

    Az a tíz perc késés meg nem volt annyira jellemző, nem hiszem, hogy össze lehet hasonlítani azzal a késéssel, amit a keleti ígér.

  20. @Becsky András: mondom, olvasd el rendesen mi van a pótlékban. Csak szólok, nem dec. 8-án lesz menetrend váltás, hanem valamikor dec 14 körül.

  21. Igen, ezt most látom! De akkor meg végképp nem értem mi zajlik itt! Mert az M3 északi szakasz nem lesz kész 2019.12.07.-re jó ha fél évvel később! Ja, és a 80-as vonal sem lesz készen, jelenleg 2 és fél hónapos csúszásban vannak! Vagyis idén december 7.-én az égegyadta világon semmi nem fog változni! Szóval akkor most tényleg passz!

  22. @Becsky András: még felépülhet addig az 5-ös metró és akkor arra átszállva minden megoldódik.

    Komolyra fordítva több közlekedési szakértővel beszéltem az ügyben, ha azokat levonom belőle akik ezt a vonalat használták munkába járásra, mindenki szerint a KÖKI egy rossz, ideiglenes megoldás.

    A vasút felől érkező szakértők a körvasutat preferálták ferencvárosi (Népliget-Pöttyös utca…) M3 megállóval,vagy egyebekkel, akik máshonnan közelítettek azoknak a Keleti jött be, senki nem mondta, hogy a mostani ezer éve „ideiglenes” kökis megoldás jó. Ráadásul akik a körvasutra esküsznek azok szerint is jó megoldás lehet ideiglenesen a Keleti, főleg az M3 pótlásakor.

    Mindig mindenki a Keleti kapacitáshiányára hivatkozik, egyesek szerint lehet még mindig javítani a szervezettségen és befér az S25, mások szerint a Nyugati tud tehermentesíteni egy kis fejlesztéssel s befér az S25, s vannak akik szerint ez egy lehetetlen küldetés.

    Hivatalosan minden megkeresésre nemleges választ kaptam-tunk, mindig ugyanarra az egyetlen érvre hivatkozva.

    A vonat viszont április 7-től mégis bemegy a Keletibe, s ha tényleg akkora változást hozhat, mint néhányan állítjuk akik el kell érni, hogy a régi formában ne kerüljön vissza december 8-án sem.

  23. Egyáltalán nem akarok senkit megsérteni, de a vasúton a nemzetközi főpályaudvarok máshol sem az elővárosi utazók igényei szerint szokták elsősorban szervezni az üzemet. A városon belüli közlekedés megkönnyítése meg aztán egyáltalán szempontként sem merül fel. Még akkor sem, ha van egy-két szabad menetvonal. Mióta elfogadják a bérletet, azóta sokan félreértelmeznek dolgokat. Bár a MÁV a városi közlekedés egy része, de a városi közlekedés továbbra sem része a MÁV-nak.

  24. Nem akarom senki lelkesedését letörni. Nekem a Nyugatiba érkező IC-vel vannak tapasztalatim. A „standard” 10-15 perces késés nagy részét a KÖKI-Nyugati szakaszon hozza össze. Megesik hogy 5-6 percet áll már a pályaudvar terültén, mielőtt bevánszorog a célba. Mivel gyakran vasárnap érkezem – amikor a teljes M3 szakaszon buszozás van – egyelőre a metró nem opció 🙁

  25. Gratulálok a győzelmi jelentéshez, de egyrészt ez csak a metrópótlás idejére lesz így, másrészt azokat, akik pont Köki miatt kezdtek vonatozni, jól megszivatja és alternatíva nélkül hagyja. Esetleg valami felmérés-félével alá kellene támasztani, hogy tényleg ennyire jó lesz ez!

  26. @Becsky András: A 2019/2020. évi menetrend nem december 8-án, hanem 14-én kezdődik, nem véletlen az a plusz egy hétre megadott változás a 150-esen. A metrópótlás pedig az adventi időszakban már véget ér (a déli jóval rövidebb lesz, mint az északi).

  27. @HaCS: Ez hülyeség. A világ összes, vasúttal rendelkező városában része a városi közlekedésnek az elővárosi vasút. Magyarországon is azt jelenti az S25, hogy 25-ös számú városi vasúti viszonylat.

  28. Nem akarom érdemeidet elvitatni szóval ha tényleg nem tőled függetlenül történtek a változások, akkor érd el a legalább fél órás ütemet mondjuk Varsánytól. Ez az órás követés ez vicc!!! Békéscsabára megy óránként vonat de ez az előváros bémeg.

    Szóval please, lássuk valóban innen fúj a szél.

  29. Kedves Péter!

    A MÁV metrópótlásban betöltött szerepével kapcsolatban van egy óriási gondunk többünknek, amivel hiába kopogtatunk, senki nem akar vele foglalkozni. A MÁV megjelölt járatai egy érvényes BKK-bérletes utasnak ingyenesek, így valóban képes a vonat metrópótló szerepre. Az északi felújításhoz képest a déli szakasznál ez sokkal bővebb lehetőséget rejt magában. Ez eddig még nagyon szép.

    A látássérültek valamilyen általam érthetetlen ok miatt azonban a MÁV-ról ki vannak zárva, mint ingyenes utazók, holott a helyi tömegközlekedés tekintetében (a rendelet szerint) bérletes utasnak számítanak.

    A mi esetünkben (vagyis én és a kísérőm) másodrendűnek minősülünk és csak fizetés ellenében használhatom a MÁV szerelvényeit metrópótlónak, mert nem tekintenek bérletesnek.
    Ráadásul a MÁV szabályai szerint kísérővel utazva köteles vagyok a felszállás előtt jegyet váltani a megállóban (holott a kormányrendelet szerint bérletes vagyok), ami további bonyodalmakat okoz.

    Ami iránt érdeklődni szeretnék az egyszerűen az, hogy nem lehetne-e a MÁV-nál a metrópótlásban érintett vonalakon elérni azt, hogy a látássérültek is úgy utazhassanak, ahogyan a bérletes utasok? Vagyis a bérletet helyettesítő okmányok felmutatásával.

    Azért itt kérdezem, mert a pótlásban érintett cégeket ez nem érdekli, az érdekvédelmi szervezeteket szintén nem (és ez enyhe kifejezés), pedig vagyunk szép számmal olyanok, akik érintettek vagyunk.

  30. @letblog: Én a Közlekedő Tömeggel venném fel a kapcsolatot az ügyben első körben, hogy pontosan ez milyen módosítást igényel és hol kell ezt kezdeményezni.

    Ha gondolja felveszem velük a kapcsolatot.

  31. @Mach Péter: Köszönöm szépen. Nekem már kezd megrendülni a bizalmam a civil szervezetekben, így a türelmem is fogytán van, nem tudom már olyan higgadtan, normálisan előadni, ahogy kellene.

  32. @joszip:

    A Közlekedő Tömeg szakmai anyagában is félórás követési javaslat van, s elfogadom, hogy pláne a csúcsidőszakban csak az nyújtana megoldást.

    A menetrendben viszont egyórás követés, bennem is vannak kérdőjelek, hogy milyen hosszú vonat tudná biztosítani a megnövekedett forgalmat.

    Amúgy az adott vonal rendszeres használójaként azt látom, hogy kellemetlen a menetrendhez igazodni, de nem lehetetlen az alternatívák igénybevételével. Nem tudom varsányban ez, hogy megoldható, milyen alternatívák vannak az autón kívül és azok mennyivel lassabbak. Információim szerint a pesterzsébeti önkormányzaton kívül Dunaharasztiban foglalkoztak még az adott kérdéssel, ha ezt varsányban is megteszik és készítenek egy felmérést akkor amúgy a dolog jobban is állhatna.

  33. @Benbe:

    ” A világ összes, vasúttal rendelkező városában része a városi közlekedésnek az elővárosi vasút.”

    @HaCS:

    „Bár a MÁV a városi közlekedés egy része, de a városi közlekedés továbbra sem része a MÁV-nak.”

    Alany, állítmány, tárgy…

  34. @Mach Péter:

    Na ebben igazad van. A HÉV vonalakat kell fejleszteni, azokat összekötni! Újakat építeni! Átlós kapcsolatokat kiépíteni! A megállókat ellátni korrekt városi közlekedési kapcsolattal. Ezek az elővárosi közlekedés fontos hálózati elemei, nem a távolsági fejpályaudvar.

  35. @HaCS: Én a „rész” szót nem értem itt. A MÁV-nak feladata a városi közlekedés és vannak csak városon belül is közlekedő járatai. Ennek ellenére nyilván nem részhalmaza neki a városi közlekedés, hiszen nincs Budapesten olyan közlekedési szolgáltató, akinek részhalmaza lenne az.

  36. @HaCS:

    Bocsánat, ha nem voltam egyértelmű.
    Átlós kapcsolatokat kiépíteni a MÁV vonalain (is).
    És azt hangsúlyozom, hogy nem azt állítottam, hogy a MÁV-nak nincsen köze az elővárosi közlekedéshez.

    A Keleti pályaudvarnak nem kellene felelőssége legyen az elővárosi közlekedésben. Illetve a MÁV-nak a VÁROSI közlekedésben.

    Két külön állítás. Ne keverjük egybe.

  37. @HaCS: ügyes próbálkozás 😀

    De én az eredeti mondataidat cáfoltam a HÉV-vel

    „Bár a MÁV a városi közlekedés egy része, de a városi közlekedés továbbra sem része a MÁV-nak.”

    ami ugye ma már a MÁV része, a csepeli ráadásul szimplán városi közlekedés. S olyannyira része, hogy amikor gond volt dízelvonatok jártak a HÉV vonalán.

  38. @HaCS: A fejpályaudvar helyett nyilván az 5-ös és a 3-as metró csatlakozási pontjai is adhatnak érdemi megoldást egy körvasúttal.

    Addig is kell azonban élni ebben a városban, az M3 felújítása most zajlik és nincs benne csatlakozási pont újragondolás, az M5 pedig 30 éve épül.

  39. @Benbe:

    Ha a Csepeli HÉV-re gondolsz, az egy hibátlan példa arra, miért is nem alkalmas a nagyvasúti infrastruktúra betölteni a VÁROSI közlekedési szerepet. A nagyvasúti biztonsági előírások miatt cammog a HÉV 20-al, ahol ugyanazon a nyomtávon a villamos 50-nel hasíthat. Most a közúti közlekedésre gyakorolt hatását Csepelen nem is részletezném.

    Tipikus állatorvosi ló. Jó példa.

  40. „Gratulálok!” Nagy győzelem. Minél több embert minél gyorsabban a belvárosba! Nem ám azért küzdeni, hogy az emberek ne legyenek kénytelenek a belvároson keresztül elérni a céljukat, nem azért küzdeni, hogy a munkahely, oktatás, kultúra, orvosi ellátás, stb. legyen helyben is elérhető, hanem a közlekedéshálózati centralizációt minden mértéket meghaladóan megnövelni. „Köszönöm” minden honfitársam nevében, akinek a decentralizációs céljai elől ismét sikerült fejlesztési forrásokat elszívni.

  41. @Mach Péter: Egyfelől, ha már képviselő, nem ártana ismerni azt, hogy azok a diákok is akiket ön képviselne, nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy a 8 órási vonattal menjenek. Ugyanakkor, mint megannyi család, az ő családjuk is a lehetőségek ismeretében tervezett bármit is.

    Feltehetően, ha a Keleti Pályaudvar környéke nehezebben volt elérhető, és a belvárosba onnan is mentróval kell továbbmenni, akkor olyan iskolát kerestek, ami eddig volt kényelmesen elérhető. Ideális esetben a közelebbi állomásokat választva, mert az a környék kedvezőbb eljutási időt kínált.

    Míg ön azt feltételezi, hogy innen a Keleti felé mentek volna tovább, ez egyáltalán nem biztos, könnyen lehet, hogy ezen állomások környékén, vagy innen könnyebben elérhető útirányokat választanak.

    A Keleti felé ugyanúgy nem fog továbbutazni mindenki, aki eddig a „Fradiban” szállt le. A többség ugyanis akár iskolát, akár munkahelyet választott figyelembe vette az eljutási lehetőségeket, és ezek figyelembe vételével választott.

    Bár sikerül előadni, hogy amikor már iskolába és sok munkahelyre menni késő, akkor csak egy csuklósbusznyival számolsz, valójában sokkal több ilyen ember van. Az ő helyzetük hirtelen „derült égből villámcsapás” és igen nehezen megoldható.

    Az, hogy az ő életükbe nem szól bele komoly károkat okozva a politika itt jóval durvábban bukott el általad, mint bármely kormánypárti intézkedés során a kormánypártok által, és te egy pillanatig nem gondoltál az ő jogaikra, jogos érdekükre, az ilyen szempontból számukra biztonságos környezetre, mielőtt az ötleteddel átgázoltál rajtuk.

    Jelenleg a csatlakozásokkal is gond van, így a most rosszul járók sokkal rosszabbul járnak. De nem csak ez számít, hanem az is, hogy így a Köki és pl. Bp. Ferencváros között is szükséges lenne minden kapacitás metrópótlás idején.

  42. Egyébként vannak konstruktív ötleteim nekem is.

    Az 1, 150 vonalakat be kéne kötni (akár párszáz méter alagút árán) Kőbánya-Teherpu.-ba. Kiépíteni 3. vágányt onnan Zugló- Városliget (esetleg egy megálló…)-Rákosrendező felé (Ha jól rémlik van neki hely). Kiépíteni a 3. vágányt Fradi-Kelenföld közé. És meg is vannak az átlós kapcsolatok feltételei. Kunszentmiklós-Esztergom, Vác-Tatabánya, Újszász-Pusztaszabolcs, Cegléd-Sz.Fehérvár. És ezek betétjáratai.

    Persze a városi kapcsolatokat is ki kellene építeni, de ezt már nem a MÁV-nak. A villamos/metró/villamos a Thökölyn jót tenne Zuglónak, ha végre egyszer majd…
    A Fradinak amúgy van kötöttpályás belváros irányú kapcsolata. Azért lehetne lobbizni, hogy azzal a nyomorult 51-es villamosvonallal kezdjenek már valamit. Mondjuk felújítás után fonódjon a 4-6-ra.
    Rákosrendezőig azt hiszem a kisföldalatti a cél.

    Én ezekben látom a koncepciót.
    A Keletiben sajnos semmiképp sem.

  43. Délegyházáról már kifejezetten sokan választják most is a vonatot. A P+R-nek nevezett vicc már 6-kor tele, utána marad a susnyás, ezek nem a diákok.
    A 6.49-es vonat ma reggel Délegyházán már 80%-ban volt tele, Varsánytól pedig sokat álltak.
    Sok a diák, de már sok a dolgozó is az 51-es és a déli M0 katasztrófális helyzete miatt.

  44. @Válasszunk:

    pesterzsébeti képviselőként annyit tudtam tenni, hogy a pesterzsébetiek (elsősorban a körzetem) igényeit felmértem, itt az érintettek között nagyjából 90-95%-nak kedvező, 5-10%-nak kedvezőtlen a döntés.

    S igen, ha valakinek a Keletiből metróra kell átszállni akkor az megteszi majd, akinek buszra az is.

    Mindenkinek, aki nem Kőbányára vagy esetleg a Határ út környékére megy Kispesten annak az M3 pótlásakor a Keleti lesz a megoldás. Az M3 felújítása után már valahol a Klinikák lesz az a határ ahol, a régi vonal kedvezőbb. Ebben az esetben érdemes lesz majd megvizsgálni a kérdést,de nem lesz nehéz: jelentősen többen mennek-e be a Keletibe mint a Kökibe vagy nem?

  45. @Mach Péter:

    A kielégítő belváros irányú városi közlekedési kapcsolatra az igény a pesterzsébetiek részéről egyébként messzemenően jogos, és nem is mai keletű. Azonban ez szerintem a Budapesti Közlekedési Vállalat hiányossága, feladata, felelőssége. A MÁV nem is alkalmas igazán ennek a kezelésére. Meg hát másfajta felelőssége van. Ha lehetséges kooperál, de nem is teheti meg, hogy az országos vasúti személyszállítás egyik legnagyobb csomópontját átszervezi mondjuk Pesterzsébet miatt. A Keleti egyébként tényleg feszes üzeme az egész ország vasúti közlekedésére kihatással van. Ez nem vicc.

    Botorság, és illúzió is azt várni, hogy ezt a régóta fennálló problémát a rendkívüli helyzetre hozott intézkedések állandósulása oldhatná meg.
    Nem fogja sajnos.
    És az a véleményem, hogy így a (köz)gondolkodás nem a helyes irányba terelődik, és az erőfeszítések sem.

  46. @HaCS: Én úgy tudom, hogy az S25 a kökire a józsefvárosi fejpályaudvar megszűnése után „ideiglenesen” került át.

    Már akkor szakmailag kihívásokkal küzdőnek tartották a dolgot, mi itt élők szeretnénk ha „ideiglenesen” a Keletibe menne a vonat, amíg a dél-pestiek bejutása meg nem oldódik.

    Nyilván M5 párti vagyok és a körvasút is tetszene ha vonattal tudnék átmenni óbudára vagy újpestre. De ugye addig is élni kellene itt is, ráadásul lehet dugódíjról beszélni (én támogatom is), de amíg közösségi közlekedéssel 30-40 perccel hosszabb bejutni a városba (a P+R hiányokat nem is említem) addig bizony marad a szmog, dugó, rossz közérzet.

    A köki ideiglenes megoldása 13 éve tart,

  47. Én mikor anno a környékre költöztem, és néztem a menetrendet, nem is értettem mi az, hogy egyik vonalon bemegy a körvasútig, majd a másikon ki, és a kökin van a végállomása. Ezzel a megoldással gyakorlatilag egyszer sem használtam még, pedig nem egyszer érkeztem messziről úgy, hogy valamilyen átszállás hasznos lett volna, de sosem volt gyorsabb a busz-villamos-hév kombók valamelyikénél. Pesterzsébet-Köki viszonylatban sem sikerült kifognom olyan alkalmat, hogy ez lett volna a nyerő, pedig nem lakok messze a vasútállomástól.

    Egyébként ahogy mások írták, hasznos lenne egy olyan fajta közlekedésszervezés, hogy a körvasúton átmenő járatok lennének, amelyek nem mennének be a fejpályaudvarakba. De nem úgy, hogy a következő kifelé, és végállomás, hanem pl. lehetne olyan járat, amelyik ezen az ágon be, majd Vác felé ki. Meg olyan is, ami akár a fehérvári vonalról be, majd az Esztergomin ki. Nyilván igényelne infrastrukturális fejlesztéseket, mert jelenleg is gyakran van elakadás ezen szakaszon, de azt gondolom könnyebb lenne ezt megoldani, mint a fejlályaudvarok amúgy is szűk keresztmetszetét bővíteni.

  48. @Mach Péter:

    A Józsefvárosi pályaudvarnak lehetett volna szerepe, sőt. Csak már megint azok az átkozott városi kapcsolatok. Meg a politika. Azóta is egy üres lepusztult rozsdakupac.
    A KöKi-t én sem tartom egy tökéletes megoldásnak, de a jelenlegi valós lehetőségek közül még mindig a legjobb (már ameddig van metrókapcsolata). Igazándiból a 150-es vonalnak van meg az a szerencsétlen helyzete, hogy onnan lehet máshol végállomásozni (Köki-n), míg a 80a, 120a vonalaknál tényleg csak a Keleti van. Pedig mondjuk mindhárom mehetett volna Józsefvárosba. Ebben teljesen igazad van. A MÁV sem a hosszú távú stratégiák mestere.
    A legjobb megoldás amúgy tényleg az M5. Szerintem első szakaszban a Kálvin térig az egyik legjobb ár/érték arányú beruházás lehetne jelenleg Budapesten.

  49. @HavocS:

    Konkrétan felbontanám Kőbánya-Teher vágányzatának amúgy is használatlan felét, és ott vinném le a föld alá a két vágányt. Lehet, hogy ez csak a felüljárón túlra sikerülne, de mindegy, mert a föld alatt lehet ívet rajzolni. Másik oldalon meg valahol a Népliget szélén bukkanna elő újra a vonal. Nagy ramazuri lenne. Meg vasútfejlesztéshez mérhető költségek, esetleg némi áldozatot is kellene hozni a Népligetnél, de azt hiszem a haszon is arányos lehetne ezzel.

  50. @Mach Péter: ezt nevezem szűklátókörüségnek! A pesterzsébetiek hány %-t teszik ki az össz. utaszámnak? És mi van a agglomerációból jövőkkel, az onnan jövők úticélja hogyan oszlik meg?

  51. @Sir Gombóc: arányaiban hasonló, sőt gyanítom még erősebb a befelé irányuló mozgás igénye.

    Annyit tudok, hogy rengetegen aláírták az agglomerációból a petíciót és támogatták a kezdeményezést.

    De ez a része szimpla statisztika, a tanulók és dolgozók többsége befele halad, egy része egy másik külső zónába tart, azon kisebbség akinek ez a zóna Kőbánya az töredéke annak, akik másfelé mennek.

    Csinálhatsz ebből hitkérdést, de minek.

  52. @letblog: Az eltérés oka itt leledzik: net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700085.KOR.
    Vak személy országos és helyközi közlekedésben 90% kedvezményre jogosult, helyi közlekedésben 100% kedvezményre. A rendelet azt is mondja, hogy „A helyi közlekedésben az 1. mellékletben meghatározott utazási kedvezmények valamennyi olyan település helyi közlekedési hálózatán, utazási viszonylatban és járaton igénybe vehetőek, amelyekre a helyi önkormányzat által a közforgalmú menetrend szerinti helyi személyszállításra megállapított legmagasabb ár kiterjed.”
    A MÁV-nak nincs megállapodása a Fővárosi Önkormányzattal, így helyi személyszállítási tevékenységet nem végez, nem végezhet (a bérletek elfogadása a vonatokon egy külön megállapodás alapján történik), függetlenül amúgy attól, hogy vonattal Budapesten belül simán lehet utazni (néha még jobb is, mint a BKV), de minden esetben az országos szabályok szerint.
    Hol érdemes kopogtatni: Fővárosi Önkormányzatnál, illetve országgyűlési képviselőnél. Vagy jogszabályváltoztatás kell, vagy a Fővárosnak meg kell rendelnie (és egyúttal finanszíroznia is) a helyi közlekedési szolgáltatást a MÁV-tól. A MÁV-nak pedig meg kell szereznie a helyi szolgáltatásra is az engedélyt, mert neki meg olyanja nincs.

  53. @letblog: Egyelőre a Közlekedő Tömeg nem válaszolt, de egy fővárosi képviselőtársam a szerdai közgyűlésen utánajár és jelentkezünk a fejleményekkel.

  54. Vicces itt a maroknyi kisebbség sírása KöKi miatt, ami kb ugyanannyi idővel megközelíthető az erzsébeti vasúttól busszal. Cserébe emberek ezreinek lesz jobb az elővárosban, hogy végre oda megy a vonat, ahová ők is mennének, nem pattan vissza a külvárosba, hogy onnan meg újra metrózni kelljen befelé. Ez a Kökis megoldás minden ízében ellentmond a modern elővárosi vasút elveinek. Sajnos azonban úgy néz ki, csak átmeneti a győzelem, mert december 8-ig él a dolog, így még a menetrendváltás előtt mehetünk vissza a balettbe ugrálni.

  55. @HaCS: A 80a egy darabig a Nyugatiba járt a királyvágányon, így nem igaz, hogy onnan csak a Keleti van.

  56. @_Neville:
    „nem pattan vissza a külvárosba, hogy onnan meg újra metrózni kelljen befelé. „

    Hát igen, épp ez a totális abszurditása. Olyan ez, mint ha mondjuk a Gödöllő vagy Esztergom felől érkező vonatokat Rákospalota-Újpestre küldenék vissza, és ott lenne a végállomásuk. Nyilván pár ember azzal is nyerne perceket, akik Rákospalota-Újpest környékére járna be, de nem az elővárosi vasútnak kellene oda-vissza kacskaringózni, csak mert elbaszott a külvárosi keresztirányű közlekedés (pl. mi a francéet nincs közvetlen villamos a Soroksári úttól a Határ útig, vagy legalább a 151 és a 148 ne kacskaringózna annyit, és akkor nem beszélnénk erről a problémáról).

  57. @Zabalint: Ezért tartottam eddig is felháborítónak, hogy mindenféle vonatot beraknak a Keletibe, aminek nincs ott feltétlenül helye (pl prágai EC-k), de arra mindig volt kifogás, hogy az S25 utasait miért lehet nagy ívben letojni. Évről évre változik a mese, miért nem oldható meg, hogy a rendes végállomására menjen a járat.

  58. Az egész cikk premisszája hibás, igen nagy túlzást, azaz lódítást tartalmaz: a Kőbánya-Kispest metró-végállomás és vasútállomás messze nem a város végén van, hanem attól 8 kilométerrel beljebb: azaz pontosan ugyanolyan távolságra a város centrumától, mint Pesterzsébet: ha más nem, a pesterzsébeti Nagysándor József utca és a kispesti Hunyadi utca tökéletesen egy egyenese bizonyítja.
    Ezek után a cikk összes következtetése is egyoldalúan hamis, de ezzel mégis sikerrel meg tudta vezetni a döntéshozókat. Természetesen, a lakosok jobban járnak, ha a metró-pótlás helyett, és utána is olyan célállomásig utazhatnak, amely metró-átszállást biztosít.

  59. @Benbe: Sajnos, ez messze nem igaz: ez csak ábránd.
    És amennyi idő alatt lemennél Pesterzsébet állomásra, hogy az S25 vonatra felszállj, annyi idő alatt az 51-es (azaz 151-es busz már néhány megállót meg is tett, és nem is kerül annyit, mint a 48-as(148-as)
    Akkor lenne a városi közlekedés része, ha a menetrendje és megállói a többi városi közlekedési viszonylatokkal egyeztetve lennének.
    Sajnos a vasút (és a metró) megállói-állomásai az üzemvitel sajátosságai miatt távol vannak a többi közlekedési eszköztöl, és ugyancsak biztonsági okokból zártak, csak egy (esetleg két) bejáraton közelíthetők meg.
    Egyébként a szóban forgó vonatról Ferencváros állomásnál át lehet szállni városi közlekedési eszközre, tehát egy utas sincs elzárva attól, hogy budapesti uticélját elérje.

  60. A túlzásokban nincs igazad (ezek a kijelentések blöffnek is tekinthetők), enélkül értékesebb lenne az eredmény. Egyébként Ferencváros vasútállomás miért nem jó átszállóhely: nagykapacitású villamosvonal, még metró-pótló szerepe is van.

  61. @Benbe:
    Az országos fonódó vasútnak csupán annyiban van köze a budapesti és agglomerációs közlekedéshez, hogy tehermentesíti a főpályaudvarokat.

  62. @Békássy Csaba: amúgy a pesterzsébeti Duna-parton laknak néhány ezren, nekik a vasúti megálló a legközelebbi közösségi közlekedési pont, s a Helsinki túloldalán is van néhány 10 emeletes, amelyiknek szintén. Vagyis itt is pozitívan érint 2-300 leendő utast.

    De a kezdeményezés nem róluk szól, hanem elsősorban az agglomerációban élőknek, nem véletlen, hogy harasztiban volt a legnagyobb támogatottsága.

  63. @Békássy Csaba:
    De épp ez az, hogy egy vonalban van Pesterzsébettel, ez a vonat meg bement Ferencvárosra, majd ki egyvonalba Pesterzsébettel. Pontosan ezért helyes a kiindulópontja és helyesek a következtetései is a cikknek.

  64. @Békássy Csaba:
    Azért nem a legjobb átszállóhely, mert a helyi közlekedési eszközök szempontjából nem csomópont, csak keresztirányban van a villamos, befelé nincs semmi. Aki befelé megy, annak +1 átszállást jelent a Népligetnél.

  65. Nem azt írta, hogy „egyvonalban Pesterzsébettel”, hanem azt, hogy a „város végén”. No, ez a valótlanság, lódítás! És hogy Ferencvárosnál ne lehetne átszállni? Nemcsak az 1-es villamos jár ott A Műegyetem-Infopark elérhető, valamint Puskás Stadion-Honvéd kórház-Óbuda, sőt még a Mester utcai villamos is, befelé a városba. Egyiksem a „város vége”!

  66. @Zabalint: Szóval: bement Ferencvárosba! Akkor mégsem a város végére ment (igaz, Ferencvárosból továbbment, azaz nem ott volt a végállomása). Most a végállomás a fontos (ami még hangsúlyozottan nem a város vége, a cikkíró állításával ellentétben), hanem a közbenső megállóktól eérhető uticélok széles választéka?

  67. @Sir Gombóc: Meg kell építeni egy megállóhelyet az Ecseri útnál, (onnan például lehetne a 3-as metró Népligeti állomásánál egy kijáratot létesíteni ami nagyjából a vasút közelében lenne, így át lehetne szállni kőbánya felé) esetleg lehetne egy másik megállót a Kőbányai út felett is létesíteni, ahonnan a 9-es buszra vagy a 28-as villamosra lehetne átszállni.

    Egyébként úgy tudom ha a régi Józsefvárosi elágazásnál lévő vágányok átépülnének, akkor 3 vágánnyal be lehetne jutni a Keletibe, így beférne a Kunszentmiklósi összes személyvonat a jövőben is.

  68. Nem lenne egyszerűbb a Ráckevei HÉV valamint a Kunszentmiklósi vonalat összevonni nagyjából Pesterzsébet magasságában (alagúttal bevágni a lakótelep alá) majd a HÉV mentén a tervezett 5-ös metróval, első körben a Kálvin téri, majd később a város alatt átbukva a Szentendrei HÉV-el összekötni a két HÉV vonalat?

    A nyomtáv azonos, a vontatási feszültséget kell kompatibilissé tenni, de mivel a HÉVeken teljes járműcsere lesz 5 éven belül, így érdemes lenne a MÁV szabvány (25 kV) feszültségre átalakítani a Szentendrei, Csepeli és a Ráckevei HÉV-et, ebbe már integrálható lehetne a Kunszentmiklósi meg az Esztergomi vasút is. (noch dazu józan ésszel a Váci vonalat is be lehet kötni a Lehel térnél egy kiágazással)

  69. @Békássy Csaba: én tényleg nem szeretem moderálni a blogomat, nálam még káromkodni is lehet ha nem fajul személyeskedéssé, de ugyanazt a hamis állítást harmadszor is megismételni, miközben állandóan cáfolja valaki, az bizony kezd egy kissé unalmassá válni.

  70. @Ahoj-: nem tudom, kicsit meredeknek tűnik a lakótelep alatti alagút, de ha jól értem ez csupán annyit jelentene, hogy a mostani HÉV sínek alatt menne zajvédelmi szempontok miatt.

    Amúgy nekem tetszene.

    Egyetlen apró megjegyzésem van: a kínaiak egyelőre úgy tűnik ugyan, hogy mégsem kapkodják el a vasútépítést de ettől még teherforgalom is terheli a területet, ami egyesek szerint növekedhet, vagy az menne a régi vágányokon?

  71. A Keletit támogatók közül többen is kicsit aktivizálhatnák magukat a netes fórumokon, mert ma mindent elöntött a KöKi lobby. Még a végén azt hiszik a döntéshozók, jó lesz az ide. 🙁

  72. @_Neville: Én csak a Dunaharaszti csoportban láttam, ott reagáltam.

    Egyrészt meglepődtem, hogy sokszorosát vették rá fikázásra annak, akik valaha is kökiig utaztak a vonattal.

    Másrészt szerintem meg kell érteni őket is, 15 perc plusz menetidőt jelent azoknak akik Kőbányán dolgoznak, vagy oda járnak iskolába.

    Mi a gyerekeinknek a legjobb iskolákat kerestük, s emiatt rengeteget utaznak, de elfogadom, hogy sokan a közlekedés miatt választottak harasztiból, varsányból Kőbánya környékén iskolát, őket ez most nagyon meglepte.

  73. @Mach Péter: A MÁV Facebook-oldalán is megírták a dolgot, ott is megy a vita. Én megértem, de azért azt nem nehéz belátni, hogy ez többeknek jó. Biztos van olyan is, akinek az feküdne, ha a körvasúton Angyalföldre menne a vonat, de azért mégsem lehet ez a prioritás. Meg azt látom, van egy réteg, akinek igazából mindegy, de csípőből minden változást ellenez.

  74. @_Neville: Vagy tíz éve Kökire jár a vonat, sokan munkahelyválasztáskor ezt már figyelembevették, az iskolásoknál egyértelműen szempont volt. Namost ezek az emberek venni fognak egy autót. Aki a Belvárosba járt, annak többnyire az autózás nem volt alternatíva, de tangenciálisan lehet autózni. Nem rajongok az olyan „fejlesztésekért”, aminek a vége az, hogy egyesek autóra szorulnak (ezért nem örülök pl. a miskolci teljes kizárásos vágányzárnak sem).

  75. @Mach Péter: Az én sulim az ország egyik legjobb gimnáziuma és garantáltan 10 perc busszal Kökitől. A 36-os, 151-es, stb. buszok viszont elég kiszámíthatatlanok.

  76. @_Neville: Az a baj, hogy a fejelsztés szó nem azt kellene jelentse, hogy akkor mostmár ezeknek nem lesz jó, cserébe azoknak jó lesz. A legnagyobb egyébként nem a nyertesek csoportja, hanem azoké, akiknek nem változik semmi, vagy csak kicsit. Ilyen például mindenki, aki a hármas metró mentén dolgozik akár az Üllőin, akár az V. kerületben, akár a Bajcsyn.

  77. @Benbe: Melyik az?

    1. ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium (Budapest)
    2. Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium
    3. Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium
    4. Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
    5. Budapest XIV. Kerületi Szent István Gimnázium
    6. ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium (Budapest)
    7. ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium (Budapest)
    8. Lovassy Lászó Gimnázium (Veszprém)
    9. Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium (Győr)
    10. Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium (Budapest)

    Az első és az ötödik a Keletitől 5 perc, a többi pesti is 30 percet nyer, a Veres Péter nem változik, ők átszállnak Ferencvárosban.

  78. @Mach Péter:
    Nem tudom kiket kérdezett meg Harasztiban, de a családomat biztosan nem! A fiam a legelső vonattal indul dolgozni Harasztiból Kőbányára, reggel 5-re, nem 9 órára! Nincs átszállási lehetősége Ferencvárosban. Csak Erzsébeten tud átszállni a 151-es buszra, ami tudjuk, hogy világ életében katasztrófa járat volt. Hosszú, kacskaringós, mindenütt megálló. A maguk ötlete miatt most majd kénytelen lesz még BKK bérletet is venni, hiszen a BKK nem fogadja el a vonatbérletet, szemben a MÁV-val, ahol fel lehet mutatni a BKK bérletet. Ön fogja neki ezt a plusz kiadást megfinanszírozni?.
    Én is Kőbányára járok dolgozni és csak vonattal, mert Kökin átszállok a másik vonatra és elmegyek Kőbánya-Alsóig. Lenyeltük azt a békát is, hogy minden óra 32 perc helyett 21 perckor indítják Kunszentmiklós felé a vonatokat. Szerencsére nekem jó fej főnököm van és 14,55-kor indulhatok 15 óra helyett, hogy elérjem a vonatot és így 16 órára otthon lehessek 17 óra helyett. Ezzel a változtatással viszont nem fogok hazaérni 16 órára, mert a Székesfehérvári 15,27-kor induló vonattal nem fogom elérni Ferencvárosban a Kunszentmiklósi vonatot, mert az korábban érkezik be Ferencvárosba, mint a szfvári. Hamarabb nem fog elengedni még az én jó fej főnököm sem. Főleg, hogy reggel nem fogok úgy beérni, mint eddig. Hiszen reggel 15 percet kell majd várnom a székesfehérvári vonatra, hogy eljussak Kökire.
    Egyébként meg most is van vonat, ami Kelebiából jön és a Keleti be tart. Inkább azt kellett volna elérni, hogy álljon meg Dunaharasztiban is. Pl a 04,49-kor Kelebiából induló vonat Kunszentmiklóstól Taksonyig ugyanúgy megáll minden megállóban, csak Harasztit és Soroksárt hagyja ki. Még a Soroksári úton is megáll. Miért?
    Tudom én, hogy nem lehet mindenkinek a kedvére tenni. De ha már képviselőként elérte, hogy az utazóközönség egy részének jó legyen, akkor meg kellett volna nézni-e azt is, hogy a másik részével, akinek így sikerült keresztbe tennie, hogyan tudná könnyebben lenyeletni ezt a békát, mondjunk javaslattétellel az vonatjáratok jobb összehangolására. Úgy csinál képviselő úr, mintha csak diákok járnának ezzel a járattal és csak a belvárosba. Semmibe veszi azokat akik Kőbányára, Ferihegyre, XVII. kerületbe járnak dolgozni, iskolába.

  79. @Haraszti: Akár milyen irányból nézem nagyjából tízszer, a pótláskor ennél is nagyobb tömeget érint pozitívan, mint negatívan a változás.

    Az persze kérdés, hogy mennyien választják valóban az új lehetőséget és teszik le az autót.

    Dunaharaszti önkormányzata, polgármestere előtt is volt az elkészült szakmai anyag, amiből mi is dolgoztunk Pesterzsébeten, ők nem tudom milyen felmérést végeztek.

    Én végeztem felmérést a saját lakókörzetemben, felhasználtam a szakmai anyagokat, szimulációkat, egyeztettem szakértőkkel.

    Ön is azt írja a Kőbányán dolgozók és tanulók összesen 15 perc hátrányt szenvednek, ezt nem nevezném kevésnek, akkor sem ha a most előnybe kerülők 30 percet nyernek.

  80. Igen, reggel 15 percet jelent. Így a munkahelyemre nem 6,35-kor fogok beérni, (cserébe 5 perccel hamarabb indulhatok most még haza, 7-15-ig van munkaidőm), hanem 6,50-re 55-re attól. Délután viszont a 15,21-kor induló Székesfehérvárra menő vonattal Ferencvárosban nem érem el a hazafelé tartó Kunszentmiklósi vonatot, mert az 15,29-kor van Ferencvárosban, míg a fehérvári 15,33-kor. Tehát vagy Ferencvárosban várok 55 percet, a Kunszentmiklósi következő 16,29-kor érkező vonatra, vagy Kökin várok eleve 15,57-ig a Martonvásárira, mert azzal elérem a 16,29-kor érkező Kunszentmiklósi vonatot. Akár melyik megoldással 1 órával, EGY órával érek később haza. Most otthon vagyok 16 órakor, április 8-tól, majd csak 17 órára érek haza. Ezt a napi 1 órát kifizeti meg? Valószínűleg nem vagyok egyedül ezzel a problémával. 1 óra veszteség áll szemben a többiek 30 perces nyereségével. Ez így korrekt?
    Ezért írtam:
    „De ha már képviselőként elérte, hogy az utazóközönség egy részének jó legyen, akkor meg kellett volna nézni-e azt is, hogy a másik részével, akinek így sikerült keresztbe tennie, hogyan tudná könnyebben lenyeletni ezt a békát, mondjunk javaslattétellel a vonatjáratok jobb összehangolására”

  81. lemaradt:
    hanem 6,50-re 55-re attól függően, hogyan érnek be a vonatok, hiszen nekem most ez +1 átszállás lesz

  82. @Mach Péter: A statisztikakészítők értetlensége miatt nem szereplünk a toplistákban az első tíz helyen (egészen egyszerűen úgy számolnak, hogy az egyik osztályunkat beleveszik a tanulói listába, de nem számolják az érettségizettek közé). A legutóbbi jegyzett eredményünk országos 11. volt, de a módszertan változása miatt néha századik hely mögé kerülünk (például a kéttannyelvű iskolák rangsorában azzal előz egy csomó iskola minket, hogy nálunk mindenki emelt szintű érettségit tesz, míg máshol nem, de csak a százalékos eredményeket nézték). Versenyeredményeink sem nagyon vannak, mert az angol OKTV-n nem indulhatunk és a továbbtanulási adatainkat is rontja, hogy számos diákunk ilyen Oxford, Harvard meg hasonló putrikban tanul tovább, így a felvi.hu statisztikái szerint nem kezdtek felsőfokú tanulmányokat. Hogyha engem kérdezel, minden oktatási rangsor nettó hazugság.

  83. @Mach Péter: Továbbra is hazugság, hogy tízszer többeket érintene pozitívan a változás. Nem igaz, hogy mindenkit, aki nem Kőbányán dolgozik, az nyer vele, hiszen sokan az M3 mentén dolgoznak, nekik kicsit nő majd az eljutási idejük, vagy nem változik. Ha valóban 10%-nak vesszük azt, akik veszítenek, nem gondolom, hogy 15-20%-nál többen lennének azok, akik nyernek. A többség számára a változás tulajdonképpen lényegtelen az ideális helyzetet tekintve; a gyakorlatban pedig mindenkinek nőni fog a menetideje a Százlábú-híd alatti várakozás miatt.

  84. @Haraszti: Vagy felszáll a 151-esre és átszáll Pesterzsébeten a vonatra, de persze ettől még valóban érdemes két vonalat összehangolni, sőt minimum az M3 felújításának befejezéséig meg is kell történnie.

    Csak ismételni tudom az anyag ott volt a haraszti és ha jól tudom más önkormányzatok előtt is, mi foglalkoztunk is vele, egyeztettünk, megkérdeztem az érintett területet a kerületünkben, szimuláltam az itteni helyzetet.

    Ezt kellett volna tenni a többi önkormányzatnak is, ennek a régiónak a közösségi közlekedése katasztrófa, s ezen változtatni kell, tettünk végre egy lépést előre.

    A javaslat amúgy félórás követést tartalmazott az egyórás helyett (az alaphipotézis ugyanis az, hogy jelentősen megnövekedhet a forgalom) és az megoldást nyújtana például mindenkinek.

    Az S25 valódi elővárosi vonattá fejlődhetne, rengeteg utassal, csökkenthetné a Soroksári út és a belváros autóforgalmát, gyorsabbá és kényelmesebbé tehetné ennek a területnek a közlekedését. Ehhez meg kell épülnie az M5-nek is és a körvasútnak, de addig a mostani megoldás is nagyon sokat segít, ami eddig volt az egy szűkebb rétegnek kényelmes volt, de az itt élőknek kedvezőtlen.

  85. @Benbe:

    Csak ismételni tudom M3 nincs, amíg nincs addig nem érdemes erre hivatkozni.

    Utána valóban a Népliget lesz a határ, oda már az egyesre átszállás most is gyorsabb, ezt is használják azok akik sietnek.

  86. @Mach Péter:
    Igen, valóban felszállhatunk a 151-es buszra, ami havonta +10000 Ft kiadást jelent. Nekem CSAK vonatbérletem van, amihez a cégem hozzájárulást fizet, törvényi alapon. A BKK bérlethez nem fog.
    Azt megvizsgálta képviselő úr, hogy most még reggel 6 és 9 óra között, valamint délután 3 és 6 óra között mennyien vannak a 151-es buszon? Minket, akik nem tudunk majd vonattal a Kökibe eljutni, milyen tömött buszokra akar felterelni? Ja, és nem 47 másodpercenként jár, mint a metrópótló fog, hanem 7-8 percenként, csúcsidőben!

  87. @Haraszti: csak, hogy értsem, Ön eddig nem szállt sehova át, tehát a Köki 500 méteres körzetében dolgozik (bevásárlóközpont, vasút…)? Az ugye tudja ez csupán negyed km2 a fővárosból?

    Igen, Önöknek ez 15 perces többletet jelent és + 1 átszállást, s igen, rá kell venni a BKK-t, hogy a vonat érkezésekor sűrítse a járatsűrűséget.

  88. @Mach Péter:
    Ha figyelmesen olvasta volna a tegnapi 09:19-es bejegyzésemet, akkor nem kerülte volna el a figyelmét az alábbi mondat:
    „Én is Kőbányára járok dolgozni és csak vonattal, mert Kökin átszállok a másik vonatra és elmegyek Kőbánya-Alsóig.”
    15 perc plusz reggel, és 1 óra plusz délután míg hazaérek, ha nem akarok BKK bérletet venni.
    Úgy gondolja, hogy a BKK tudja majd sűríteni a 151-es járatát, amikor a metrópótlást kell megoldani? Kizárt, hogy meg tudná tenni!!
    Nyáron a székesfehérvári vonatot kiemeli a MÁV a Ferencváros-Köki útvonalból, így reggel nem lesz esélyem Ferencvárosban átszállni és Kökire menni.
    Tehát marad a vacak 151-es, a tömeg, és többlet kiadás 10000 Ft. Köszönöm képviselő úr!!

  89. @Haraszti: Tehát a többség nyugodtan szívjon, csak a te kényelmed meglegyen? Nem szemléled csöppet egoistán a világot? Nekem tudod mennyi időt vett el az életemből, hogy Kökin meg Fradiban kellett bohóckodni, hússzor átszállni, hogy a célomhoz érjék? A Nyugatiból utaztam évekig tovább, ahol simán egy vonattal korábbit elértem volna, ha az S25 a Keletibe megy, és nem a város széléről kell bebumlizni. Nem egy ismerősöm ráér április 7-től később kelni, mert az eggyel későbbi vonattal is végre beér.

  90. @_Neville:
    Pedig a körvasúton ha továbbmenne Angyalföldig, sőt tovább egy másik elővárosi viszonylagban, az még mindig ésszerűbb lenne, mint vissza a köki-ig.

  91. @Zabalint: Pár éve volt terv Piliscsaba-Délegyháza járatra. 😀 csak ugye ahhoz sokkal jobb közlekedési kapcsolatok kellenének, pl megálló és metrókapcsolat az Üllői út felett. De a metrót most újítják fel, és nem lesz szempont oda egy új kijárat építése, szóval egy darabig felejtős.

  92. @_Neville:
    1. Nem gondolom, hogy egoista lennék. Nem csak én járok arra, diákok is többen, de önök ez mindig elfelejtik.
    2. Ha ön a Nyugatiból utazott tovább évekig, akkor nem értem miért nem Kökin szállt át egy Nyugatiba tartó vonatra.
    3. Köki nem a város széle. A város szélén Ferihegy van, ahova a Kökiről járnak emberek napi szinten dolgozni.
    4. Tudom milyen Harasztiról és Erzsébetről közlekedni.
    34 évig éltem Erzsébeten, utaztam Újpestre napi szinten, még abban az időben mikor a 3 metró csak Lehel térig járt (akkor még Élmunkás térnek hívták). Utaztam Budára a Karolina útra, nagy pocakkal is.
    Utaztam az Országhoz, és a Rákóczi útra is.
    Soha nem jutott eszembe, hogy vonattal is mehetnék. Erzsébetről rengeteg módon el lehet jutni a város többi kerületébe.
    Miután kiköltöztünk Harasztiba évekig jártunk vissza gyerekeimmel Erzsébetre iskolába, óvodába. Már akkor is amikor ez a vonal még Józsefvárosba ment és nem járt óránként. Héveztünk, volán buszoztunk. Mikor ez a vonal átállt az óránkénti indulásra, akkortól vonatoztunk Erzsébetig. Onnan 66E-vel és 99-es busszal mentem tovább. Pedig felszállhattam volna a 151-esre. De a tegnap délutáni és a ma reggeli tapasztalatom alapján változatlanul katasztrofális és BÜDÖS járat.
    4. Értem, hogy a metró felújítást kéne valahogyan kikerülni. De úgy lett volna korrekt a képviselő úrtól, hogy megoldást talál azok számára is, akiknek jó Kőbánya-Kispest. Mondjuk úgy, hogy a benyújtott javaslatában, kérelmében benne szerepel a csatlakozó vasúti járatok összehangolásának kérelme is a Kunszentmiklósi vonattal.
    De majd kíváncsi leszek, venni fogom a fáradságot, időt és a változtatás után végig utazom a Keletiig.

  93. @Haraszti:
    Bocsánat, hogy közbeszólok, de leírom erről a véleményemet én is, próbálok nem olyat írni, ami sértő lenne.

    Szóval én nem gondolom, hogy a távolsági vasút feladata lenne mindenkit házhoz vinni Budapesten belül. Ha valakinek mégis így alakul, az szerencsés helyzet, de bármilyen változtatás, ami lehet, hogy sok embernek jó, mindig lesz olyan utas, akinek rossz. Szerintem ön (hú de utalok online térben magázódni) szerencsés helyzetben volt ezidáig, de ugyanilyen alapon ez a vonat mehetett volna pl. a körvasúton Kelenföld felé ki, vagy éppen Rákospalotára, akkor az oda járók lettek volna szerencsés helyzetben. Azonban sokkal több embernek jó, ha valamely fejpályaudvarra megy be a vonat, ahelyett, hogy egy másik vonalon kifelé egy külsőbb csomóponthoz. Az igazság az, hogy akik olyan helyzetben vannak, mint ön, hogy az agglomerációból járnak be egy másik fő közlekedési ágon a csomóponttól kifelé lévő célponthoz, azoknak nem a csiki-csuki közlekedési megoldások segítenének, hanem a keresztirányú helyi tömegközlekedési irányok erősítése. Pl. a 151-es, a 148-as és a 66-os busz útvonalának megreformálása, hogy azok ne cikkcakk útvonalon járjanak. Vagy a 3-as villamos meghosszabbítása, a többi közlekedési viszonylathoz való jobb integrálása.

  94. @Zabalint:
    Semmi probléma a közbeszólásával, csak nyugodtan.
    Félreértés azonban ne essék, nem az a probléma, hogy nem fog „házhoz vinni” a vonat. Az a gondom, hogy a csatlakozásokra nem fordítottak kellő figyelmet a javaslattevők. Nem okozna gondot Ferencvárosban átszállni, ha az átszállás nem jelente napi szinten reggel 20 perc, délután pedig 1 óra többletet.
    20 éve élünk Harasztiban. Feljebb írtam már, hogy sokféleképpen jártam dolgozni, ugyanarra a helyre Kőbányán, és igen, nagyon örültem, amikor már nem kellett leszállnom Erzsébeten és nem kellett igénybe vennem a BKK járatait.
    „Pl. a 151-es, a 148-as és a 66-os busz útvonalának megreformálása, hogy azok ne cikkcakk útvonalon járjanak. Vagy a 3-as villamos meghosszabbítása, a többi közlekedési viszonylathoz való jobb integrálása.”
    Teljes mértékben egyetértek a fenti mondataival egyébként.

  95. Eddig nem meglepő módon teljes sikernek tűnik a Keleti. A 18:20-as vonaton már 18 órakor sincs kb ülőhely, lassan ideje lenne azt is dupla Flirttel kiadni. Reggel is sokkal többen mennek végig.

  96. @HaCS: Ez nem igaz, ugyanis a vonat is mehetne akár százzal is ott, csak akkor autózni nem lehetne. Ha átminősítik villamossá, akkor nem lesz elegendő kapacitása elszállítani az utasokat.

  97. @HaCS: Akinek a vonata a Nyugatihoz visz jelenleg, ahonnan a hármas metró mellett a 4/6 és egy csomó busz-trolivonal is elérhető, annak nem lesz jó megoldás, ha helyette Zuglóba fog majd menni a vonata, ahonnan kb. 20 perc tömegközlekedéssel éri el azt a járművet, amit most a Nygatiban közvetlenül. Városon átmenő járatokat csak a város alatti alagúttal lehet közlekedtetni, minden anélkül megrajzolt ilyen dolog csak térképen néz ki jól, valójában nem fejlesztés, hanem visszafejlesztés, ami eljutásiidő-növekedéssel jár.

  98. @Zabalint: A Körvasútra tereléssel 20-40 perc többletmenetidőt adsz azoknak, akiknek a Belvárosban vagy a város nyugati felén (mondjuk Budán bárhol) volt az úticéljuk. A városon átmenő vonalakat csak a város alatti alagút megépítésével lehet kialakítani.

  99. @HaCS: Semmi haszna nincs egy ilyen összekötésnek, simán Kőbánya-Hízlaló állomásnál meg lehetne csinálni, ha szükség lenne rá. De nincs.

  100. @_Neville: A prágai EC-k oka az volt, hogy a Keleti nyugat és kelet között átszállást tudjon adni. Így a fél ország kapott plusz egy órát, ha Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Németország felé utazik. Az S25 legtöbb utasának viszont nem jelentett a menetidőben különbséget a korábbi megoldáshoz képest, sokaknak pedig rövidebb menetidőt jelentett. Azt is vedd figyelembe, hogy a Józsefvárosból kikerülésükkor még nem járt ilyen sűrűn a villamos, nem volt 9-es busz, tehát a városi kapcsolatok még rosszabbak voltak!

  101. @Benbe: Így meg azoknak jó a prágai ec-khez csatlakozás, akik a Nyugatiból mennek tovább Keletre. De a többiek is simán átérnek addigra a Keletibe, mint eddig, csak most BKV-val, nem a körvasúton fél órát zötykölődve. 🙂 Én nem Jozivárost sírom vissza – bár te is mondod, hogy ironikus módon mára sokkal jobb ott a közlekedés, mint a bezárás előtt -, hanem azt mondom, hogy ha már ezt meglépték, csak úgy szabadott volna, hogy akkor – ha szükséges – elvégzik azokat az átalakításokat a Keletiben, amivel teljesen át tudja venni a helyét, ez viszont nem történt meg, helyette inkább teljesen illogikus módon a külvárosba száműzték a 150-es vonal utasait.

  102. @_Neville:
    Én nem látom úgy, hogy a Keleti teljes siker lenne. A 06,08-kor és 06,42-kor Ferencvárosba érkező vonatokról rengetegen szállnak le és mennek tovább BKK-val. Sokan vagyunk azok is akik átszállunk a Székesfehérvárról vagy Kápolnásnyékről érkező vonatokra, hogy tovább menjünk Kökibe. Tudok olyat aki azért száll le Ferencvárosban, hogy metrópótlóra szállhasson mert Határ út felé kell mennie. (De jó, hogy a metrópótló miatt van az egész, hehe) Alig marad utazó aki tovább megy a Keletibe. Tudok olyan utast aki azért megy a Keletibe, mert neki teljesen mindegy hova megy a vonat, mindkét cél jó. A 06,42-es vonat dupla Flirt. Tegnap reggel a 2. kocsiban összesen 10-en ültek. Ez nem valami sok.
    Délután 16,36-kor Keletiből érkező vonaton alig van ember. Akkor telik meg a vonat, amikor Ferencvárosban felszáll az utazóközönség zöme.
    A 18,20-as vonaton azért vannak olyan sokan, mert azt mindig 1 kocsival indítják.

  103. @Haraszti: Ez akár hitvita is lehetne, de a tények makacs dolgok, már most többszöröse a Keletibe végigutazók száma az eddig a Kökibe utazókénak a saját tapasztalataim szerint, persze az is tény, hogy a Pesterzsébeten és Ferencvárosban leszállók száma nem csökkent jelentősen.

  104. @Haraszti: „alig marad utazó aki tovább megy a Keletibe” Jó, alternatív valósággal nem tudok mit kezdeni. 🙂 Én eddig bármikor mentem, a vonat 50-60%-a végig ment, hazafelé meg már a Keletiben kb teltház van olyan vonatokon, melyeken Kökiben csak lézengtek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük