Felületes szemlélőként azt is gondolhatnánk, csupán egy kupac fekálián veszekszik a BKK és Pesterzsébet Önkormányzata. De nem kevésbé zavarba ejtő az ügy, ha a miértjét is megvizsgáljuk. A történet apropója ugyanis valóban csupán annyi, hogy a BKK évek óta képtelen megnyugtatóan megoldani az 52-es villamos végállomása melletti, úgynevezett kulcsos illemhelyének a takarítását és karbantartását és emiatt élhetetlenné váltak a környező házak.
Júliusban kaptam meg egy a szomszédban lakó panaszos levelét, melyet augusztusban ez a fénykép és két mondat követett:
„Ez a látvány fogadott ma reggel munkába menet. A hétvégi kertben játszás a gyerekeknek elmarad mert ezt a bűzt nem lehet elviselni. Ti mit tennétek? Kihez forduljak?”
Pesterzsébet és a BKK között amúgy is számos megoldásra váró probléma okoz komoly konfliktust, a Pesterzsébeti Vasútállomáshoz vezető aluljáró ügyének rendezése, a 23-as busz menetrendjének reformja, a 23-as buszok minősége, és a lemaratott Zodony utcai zebra. Az elmúlt hónapokban több kiégett busszal találkoztam, mint lakástűzzel a kerületben. Ezt tetőzi most be a BKK illemhely problémája, melynek takarítása és felügyelete évek óta rendezetlen. Anno jegypénztárként és a vezetők pihenőjeként üzemelt, ma leginkább kulcsos illemhelyként, de belső információk szerint nem szívesen használják a dolgozók, mert büdös és koszos.
Az Önkormányzat ismét levelet küldött a BKK-nak, aki még válaszra sem méltatta a hivatalt és Szabados Ákos polgármestert.
A panaszt benyújtó lakos nagyobb szerencsével járt: ő kapott választ, bár okosabb nem lett tőle. A BKK nyilatkozata alapján a végállomási épületre szükségük van, és természetesen gondoskodnak a rendszeres és eseti takarításokról.
„ Társaságunk álláspontja szerint is indokolt a végállomási épület működtetése, a következő okok miatt:
- Hálózati változás: van olyan tervezet, melyben egy új viszonylatnak ezen a helyen lenne biztosítva a tartózkodási idő.
- Amennyiben a járművezetők pihentetési rendjét megváltoztatjuk (félreállásos pihenő) akkor arra csak ezen a ponton van lehetőség.
- A tartózkodót jelenleg is használják a járművezetők, mert a Határ úton található tartózkodónak (függetlenül az ott eltöltött idő hosszától) kényelmetlenebb az elérése.
- Hosszan tartó forgalmi zavaroknál (pl. hatósági zárás, felsővezeték-szakadás) másképp nem lehet biztosítani a járművezetők szükségleteit, ezért is fontos, hogy a villamos ágazatnál lehetőleg legyen több végállomás.
Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.”
Ez mind szép és jó, csak akkor ugye takarítani is kellene és biztosítani a rendezett körülményeket, erre azonban a BKK nem hajlandó. A választókörzet önkormányzati képviselője már a szerződés felmondását és a bontás elrendelést tartja egyetlen megoldásnak. Eredetileg ugyanis a kedvezményes bérleti szerződés jegypénztár üzemeltetésére született, ilyet pedig a BKK Pesterzsébeten régóta nem üzemeltet, a jegykiadó automaták telepítése is nehézkes, megoldatlan a kerületben. Ahogy a képviselő fogalmazott: „minden türelem, elfogy egyszer”.
Lassan az enyém is: tényleg képtelen a főváros közösségi közlekedését szervező és azért felelős vállalat egy illemhely rendszeres takarításának biztosítására? Tényleg éveket kell várni arra, hogy egy ilyen kérdést megoldjanak?
Ennél azért egyszerűbbnek látom a problémát: keresse meg a BKK a szervezetében felelősöket, vonják le a konzekvenciákat és vagy takarítsák az ingatlant és környezetét, vagy jelezzék, hogy képtelenek fenntartani!
Ha a dolgozók sem használják mert büdös és koszos akkor az aszt jelenti hogy belül is össze van sz*rva?
Kívülre meg fel kell szerelni egy világító (ál)kamerát és akkor oda sem fognak sz*rni a civilek.