„…évente egy nap szenteltessék a madarak és fák védelmében.”
Pesterzsébet idén is kiírta a Madarak és Fák napi környezetszépítő pályázatot. Immár hagyománynak tekinthetjük, hogy a kerületi iskolák és óvodák évente beszámolnak környezetvédő, parképítő tevékenységükről és május elején egy ünnepség keretében osztjuk ki a díjakat.
Az idei pályázatok elbírálására is bizottság alakult, együtt dolgoztunk benne a kerületi oktatásért felelős és a környezetvédelem ügyét képviselő hivatalvezetők és önkormányzati képviselők.
A bizottság tagjaként örömmel vettem részt idén is az értékelésben. Örömöt és reményt jelentett a kerületi óvodák és iskolák kertjeit, parkjait és balkonjait, zöldfelületeit megismerni.
Örömöt, mert a kezdeményezésnek is köszönhetően az erzsébeti óvodák és iskolák zöld felületei gondozottak és megművelésük a pedagógia programok részét képezi, például az óvodai csoportonként kialakított és gondozott ágyások.
És reményt, mert azt tapasztaltuk, hogy az erzsébeti gyermekek a felnőtteknél is jobban tudják mit jelent vigyázni természeti értékeinkre, szeretni és gondozni a körülöttünk élő növényeket és állatokat.
Reményt, mert valódi közösségi kertek vesznek minket körül a kerületben az iskolák és óvodák udvarain. Palántákat ültetnek, hagymákat dugványoznak. Gondozzák a gondosan kialakított ágyásokat, botanikus kerteket. Óvodások és kisiskolások csíráztatják a kiültetésre kerülő növényeket, így nyomon követhetik a növény fejlődését a magtól egészen a termő kifejlett zöldségig. Egyre több helyen jelennek meg a fűszernövények és zöldségek, sőt ribizli, szőlő és egres is a veteményesekben a dísznövények mellett.
A kertek ülőpadokkal, kerti cserjékkel és sziklakertekkel gyarapodtak. Több intézményben a lehullott levelek és a lenyírt fű már nem hulladék, hanem a talaj minőségét javító komposztanyag. Egyre több intézményben honosodik meg az egy gyermek – egy virág akció.
S egyre többet törődünk madarainkkal és állatainkkal is, nem csak a minket körülvevő növényekkel, fákkal, virágokkal és cserjékkel. Egyre több helyen találkozhatunk madárodúkkal, kerti tavakkal.
Faludy György költő szerint azért szeretjük a madarakat, mert az ember mellett az egyetlen élőlények, melyek jókedvükben fütyülnek és énekelnek.
A pályázatokat böngészve jó kedvű lettem én is, mert ezek a kertek öngondoskodásra nevelnek, a közös ásás, locsolás fejleszti a felelősség érzetet és érdekes elfoglaltságot jelentenek nemcsak a gyerekeknek, de a szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt.
Szülők készítik elő az ágyásokat, segítenek földcserében, mulcsozásban, árokásásban és öntöző berendezések kiépítésében.
Külön kiemelném a Gyulai István Iskolában idén kialakításra kerülő Irodalmi virágoskertet. Ez a gyerekek önálló könyvtári kutatómunkájára épülő kiállítás. A kiállítás alapját a tanulókkal közösen kiültetett növények, virágok és a hozzá kötődő kültéri faliújságon megtekinthető versek, dalok, prózák kompozíciója.
Idén az értékelés során az iskolák közül 2, az óvodák közül pedig 3 intézményt emeltünk ki a többi közül.
Az értékelés során azt figyelembe is vettük, hogy az adott intézmények nevelési és pedagógiai programjai különböznek egymástól. Ami egy Zöld Ovinál szinte kötelező elem, az egy másfajta nevelési program alapján működő intézménynél plusz befektetett energiát jelent.
Hogy mire voltunk igazán kíváncsiak és mi alapján döntöttünk:
Fontos szempont volt a környezet rendezettsége, a tisztaság, a növényzet védelme. Külön figyeltük, hogy mely intézményekben milyen módon vesznek részt a szülők, az ovisok vagy iskolások a növények gondozásában.
Idén fontos szempont volt, hogy az elmúlt évhez képest mely intézményekben mutatkozott fejlődés a tavalyi állapotokhoz képest.
Nem elsősorban a legszebb, leggondozottabb intézményeket, hanem az elmúlt év munkájának köszönhető változást díjaztuk tehát. Vizsgáltuk, hogy a veteményesek, tanösvények, sziklakertek mennyire informatívak, sokszínűek. S nem utolsósorban arra is kíváncsiak voltunk a tantermekben, folyosókon, óvodai szobákban mennyi virág van és mennyire harmonizál a környezettel.
Kiemelt iskolák:
1) József Attila Általános Iskola
2) Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Logopédiai Intézet
Kiemelt óvodák:
1) BAROSS OVI KINDERGARTEN Baross u. 81. alatti tagóvodája
2) Gyermekmosoly Óvoda Lajtha László utca 5-7 alatti tagóvodája
3) és a Nagysándor József utcai Kerekerdő Óvoda,
A pályázó kisiskolások és óvodások példát mutattak nekünk szülőknek arra miként tudjuk beengedni a kerületbe a jó levegőt, a zöldet és a tisztaságot. Hogy parkjainkat, kertjeinket óvni és gondozni kell, hogy természetes vizeink tisztasága hosszú távon nemcsak a kellemes folyóparti pihenést, hanem ivóvízkészletünket is biztosítja.
Szóval nem fogyott el minden remény, a felnövekvő új generáció már tudja, hogyan kell harmóniában élni a természettel, addig pedig némi önmegtartóztatás a felnőttek részéről és megmenekülhet a kékbolygó.