A COVID-19 elleni küzdelem mindent felülír és emiatt a közösségi közlekedéssel utazók száma drasztikusan csökken(t). Ennek ellenére egy lassan 4 éve várt, fontos levelet kapott a „Vonattal a belvárosba!” mozgalom.
A MÁV START Zrt. Szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese levelében rögzítette: a vasúttársaságot meggyőzte az utasforgalom növekedése, s a járatok biztonságosabb üzemeltetése.
Így a MÁV-START Zrt. stratégiai célja, hogy az S25 Budapest — Kunszentmiklós-Tass között közlekedő elővárosi járat Budapest-Keleti kiindulási, illetve végállomással történő közlekedését megtartsa.
2019 április 7-től tölti be végre az S25 Budapest — Kunszentmiklós-Tass között közlekedő járat elővárosi vasúti funkcióját és a területen élő diákok, munkába járók kényelmesen és gyorsan eljuthatnak a belvárosba. Az akkori ideiglenes változásnak köszönhetően valódi alternatívájává vált a kötöttpályás közösségi közlekedés a környezetszennyező autónak.
Sorozatos hosszabbítások után egészen 2020. június 19-ig van jelenleg vágányzári korlátozás a 80a számú vonalon, így addig a szokott módon, a Keleti Pályaudvar végállomással (Kőbánya-Kispest helyett) közlekedik a Budapest – Kunszentmiklós-Tass S25 elővárosi vonat.
Ennek köszönhetően Pesterzsébetről, Soroksárról, Dunavarsányból, Délegyházáról vagy Dunaharasztiból is gyorsabb bejutni tömegközlekedéssel Budapest centrumába, mint autóval. A pesterzsébeti Duna-partról például 17 perc alatt lehet közösségi közlekedéssel a belvárosba jutni az eddigi 60 perc helyett.
S a most érkezett levél szerint pedig utána is!!!!! 😀
A MÁV Zrt-vel közösen végzett technológiai megvalósítási lehetőségek vizsgálata alapján a MÁV-START Zrt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felé a 2019/2020. évi közforgalmú menetrend 2. sz. menetrendi módosításától (érvényes június 20-tól) kezdeményezi, hogy a 80. sz. vonali egri vonatokkal együtt hatékonyabb vágányfelhasználás valósulhasson meg a Budapest-Keletiben, így biztosítva a megrendelő jóváhagyását követően a 150. számú vonali elővárosi vonatok tartós fejpályaudvari kiszolgálását.
A kormány már tavaly októberben támogatta a kérésünket:
A főpolgármester pedig kipróbálta és szintén támogatásáról biztosította kezdeményezésünket:
4 év munkája sikert hozott: nőtt az utasforgalom, gyorsabb és kényelmesebb lett a közlekedés, és az összes döntéshozót sikerült meggyőznünk a projekt működőképességéről és hasznáról!
Köszönöm minden támogatónknak, aláírónknak, azoknak akik velünk izgulták végig ezt a 4 évet!
Külön köszönöm Bence Tordai párbeszédes és Bencsik János független országgyűlési képviselőknek a közbenjárást a kormány felé, illetve Pesterzsébet Önkormányzatának, Szabados Ákos polgármesternek és dr. Demjanovich Orsolya jegyzőnek az ügy képviseletét a vasúttársaság és a BKK Zrt. felé!
A Dél-Pestre (X. ker egy része, XVIII-XIX. és XX. ker. egy része) dolgozni és tanulni járni próbálók és az innen szolgálatba járó vasutas kollégák nevében köszönjük a t(etves) itm-nek, hogy minden nap elcsesztek az életünkből 2*25 percet, amit Ferencvárosban átszállással elvesztek tőlünk pár plusz utas miatt!
Titeket is könnyű átverni. A Keletibe helyezés csak a 80-as vonal kínálatcsökkenésének idejére szól (vagyis, amíg a vírus miatt tanszüneti menetrend van érvényben).
@Eladó Holmik: És 2006 óta hányszor több ember életét keserítették meg, hogy a városi úticéljuk helyett bkv-zhattak plusz fél órát Kökiről, Ferencvárosból? Úgy tűnik, csöppet többen vannak ők.
@Benbe: imádom azokat, akiknek egy féloldalas cikke elolvasása megugorhatatlan kihívás, de véleménye van róla.
@Eladó Holmik: igen, valóban a „Vonattal a belvárosba!” projektet egyetlen érintett kör ellenzi igazán, a most 10 perccel és egy átszállással többet utazó a Köki melletti központban dolgozó vasutasok.
@Mach Péter: Ellenben elég sok vasutast látni, aki pl Keleti-Ferencváros között ingázik az S25-tel, mióta lehet.
@Benbe: Itt pont az az újdonság, hogy utána is meg akarják tartani.
Egyébként az átszállás is igen könnyen megoldható lenne, csak össze kellene hangolni a Székesfehérvár felől a Kökibe menő vonatokat a Kunszentmiklósiakkal. Két legyet egy csapásra. Bevárhatnák egymást.
Mondja kedves képviselő úr, ha majd a fia befejezi a Keleti környékén lévő iskolában tanulmányait, akkor majd hova fog járni ez a vonat?
@Haraszti: remélem föld alatt a Kálvin térre, ahol 20-30 perces járatsűrűséggel, M3-M4 átszállással és kötöttpályás villamos kapcsolattal minden irányba, így a Keleti Pályaudvarnál is kedvezőbb lesz majd a helyzet.
Amúgy elég gusztustalan próbálkozás a családomat belekeverni a dologba, de nem lep meg ez a fideszes tempó. De tény, én is és a családom is időt spórol, mióta nem a KÖKI-be megy a vonat pontosabb is, így biztonságosabban is közlekedik. Csak ugye a vonatot használók 80%-ra ez szintén igaz.
De szólok: ebbe most kár pártalapon beleállni, mindenki elégedett a változással és ez most tényleg pártok felett álló ügy,
Párt alapon ön áll bele kedves képviselő úr, én csak arra a videóra reagáltam, amit ön tett fel a saját oldalára. 🙂
@Mach Péter: Nem Fideszes tempó ez, aki egy picit beleássa magát, talál az Ön facebook oldalán egy videót, melyben a fia méltatja ezt a “nagyszerű” megoldást. Kicsit végiggondolja az ember, máris össze lehet rakni, hogy miért is van ez az egész. Csupán csak, hogy a fia 40 perccel többet aludhasson. 40 perc miatt meg mások szívnak, korábban kelnek, ami miatt esetleg alulteljesítenek az iskolában, munkában.
@2330: csak folytatják ezt a fideszes tempót, lelkük rajta.
Igen, a családom is, s személyesen én is örülök, mint ahogy többezer embernek segített az élethelyzetén, s valóban kb. 1-200 embert ez kedvezőtlenül érint, ez nekik 10-12 percet és egy átszállást jelent a 151-esen, ha az M3 felújítása véget ér 2 év múlva ez nagyjából elérheti a 300 főt is, ami nagyjából kevesebb, mint 10%-át jelenti annak a rétegnek, amelyik ezzel a változással jól járt. A dél-pesti, Pest megyei iskolák, óvodák, s egyéb közintézményekről nem is beszélve ahová most már a jóval kedvezőbben jutnak el a pedagógusok, dolgozók, munkatársak, így jelentősen csökkenhet ezt a régiót sújtó hatalmas munkaerőhiány.
@Mach Péter: Mondjuk nem tudom mennyire érdemes itt fideszezni, párbeszédezni, vagy bármizni, ez nekem tökre pártsemleges dolognak tűnt. Az aláíró ismerőseim se politikai alapon álltak mellé. Szóval nem hinném, hogy itt kell keresni a törésvonalat a témában.
@Haraszti: A tények makacs dolgok: durván nőtt a kihasználtság, mióta a Keletibe jár a vonat. Szóval a többség nem a város szélére tart, hanem a belváros felé, ergo jobb nekik. Ennyi.
@2330: És 2005 decemberétől tavaly áprilisig mennyivel többen szívtak azért, mert egyedüli elővárosi vonalként nem ment be értelmesen a belvárosba innen semmi?
@Mach Péter: Utazott már ön 151-sel Kökiig? Elárulom, nem 10 perc. Onnan pedig aki nem közvetlen a Kökinél dolgozik/jár iskolába, hanem arrébb, valami másra szintén át kell szállnia. Ez már nem egy átszállás.
Illetve ezt a fideszezést kérem fejezze be, ez teljesen pártsemleges kérdés, és csak Önt minősíti.
@2330:
A belvárosból is szállnak még át jópáran, és ez jóval több embert jelent, mint amennyien a köki felé mennének. Korábban ők szívtak.
Ráadásul a köki felé ez egy meglehetősen logikátlan útvonal volt, mert délről bement Ferencvárosig, majd vissza párhuzamosan kifelé dél-keletre.
Nekem nem sikerült kibogarásznom a válaszlevélből, hogy június 20-a után is a Keletibe mennek a vonatok – vagyis ez így konkrétan nincs leírva.
Nem tudom, mennyire megoldható csak az egri vonatok menetrendjének átalakításával, hogy az S25-ösök is beférjenek a Keletibe. Ugyan most vágányzári menetrend van, így nem feltétlenül lehet megfelelő következtetéseket ebből levonni, de a kunszentmiklósi vonatok 42, az egri vonatok (két óránként) 50 percet állnak a Keletiben – laikusként gondolom, hogy mindkettő csökkenthető annyival, hogy még legyen bőven idő az utascserére, illetve a menetrendi tartaléknak (ehhez ugye vagy korábban kell a Keletiből indulniuk a vonatoknak, vagy a másik végállomásról később indulniuk). Tényleg kíváncsi vagyok, hogy ez megoldható-e a többi vonat menetrendjének megtartásával.
@2330: szeretem az álnéven nicknevet váltogató trolljaim közül azokat akik még önérzetesek is.
De végre érdemi véleményt is formált a személyeskedésen túl.
A 151-sel papiron 20 perc az út, ez sajnos csúcsidőben több, kb. 25 perc.
A vonat 17 perc alatt ért a kökibe.
Ez átszállással kb. 10 perc különbség, ezt kellene lecsökkenteni.
@_Neville: A „durván” nőtt a kihasználtság, szerintem enyhe túlzás. Akkor fogunk pontos képet kapni, ha már az M3 metró elkészült és az emberek visszaszoknak rá.
Azért azt se felejtsük el, hogy nem mindenki a belvárosba tart dolgozni/iskolába. Kökiben van néhány buszjárat (10-12) amik nem a belvárosban visznek, hanem Zuglóba, Pestlőrincre, Kispestre, Kőbányára, mert Kőbánya nem csak Kökiből áll. Dél-pesti agglomerációból ezeket a területeket Kökiből lehet a legkényelmesebben elérni.
@Mach Péter: Tudja kedves képviselő úr, a 151-es annyira vacak járat, hogy én a munkahelyemre hamarabb beérek Ferencváros –
1 villamos – 99-es busz – 7 perc séta útvonallal, mint Erzsébet – 151-es – 5 perc séta útvonalon.
Egyébként meg nem rossz a Keleti, ha azon is lobbizna, hogy akiknek a Köki lenne jó, azok hamarabb kapjanak csatlakozást Ferencvárosban, reggel is és délután is. Nézze meg a menetrendeket, a minden óra 27-kor induló Székesfehérvári vonattal nem lehet elérni az óra 29-kor Ferencvárosban lévő Kunszentmiklósi vonatot. Így az ember kénytelen a minden óra 57 perckor Kökiből induló Martonvásári vonatot megvárni és Ferencvárosban még eltölteni 20 percet. Ez délután 1 óra kiesést jelent, nem 10 percet.
@Haraszti: Igazából ha úgy járna az S25, mint pár éve, akkor pont ideális lenne a csatlakozás mindkét irányba. Kb 5 percet kellene várni Ferencvárosban. Most Kelenföldre lett optimalizálva, mert ugye még akkor lett kitalálva, mikor ez is Kökire ment, ahhoz minek átszállás. Aztán úgy maradt egyelőre.
@Haraszti: Amit ír, az pont 20 perc kiesést jelent délután, ami persze nem kényelmes, de nem 50 perc.
De csak ismételni tudom, a 151-es buszjáratot érdemes vizsgálni és a ferencvárosi átszállás lehetőségét.
@Mach Péter: Nem kötözködésképpen, csak pontosításként.
16 óráig dolgozom, a Kökiből induló 16,27-es Székesfehérvári vonattal nem érem el a 16,29-kor Ferencvárosban lévő Kunszentmiklósi vonatot. Tehát vagy várok Ferencvárosban 17,29-ig és leszállok 17,48-kor. Vagy bóklászom feleslegesen a Köki Terminálban, megvárom a 16,57-kor induló Martonvásári vonatot, ami 17,05-kor van Ferencvárosban és ott is várok még 24 percet és leszállok 17,48-kor
Míg tavalyig 16,21-kor felültem a vonatra és leszálltam 16,48-kor.
Ön szerint ez nem 60 perc?
Vagy, igen, felszállhatok a 151-esre és gyomorideggel utazhatok végig, hogy vajon odaér-e 16,36-ig Erzsébetre(lámpák, megállók, forgalom miatt) vagy várnom kell Erzsébeten 50-55 percet.
Még mindig úgy gondolja, hogy ez 20 perc?
Nem vagyok egyedül ezzel a problémával, ugyanazokat az arcokat látom várakozni, nap mint nap.
@_Neville: Pontosan, egyetértek!
@_Neville: mondjuk egyre többen használják Kelenföld felé, úgyhogy nyilván az is kellemetlenséget okozna sokaknak (bár valóban ez a legkisebb csoport most, de én ismerek 5-6 embert is, akik így utaznak).
@Mach Péter: Tudom. Erre megoldás lehetne, ha meglépnék a félórás sűrítést, és az egyik járat erre, a másik arra lenne optimalizálva. Ugye az idei menetrendben terveztek is délegyházi betétjáratokat, de a véglegesből végül kihúzták.