Pesterzsébet környezetvédelmi tanácsnokaként egyik fontos feladatom a kerület költségvetési javaslatainak véleményezése. Hiszem, hogy lassan, az évek múlásával tanácsnok társaim is követik példámat, addig is eredményként értékelem, hogy a környezet- és természetvédelem területét kiemelten tárgyaljuk a vita során és új szempontok színesíthetik a döntés-előkészítés folyamatát.
- Sem az idei, sem a tavalyi költségvetés készítésekor nem sikerült az előterjesztőnek a témában jártas kerületi környezetvédelmi szakértőket, civilszervezeteket bevonni a tervezés folyamatába. Egyrészt hiányzik az a fórum ahol ezeket a véleményeket, javaslatokat építő jellegű kritikát becsatornázhatná a kerület, másrészt nincs is per pillanat a Hivatalban, aki be tudná fogadni, mert még mindig nincs környezetvédelmi szakreferens. Ennek két súlyos következménye lett:
o A fejlesztési, beruházási terveink nem a kor kihívásaihoz igazodnak.
o Hiányzik a költségvetési javaslatban foglaltak szakmailag megalapozott ellenőrzése.
- A testület elé terjesztett költségvetésben idén sem szerepelnek külön a környezetvédelemre fordítható összegek, ez pedig osztályvezetői szinten átcsoportosíthatóvá teszi más feladatokra az erre előirányzott összegeket illetve nehézkessé teszi annak ellenőrzését is. Ez a környezetvédelemhez kapcsolódó viszonyát is tükrözi a mindenkori városvezetésnek.
- Általánosan elmondható, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos dologi kiadások tervezése a tavalyi valós felhasználáshoz képest nem változik, ez reálértéken persze megszorítást jelent, tehát idén is csak a legtöbb soron csupán állagmegóvásra jut pénz, s abban is érezhető lesz némi további színvonalcsökkenés. Megítélésem szerint már idén is érezhetővé válik, hogy a kerület zöld értékei károsodnak (elsősorban az illegális hulladék, parkok, játszóterek állapota…)jövőre pedig az idei elmaradt karbantartások és fejlesztések miatt drasztikus beavatkozásra lesz szükség.
Személyi jellegű kiadások területén:
- Arra sajnos nem sikerült választ kapnom, hogy a környezetvédelmi referens költségeit tartalmazza-e az előterjesztés, remélem igen (sajnos a testületi ülésen sem tudtak erre a kérdésemre választ adni).
- Mivel a környezetvédelmi feladatok jelentős részét a Szociális Foglalkoztató látja el, azon belül pedig a közmunka programban résztvevők (annak működtetése pedig a kormányzat tehetetlensége miatt akadozik) ennek költségvetési keretei nem biztosítottak. A ma a programban biztosított jövedelmek Budapesten nem biztosítják a megélhetést (pláne hogy csak részmunkaidős foglalkoztatásra nyújt támogatást), ugyan a kerület céltartalékba helyezett 15 millió forintot a sajáterő biztosítására, előre borítékolhatóan problémák keletkeznek majd a létszámok betöltésénél, ami persze tetszetős lesz mert a kereten belül marad az adott sor, viszont súlyos problémákat okoz majd az üzemeltetés területén. Véleményem szerint néhány feladatot állandó munkatársak felvételével kell megoldani, ennek elodázása felelőtlenség.
Néhány tételről külön is:
- Idén sem folytatódik a komposztáló program, a programba beleölt közpénzt hagyjuk elveszni. A hulladék megelőzés és újrahasznosítás egyik legjobb módja a komposztálás. Komposztálás során a háztartási és kerti zöldhulladékok természetes módon lebomlanak. Növények számára értékes nyersanyag keletkezik a humusz, vagy más néven komposzt. A komposzt ásványi anyagokban gazdag, sötétbarna földszerű anyag, mely kiváló tápanyagként felhasználható cserepes növények átültetése során, vagy kerti növények tápanyag biztosítására. A program fontosságát mutatja, hogy A Humusz Szövetség pont most hirdet Komposztáló Programot minden budapesti telephelyű közoktatási intézménynek. A projekt keretén belül, a Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjának támogatásával 30 budapesti oktatási intézménynek (általános-, középiskola és gimnázium) 2-2 db komposztkeretet tudunk térítésmentesen biztosítani.
- Bár tavalyi módosító indítványomnak köszönhetően sikerült meggyőzni az előterjesztőt hogy maradjon meg az Autómentes Nap a kerületben, felére csökkent a Madarak és Fák Napja projekt kerete.
- Idén sincs betervezve a szelektív gyűjtők körbekerítése, ezzel gyakrolatilag állandósítjuk a balesetveszélyt, veszélyeztetjük a környezetet védők egészségét és felerősítjük a szigetek megszüntetését támogatók hangját.
- Idén sem szállunk be komolyabb energateikaihatékonysági fejlesztésbe. Pedig a tavasszal várhatóak a pályázatok és egyes kisebb beruházások már rövid távon is jelentős megtakarítást jelenthetnek. Az intézményekben bevezettük hogy a papír mindkét felét használjuk, minimalizáltuk a higiéniai termékek fogyasztását miközben szökik az áram és a hő. Fontos lett volna, hogy olyan környezetvédelmi referenst vegyünk fel aki ebben a témában is jártas és koordinálni tudta volna a folyamatokat. Bár nyilván ellenérdekelt a kerület az iskolák elavult energetikai auditjait felülvizsgálni a közelgő államosítás miatt, más intézményeinknél ezt érdemes lenne megtenni, majd azt lefordítani magyarra és cselekvési tervet készíteni már 2013-ra ha idén magára a fejlesztések beindítására esetleg nincs is pénz.
- Idén sincs keret a kerületet virágba borító és zöld felületeit karbantartó kerületi lokálpatrióták jelképes megbecsülésére.
- Idén sem indul be a “zöld kataszter” projekt, pedig elősegíthetné például a talajterhelési díj hatékony felhasználását (ugyanis annak bevétele bármekkora legyen is az, ott csücsül majd idén is a számlán, már most is húszmillió forinton csücsülünk). Nagyon hiányzik egy zöld térkép is a kerületnek, ha már a honlap erre lehetőséget is nyújthatna.
Javaslom a szelektív szigetek átehelyezése sort átnevezni szelektív szigetek áthelyezése és átalakítása sorra és 250.000 Ft-ot átcsoportosítani oda a kártevők mentesítése sorról, mivel a fejlesztések csökkentik a kártevőmentesítés szükségességét is néhány intézmény és társasház közelében