Bedőlt a Fidesz pilótajátéka, a rezsicsökkentés

Amiről Orbán nem beszélt Tusnádfürdőn: bedőlt a Fidesz pilótajátéka a rezsicsökkentés, csődközelben a hulladékkezelés, víz alatt a vízközműcégek.

Reggel azt írtuk, hogy a legkevésbé sem vagyunk kíváncsiak arra, mivel áll ma elő Orbán Viktor, hiszen már évek óta nem tud meglepni senkit, csak egyre mélyebbre süllyed a morális mocsárban. A Fidesz-elnök jobban tenné, ha a négy fal között gyűlölködne, és nem provokálná a jóérzésű embereket. Nem reagálunk Orbán tusnádfürdői beszédére.

Hiszen tudjuk, hogy Orbán egy hatásvadász provokátor. Tudjuk, hogy élvezné, ha róla és a beszédéről szólnának a következő hetek. Tudjuk, hogy ennek érdekében semmilyen hazugságtól, aljasságtól vagy ostobaságtól nem riad vissza. De mi nem teszünk szívességet Orbánnak: mi továbbra is Magyarország valódi problémáival fogunk foglalkozni.

pilota_4.jpgBeszéljünk inkább a rezsiharcról! Azt ugyanis elbuktuk. Miközben a lakosság egyre kevesebbet fizetett (az igazán rászorulókra sajnos ma már ez sem igaz, hiszen a támogatási rendszer átalakítása miatt ők fokozatosan szorulnak ki a lakástámogatásokból), addig a szolgáltatók állandó költségei nem mérséklődtek, így egyrészt kénytelenek voltak az ipari fogyasztókra (kisebb nagyobb vállalkozásokra) terhelni a többletköltségeket, amit persze közvetve szintén mi fizetünk meg, és ezzel elvesztjük a rezsicsökkentésen nyert forintjainkat. A versenyszféra rezsidíjai ugyanis egyre magasabbak, a kisebb vállalkozások számára szinte kigazdálkodhatatlanokká váltak.

Ami viszont még súlyosabb: válságba került a rezsiháborút érintő összes közműszektor. A kéményseprő-szolgáltatás, a hulladékkezelés, a vízszolgáltatás és az áram- és gázközművek esetében a végeredmény hasonló: csődök sorozata, ellátási problémák és a költségvetésből finanszírozott, összességében már a százmilliárdos nagyságrendet is elérő veszteségpótlás. Márpedig ebben a helyzetben a cégek nem tudnak fejleszteni, marad tehát a szükségszerű államosítás és az adófizetői forintokból a veszteségpótlás.

Az ok mindenütt hasonló: az Orbán-kormány túlterhelte különadókkal és egyéb költségnövelő intézkedésekkel a szolgáltatókat (energiaszolgáltatók különadója, közműadó, felügyeleti díj, hatósági regisztrációs díj, lerakási járulék, úthasználati díj), utána pedig rájuk kényszerítette a „rezsicsökkentést”. A költségszint akár 30-40 százalékkal is nőhetett, miközben a díjak kismértékben még csökkentek is. Miután – szintén a kormány döntése nyomán – a hulladékszektorban csak legalább 50 százalékban önkormányzati, illetve állami tulajdonú cégek tevékenykedhetnek, a rendszerbe kódolt veszteség jellemzően az önkormányzatok vállát nyomja.

A vízszolgáltatás, a hulladékkezelés és a távhő területén összeszámolt 60 milliárd forintnyi veszteség csak a jéghegy csúcsa: az érintet cégek a fejlesztésen és a karbantartáson is spórolnak, hogy a káraikat mérsékeljék, és az elmaradt beruházások számláját előbb-utóbb szintén az adófizetők fogják állni, vagy közvetlenül – ha a költségvetésnek kell kipótolnia a cégeknél elmaradó ráfordításokat –, vagy pedig közvetve, a leromló szolgáltatási színvonal formájában.

rezsi_3_2.jpgMost ér véget tehát a 2012 óta tartó szemfényvesztés: a politikai hasznot a Fidesz söpörte be, a veszteség viszont az egész társadalomé, és az átverésnek bizonyult rezsiblöff árát még a következő kormányok alatt is fizetni fogjuk.

Rövid távú megoldásként a Párbeszéd Magyarországért költségvetési módosító indítványt nyújt be egy kármentő alap létesítésére. A befolyó hulladéklerakási járulékból, energiaadókból, közművezeték adóból, valamint a kormányzati rendkívüli tartalékból érkező forrásokból biztosítjuk a veszteségpótló finanszírozást az érintett közműcégeknek.

Hosszabb távon a biztonságos működést azonban csak a “rezsiharc” befejezése eredményezheti. Javasoljuk tehát felülvizsgálni a szemétszállítást, hulladékkezelést, kéményseprést és víziközmű szektort terhelő adók, díjak, azaz állami közterhek újraszámolását és a valódi, hosszú rezsicsökkentést eredményező energiahatékonyság program elindítását. Ez ugyanis uniós források bevonásával évi több tízezer lakás energiahatékonyságát oldaná meg. Ráadásul a rezsicsökkenés mellett több tízezer új munkahely jönne létre.

rezsi_3_1.jpg

De miért is fontos minél gyorsabban lépni?

100 településen került veszélybe a rezsicsökkentéssel egy időben bevezetett adók miatt a lakossági szemétszállítás. A gödöllői térséget ellátó hulladékkezelő folyamatosan értesíti ügyfeleit, hogy szeptembertől leállhat a társaság, ha nem kapnak azonnali állami támogatást. A Földművelésügyi Minisztérium már jelezte, hogy nem adnak pénzt.

A Zöld Híd Régió Nonprofit Kft társulásának elnöksége a tagönkormányzatoktól várhat még anyagi helytállást a több mint 600 millió forintos felhalmozott veszteséggel kapcsolatban. De nem csak Gödöllő körzetében jelentkezik a probléma: a Siófok környéki Siókom Nonprofit Kft.-nél 150 milliós hiány halmozódott föl – elképzelhető, hogy ez a helyi adók emelésére kényszeríti az önkormányzatokat. A SZOMHULL Szombathelyi Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Kft. tavaly 105 millió 887 ezer forintos veszteséggel zárt, amit szintén az önkormányzat kényszerült kifizetni. Az Orbán-kormány ugyanis a rezsicsökkentés keretében a 2011-es szinten befagyasztotta a lakossági hulladékkezelés díjait, a szolgáltatók költségeit viszont mesterségesen megnövelte, többek között a lerakási járulékkal, a regisztrációs és felügyeleti díjjal, az elvárt béremeléssel, az elektronikus útdíjjal, illetve a 27 százalékos áfával. Így már nem csak a költségek fedezésére nem jut pénz hanem a kötelező felújításra sem, így hamarosan az adófizetők vehetnek majd új tömörítő és válogató gépet százmilliókért a lestrapált régi helyett. Ez a probléma jelentkezik egyre több városban, településen.

Soron kívüli elszámolások, városi legendák csődközeli állapotokról: napról napra rosszabb a helyzet a vízközmű cégeknél is. Olyan extra terhek nehezítik a hazai víziközmű-szolgáltatók működését, amelyeknek a fennmaradása esetén aligha tűnik el a társaságok tavaly felhalmozott, együtt mintegy tízmilliárd forintos üzemi vesztesége. S ennek minő csoda, egyik fő oka a hipermagas közműadó.

Sorban adják vissza engedélyeiket a gázos rezsicégek. Évek óta vártak már erre, a lakosságon eddig is csak buktak -most az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. veszi majd át az ügyfeleket és a katasztrofális üzletet. Az állam nem csak a lakossági gázfogyasztókat kapja meg a multicégektől, hanem velük együtt a cégek évről évre újratermelődő tízmilliárdos veszteségeit is. A lyukakat közpénzből tömködik be, így mostantól együtt fizetjük a rezsicsökkentést: ami eddig a külföldi multik zsebére ment, azt ezentúl az adófizetők állják majd.

A Fidesz rezsicsökkentés trükkje is a pilótajáték elvén alapult: amíg más zsebéből vigéckedett és fényezte magát a kormány a fogyasztók előtt, addig működött a trükk. Most hogy a Nemzeti Közműszolgáltató veszi át a súlyosan veszteséges gázfogyasztók ellátását, hamarosan becsődöl az eddigi pilótajáték. A Fidesz ezért Rodolfo trükkjéhez folyamodik, és a „csak a kezemet figyeljék” jegyében az állam az egyik zsebéből a másikba teszi át a pénzt, hogy a nagyközönség ne vegye észre az átverést: az államnak, azaz végső soron az adófizetőnek kell állnia és kipótolnia azt a veszteséget, amit a rezsicsökkentés hoz. Sőt, az adózókra szakad a fokozatosan lerobbanó energia-ellátásbiztonság fenntartásának költsége, felelőssége is.

„Legkevesebb 6 milliárdba kerül nekünk, hogy a kormány szétdúlja a kéményseprés rendszerét, 1500 állást sodor veszélybe és újraosztja a piacot.” – írta V. Naszályi Márta I. kerületi képviselőtársam blogjában.

Mintegy 1500 munkavállaló kerülhet az utcára az új kéményseprési törvény következtében. A kifüstölés első hulláma már megtörtént. Ahogy a szakmai szervezetek előre figyelmeztettek rá, az önköltség alatti árakkal a szolgáltatás fenntartása nem biztosítható. A lépésnek az lett az eredménye, hogy több száz vállalkozó és vállalkozás függesztette föl a tevékenységét, nagyjából 500 ember veszítette el az állását, egész megyék maradtak ellátatlanul. Ezt orvosolná most az a lépés, hogy a katasztrófavédelem jelölhet ki kényszerszolgáltatót, ugyanúgy mint a hulladékos közszolgáltatásban. A felelős minisztérium 1350 fő felvételével számol, az átalakítás költsége várhatóan 6-6,5 milliárd forint.

 pilota_3.jpg

 

41 hozzászólás “Bedőlt a Fidesz pilótajátéka, a rezsicsökkentés” bejegyzéshez

  1. “felülvizsgálni a szemétszállítást, hulladékkezelést, kéményseprést és víziközmű szektort terhelő adók, díjak, azaz állami közterhek újraszámolását”

    ezt szerintem meg is fogják lépni majd akkor ha állami tulajdonba kerülnek ezek a cégek. Logikus, hogy ne adóztassa saját magát az állam, ill. csődközeli céget olcsóbban lehet megvenni.

  2. Igazából az kellene 50 évre leültetni, aki kitalálta hogy monopol helyzetben lévő cégeket adjanak magánkézbe. Ilyen a víz, villany, csatornahálózat, szemétszállítás. Mert hogy ezek soha a büdös életben nem fognak egymással versenyezni, méghozzá azért nem, mert a polgár nem tud másik áramszolgáltatót vagy éppen csatornahálózatot választani. Nincs verseny. Ilyen helyzetben pedig a cégek annyira húznak le, amennyit csak belefér.

  3. A közműveket állami tulajdonba kell venni. Fel kell ismerni: abszurdum volt ezeket magánkézbe adni. Mivel simán visszavenni nem lehet a tulajdont (ez így túl drága lenne), érdemesebb piaci eszközökkel arra késztetni a kizsákmányolókat, hogy érdekük legyen eladni tulajdonukat. Azaz ez így teljesen helyes politika.

    Az állam majd non-profit alapon fogja működtetni ezeket a cégeket, így a lakosságnak nem kell megfizetnie a karvalyok extrahasznát.

  4. Nem dőlt be, és ezt te is jól tudod, blogger.
    Legalább jól megfizetnek, hogy hazudozz?

  5. “Bedőlt a Fidesz pilótajátéka, a rezsicsökkentés”

    Na elmesz te a komcsi zsido libernyak hazarulo anyadba.

  6. És az mennyivel volt jobb kedves bloger,hogy a külföldi befektetők a profitért ész nélkül emelgették a szolgáltatásokat és sok nyugdíjas már nem is tudta kifizetni?Kik is voltak akik eladták magánkézbe ezeket a szektorokat?Csak nem a baloldal meg a süllyesztőben eltűnt MDF?Érdekes,nyugaton is ezen szektorok zöme állami kézben van.Biztos nem véletlenül.

  7. azt, hogy az állami cégek hogyan működnek, már a múlt rendszerben megtudtuk.
    A “karvalycégek extraprofitjánál” sokkal többe kerül egy hozzá nem értő vezetés okozta kár
    de, a fidesz jó ötletet adott, a “túladóztatom, aztán nagy kegyesen visszaveszem” módszer jó lesz majd a most fideszhaveroknak kiosztott földek visszavételére például

  8. “A Fidesz-elnök jobban tenné, ha a négy fal között gyűlölködne, és nem provokálná a jóérzésű embereket.”

    Mocskos hazátlan libsi.

  9. @patkányarcúáginéni:

    “Legalább jól megfizetnek, hogy hazudozz?”

    Meggyőződésből csinálhatják.

    Azt olvastam, a Talmud szerint a jó zsizsi kötelessége a gójoknak hazudozni, és minden lehetséges módon becsapni, megvezetni, kihasználni őket.

  10. @nemecsekerno_007:

    Mintha valami hasonló rémlene egy bányával kapcsolatban is. Az agyilag súlyosan sérül csúti gané csak apuci módszereit követi. Oszt volt valami székház is, aminek az ára eltűnt a cigány feneketlen zsebében.

    Ez is csak előkészítés, a hűséges nagyurak kapják majd ajándékba a királytól a legyalázott cégeket.

  11. Aki közműveket, továbbá nyugdíj- és betegbiztosítást “privatizál”, azt Buda főterén kéne nyilvánosan lenyakazni.

  12. “Bedőlt a Fidesz pilótajátéka, a rezsicsökkentés”

    Ja. Ti ugye ritkán szoktátok hagyni, hogy a valóság összezavarja a tisztánlátásotokat?

  13. @h.kovacs: Mondjuk, ezek az állami/önkorm. cégek pld. már 5 éve nem emeltek víz-csatorna és kukadíjat. Sőt, a BKV bérlet ára még csökkent is.

    Azelőtt évente volt.

  14. @maxval bircaman megbízott szerkesztő: ok, fizesd te a rámeső kár összegét is. ha feltünt volna, újabban egy vihar után nem félóra a vezetékjavítás, elszüttyögnek 2-3 órát, vagy 1 napot is, minek sietni,
    hogy nem váltottál szolgáltatót, amikor lehetett, te bajod, de bizton a kádárrendszerben minden szép és jó volt, na, olyan ez a nemzet fottbalistájának rendszerében is….

  15. @Csatos Bambi: ez a keresztyén szeretet keretein belül, ugye? gondolom ezt is a pap mondta neked a vasárnapi iskolában.
    javaslom a vezír szavait olvasd el és elemezd, ballib azért gyűlöli a magyarokat, mert magyarok, nyja, a felcsúti törpe ezek szerint nem magyar. megvagyunk. mehettek “haza”…

  16. @maxval bircaman megbízott szerkesztő: “A közműveket állami tulajdonba kell venni. Fel kell ismerni: abszurdum volt ezeket magánkézbe adni. Mivel simán visszavenni nem lehet a tulajdont (ez így túl drága lenne), érdemesebb piaci eszközökkel arra késztetni a kizsákmányolókat, hogy érdekük legyen eladni tulajdonukat. Azaz ez így teljesen helyes politika.”
    Valahogy arról mindig megfeledkezik mindenki, hogy amikor ezeket a cégeket privatizálták, akkor ezek a cégek – a szocializmus építésének áldásos következményeként – totálisan le voltak amortizálva. Jöttek a befektetők, megvették, ás beletoltak egy rakás pénzt, hogy a szolgáltatások egyáltalán működni tudjanak (pfúj, privatizáció, elkótyavetyélés – ugye?). És ezek a szemét vásárlók mindezt nem ingyen csinálták! Le velük!
    Most majd jön a jó állam, államosít (nagyon helyes! le a multikkal!), újra leamortizálja a szolgáltatókat… és mi lesz ezután? Na mi? Privatizáljuk! (Ja, persze, a mi haverjainknak, közpénzből feltőkésítve és kiegészítve a hiányzó forrásokat…)
    Furcsa egy körforgás; ami biztos: aki itt jobboldalinak mondja magát az feketeöves szocializmus hívő, kádárista, rákosista, csak nem tudja, mert vagy nem élt még akkor, amikor ezt már egyszer végigéltük, vagy annyira elvakítja a vakhit, hogy képtelen összefüggésekben gondolkozni.
    De hát ez egy ilyen ország…

  17. @midnight coder: Ugye tudod hogy ezek az árak hatósági árasak? Ugye tudod hogy ezért lehetséges a rezsicsökkentés? A gondolkodás nem megy?

  18. @1ghost: Ennél a @Csatos Bambi: -nál bárhol találsz értelmesebbet, még egy mongol idióta is okosabb nála, csak meg kell tanítani a monoton zsidózásra.

  19. ‘Valahogy arról mindig megfeledkezik mindenki, hogy amikor ezeket a cégeket privatizálták, akkor ezek a cégek – a szocializmus építésének áldásos következményeként – totálisan le voltak amortizálva. Jöttek a befektetők, megvették, ás beletoltak egy rakás pénzt, hogy a szolgáltatások egyáltalán működni tudjanak’

    1) fasz tudja h le voltak-e amortizálódva, azt hazudsz amit akarsz

    2) tegyük fel hogy igaz: mit érdekel engem a nyugati befektető kára? Te normális vagy?

  20. @maxval bircaman megbízott szerkesztő: Tisztán állami közműcég nemigen van Nyugat-Európában. Leginkább részvénytársaságként működnek, amelyek képesek magántőke bevonására, természetesen profitorientáltak és a részvénytársasági szabályok miatt sokkal átláthatóbbak, mint bármelyik magyar állami cég volt/van/lesz. Nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy a ránk szabadítandó állami rezsicégekben felismerjük a jövendő MÁV-ját és BKV-ját vagy a kiváló egészségügyünk zászlóshajóit, a lepukkant kórházak sorát. Mindegyik ilyen cég közös jellemzője, csak az nem érdekli, ami létezésének értelme, a szolgáltatást igénybe vevők elégedettsége.

  21. @midnight coder: Eddig is beavatkozhatott az állam a lakossági árak megállapításán keresztül. Az sem igaz, hogy monopolhelyzetben voltak ezek a cégek, te is több gázszolgáltató, villamosenergia-szolgáltató közül választhattál. Eddig külföldi tőkéből ruháztak be, ha állami cégek lesznek a te adódból lesznek kénytelenek, persze ha marad valamennyi azután, hogy a haverok, politikai kegyencek kiszedik a részüket a cégből. Elárulom, beruházásra úgy lesz pénz, ahogy a BKV-nál szokott. Amikor már életveszélyes összekókányolnak valamit, hogy úgy tűnjön működik. Pár év és lerohad minden.

  22. @Larry Silverstein: A kormányod nemcsak a nyugati befektetőket rabolta ki, magyar befektetők tömege is áldozat lett: egykori trafikosok, földbérlők, magyar közműcégek, kereskedők, kulturális egészségügyi, szociális és oktatási ágazat magyar befektetői, építőipari vállalkozások, fuvarozók.

  23. @nu pagagyí: NE HAZUDJ! azok nem is voltak magyarok, hisz nem orbán hazaáruló faszát szopják!
    Jelenleg 1,5 millió magyar él csak magyarországon.
    Láttam a tv-ben!

    (pedig már évek óta nem is nézek olyat:D)

  24. 2010-ben 100 dollár volt egy hordó olaj, most 50 dollár.

    Akkor mi is dőlt be?
    Vagy az is a Fidesz bűne, hogy az olajára a felére esett?

  25. @VT Man:

    “Fidesz: gondoljunk Gyurcsányra a tankolásnál

    2006. június 29., csütörtök, 12:15 Utolsó frissítés: 2006. június 29., csütörtök, 12:19

    Szerző: MTI

    A Fidesz szerint a forintárfolyam gyengülését okozó kormányzati magatartás áll a rendkívül magas benzinár hátterében. Erről Szijjártó Péter szóvivő és Révész Máriusz országgyűlési képviselő beszélt.

    A kőolaj világpiaci ára csak részben ok a benzin árának emelkedésére, ebben a forint árfolyamának mélyrepülése is szerepet játszik, hiszen a környező országokban, még Ausztriában is olcsóbb a tankolás, mint Magyarországon – hangsúlyozta Szijjártó Péter annak kapcsán, hogy a benzin ára elérte a 300 forintot.

    Révész Máriusz, aki ebben a témában hétfőn interpellációt intézett a kormányfőhöz, hozzátette: Gyurcsány Ferenc egy nyilatkozata nyomán június 10-től kezdett drámaian gyengülni a forint.

    Mint mondta, a forintárfolyam gyengüléséhez hozzájárult a kormány felelőtlen gazdaságpolitikája, amelynek következtében a Fitch hitelminősítő intézet nemrégiben megállapította, hogy a világon Magyarországon van a legnagyobb GDP-arányos hiány. Ha ezt lefordítjuk, akkor azt jelenti, hogy a Gyurcsány-kormány a világ legfelelőtlenebb és legpopulistább kormánya – jegyezte meg Révész.

    Azt javasolom azoknak, akiket tankoláskor felbosszant a magas benzinár, hogy jusson eszükbe, ezt Gyurcsány Ferenc gazdaságpolitikájának és Gyurcsány Ferenc nagyszerű nyilatkozatainak köszönheti – mondta Révész Máriusz.

    Szijjártó Péter kitért arra is, hogy a forintárfolyam gyengülése nehéz helyzetbe hozhatja a deviza alapú autóvásárlási hitelekkel rendelkezőket, hiszen hiába törlesztenek, a hitelállományuk nem csökken majd. Az autósokat sújtja még a súlyadóról a teljesítményadóra való áttérés, hiszen ez éves szinten 7-14 ezer forint közötti többlet terhet jelent majd azoknak a családoknak, akik az általában használt gépkocsitípusokkal rendelkeznek – tette hozzá a szóvivő.

    A politikus kérdésre válaszolva cáfolta azt a lapértesülést, miszerint a Fidesz is részt vesz a kormány megszorító csomagja elleni érdekképviseleti demonstrációk, tüntetések szervezésében.”

  26. @maxval bircaman megbízott szerkesztő: Nagyon igazad van! Sőt a szupermarketeket, az autókereskedéseket (és gyártókat), az összes közlekedési vállalatot (légitársaságokat beleértve), mezőgazdasági cégeket, gépgyártókat, útépítőket, kutató- és fejlesztőcégeket is át kéne hogy vegye az állam, hogy non-porofit alapton működtesse őket, ezzel megakadályozva dolgozó népünk kizsákmányolását a karvalytőke által. Persze nem kell feltünően államosítani, elég egy kis adótaktikával eladásra kényszeríteni a tulajokat, aztán egy visszautasíthatatlan ajánlatot tenni nekik. Utána jöhet az észak-koreai kánaán.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük